DERS ADI

: Kentsel Tasarım Teorileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
URD 5180 Kentsel Tasarım Teorileri ZORUNLU 2 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ŞEBNEM GÖKÇEN

Dersi Alan Birimler

Kentsel Tasarım Yüksek Lisans
Kentsel Tasarım Doktora

Dersin Amacı

Bu ders kentsel tasarım alanında kuram ve pratiği kavratmayı, kentsel tasarım kuramı olarak geliştirilmiş yaklaşımları tanımlamayı, kentsel tasarımın tasarım bilimleri içerisindeki disiplinlerarası konumu ve önemini retrospektif değerlendirmeler ışığında açıklamayı ve günümüz mekan organizasyonu içerisinde bir kentsel tasarım kuramının geliştirilmesine ilişkin yaklaşımları sorgulamayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kentsel tasarım alanında tarihsel süreç içerisinde geliştirilmiş kuram ve yaklaşımları tanımlayabilmek
2   Disiplinlerarası bir alan olarak kentsel tasarımın oluşum sürecini betimleyebilmek
3   Kentsel tasarım kuramı ile pratiği arasındaki ilişkiyi dönemsel olarak yorumlayabilmek
4   Tasarım bilimlerindeki krizin kentler üzerindeki yansımalarını farklı disiplinler açısından çözümleyebilmek
5   Bir kentsel tasarım kuramının geliştirilmesine ilişkin yaklaşımları eleştirel olarak değerlendirebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş ve genel çerçevenin çizilmesi. Ders içeriğinin duyurularak, derse ilişkin kaynak ve okumaların dağıtılması
2 Kavramsal bilgilendirme: kentsel tasarım
3 Kavramsal bilgilendirme: kentsel tasarım
4 Tarihsel süreç içinde kentsel tasarım kuramı: Avrupa yaklaşımı
5 Tarihsel süreç içinde kentsel tasarım kuramı: Anglo-Amerikan yaklaşımı
6 Tasarım bilimlerinde kriz: büyük kopuş
7 Mimarlık, kentsel tasarım ve planlama ilişkisi
8 Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar - 1
9 Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar - 2
10 Ara sınav
11 Kentsel tasarım kuramı üzerine tartışmalar
12 Kentsel tasarım kuramı üzerine tartışmalar
13 Ödev sunumları
14 Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
Carmona, M., Tiesdel, S. (2007) Urban Design Reader, Rotledge, UK.
Watson, D., Plattus, A., Shibley, R. (2003), Timesaver Standards for Urban Design, McGraw Hill, USA.
Cuthbert, A. R. (2006) The Form of Cities: Political Economy and Urban Design, Blackwell Publishing, UK.
Ellin, N. (1996). Postmodern Urbanism. Blackwell, Oxford, UK.
Wyatt, R. (2004) The Great Divide: Differences In Style Between Architects and Urban Planners. Journal ofArchitectural and Planning Research, 21:1 (Spring, 2004) 38-54.
Madanipour, A. (1996a). Design of Urban Space: An Inquiry into a Socio-Spatial Process. Wiley and Sons, Chichester, USA.
Kahn, A. & Crawford, M (eds.) published introduction to Urban Design: Practices, Pedagogies Premises, available on line at http://www.arch.columbia.edu/gsap-online/files/00/00/00/13100/Conference%20Program.pdf

Yardımcı kaynaklar:

Tekeli, İ. (1993) Bir Kentsel Tasarım Kuramının Geliştirilmesi Üzerine Düşünceler, Ege Mimarlık,93/1-2, s.53-59.
Carmona, Matthew(1998) 'Design control bridging the professional divide, part 1: A new framework', Journal of Urban Design, 3: 2, 175 200.
Carmona, Matthew(1998) 'Design control bridging the professional divide, part 2: A new consensus', Journal of Urban Design, 3: 3, 331 358.
Trancik, R. (1986) Finding Lost Space. Van Nostrand Reinhold, NY, USA.
Sennett, R. (1999). Gözün Vicdanı: Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam. (S. Sertabiboğlu & C. Kurultay, Çev.) Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Günay, B. (1999). Urban Design is a Public Policy. METU Faculty of Architecture Press, Ankara.
Alexander, C., Neis, H., Anninou, A. & King, I. (1987). A New Theory of Urban Design. Oxford University Press, NY.
Lang, J. (1994). Urban Design: The American Experience. Van Noistrand Reinhold, NY, USA.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Çalışma raporu ve sunumlar, öğrencinin konuyu ve problemi ele alışındaki özgünlüğüne, araştırma, rapor ve sunumlardaki derinliğine ve yeterliliğine göre değerlendirilecektir.
Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, dersteki tartışmalara aktif katılımına ve analiz çalışmalarındaki performansına bağlı olacaktır.
Ödev/Sunum %40, Final Sınavı %50, Derse Aktif Katılım %10

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 ODV ÖDEV
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Çalışma raporu ve sunumlar, öğrencinin konuyu ve problemi ele alışındaki özgünlüğüne, araştırma, rapor ve sunumlardaki derinliğine ve yeterliliğine göre değerlendirilecektir.
Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, dersteki tartışmalara aktif katılımına ve analiz çalışmalarındaki performansına bağlı olacaktır.
Ödev/Sunum %40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Derse Aktif Katılım %10

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derse katılım zorunludur.
2. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Şebnem Gökçen
Tel: 0 232 301 84 69
E mail: sebnem.gokcen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama 5 2 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 7 91
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Ödev Hazırlama 1 16 16
Sunum Hazırlama 1 16 16
Final Sınavı 1 10 10
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 177

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11
ÖK.211
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.5