DERS ADI

: Jeotermal Alanlarda Jeofizik Uygulamaları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GPE 5019 Jeotermal Alanlarda Jeofizik Uygulamaları SEÇMELİ 2 2 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MAHMUT GÖKTUĞ DRAHOR

Dersi Alan Birimler

Jeotermal Enerji Yüksek Lisans
Jeofizik Mühendisliği Yüksek Lisans
Jeotermal Enerji Tezsiz Yüksek Lisans (İ.Ö)
Jeofizik Mühendisliği Doktora

Dersin Amacı

Yenilenebilir ve temiz enerji kaynakları içinde önemli bir yere sahip olan jeotermal in 21. yüzyılda kullanılacak enerji türleri arasında en etkililerden biri olacağı düşünülmektedir. Dünya ölçeğinde jeotermal enerji potansiyeli açısından en zengin 7 ülkeden biri olan Türkiye ise, 21. yüzyılda bu enerjiden etkili biçimde yararlanma yollarını seçerek, enerji açığını büyük oranda çözebilecektir. Kullanım alanlarının genişliği, ekonomi ve turizm alanındaki konumu ile önemli bir gelir kaynağı durumunda olarak jeotermal enerjinin üretimi ve kullanımı kadar; aranması, bulunması ve çıkarılması da son derece önemli bir olgudur. Jeotermal enerji aramacılığının ana aşamalarından biri ise, jeofiziktir. Bu dersin genel içeriği, jeotermalin temel oluşum özelliklerinden başlayarak, Batı Anadolu jeotermal sistemleri, uygulanan jeofizik yöntemler ve önemli alan çalışmalarından alınan örneklere değin geniş bir spektrumu kapsamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Jeotermal sistemlerin genel yapısını tanımlayabilme.
2   Jeotermal aramacılıkta kullanılan jeofizik yöntemleri tanımlayabilme.
3   Jeotermal alanlardan toplanan jeofizik verileri değerlendirme ilkelerini açıklayabilme.
4   Jeofizik verilere göre jeotermal modeli oluşturabilme.
5   Jeotermal gelişimin Dünyada ve Türkiye deki durumunu açıklayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dünyada jeotermal enerji potansiyeli ve kullanımı.
2 Jeotermal sistemlerin genel yapısı.
3 Batı Anadolu jeotermal sistemleri ve jeolojik özellikleri.
4 Isıl yöntemler ve uygulamaları.
5 Jeotermal aramacılıkta kullanılan jeofizik yöntemler.
6 Elektriksel yöntemler ve özellikleri.
7 Ara Sınav
8 Sismik yöntemler ve mikrodeprem ölçümleri.
9 Jeotermal amaçlı kuyu logu ölçümleri.
10 Veri toplama-değerlendirme teknikleri.
11 Jeofizik verilere göre jeotermal modelin oluşturulması.
12 Dünyada ve Türkiye'de uygulanmış jeotermal amaçlı jeofizik çalışmalardan örnekler.
13 Jeotermal gelişimin Dünya'da ve Türkiye'deki durumu.
14 Jeotermal gelişimin Dünya'da ve Türkiye'deki durumu.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak: Kruger, P. and Carel Otte, Geothermal Energy, Stanford University Press, 360p., 1973.
Yardımcı kaynaklar: Nicholson, K., Geothermal Fluids, Springer Verlag, 263p., 1993.
Yüngül, S., Electrical Methods in Geophysical Exploration of Deep Sedimantary Basins, Chapman and Hill, 208p., 1996.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders sınıfta anlatılacaktır. Öğrencilerin derste not tutmaları esastır. Öğrenciler ders notlarından ve değişik kitaplardan dersi takip edeceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ1-2-3, ara sınav notunun %30'u ve final sınav notunun %50'si alınarak değerlendirilmektedir.
ÖÇ4-5, ödev notları ortalamasının %20'si alınarak değerlendirilmektedir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

goktug.drahor@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri saat 10:30-12:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 2 26
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Sunum Hazırlama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 173

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.134144
ÖK.25344
ÖK.3234
ÖK.44245
ÖK.5334