DERS ADI

: Mekan Algısı

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
URD 5110 Mekan Algısı SEÇMELİ 2 0 0 6

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. EBRU ÇUBUKÇU

Dersi Alan Birimler

Kentsel Tasarım Doktora
Kentsel Tasarım Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Mekansal algı bir çok disiplinin (psikoloji, coğrafya ve kentsel tasarım gibi) ilgi alanına giren geniş bir çalışma alanıdır. Bu konuda yapılan çalışmalar bir mekanının deneyimlenmesi sırasında yaşanan süreç veya bu deneyimi etkileyen faktörler ile ilgilidir. Mekansal algı bireylerin mekansal bilgi düzeyini belirler. Bireylerin mekansal algısını etkileyen faktörlerin anlaşılması, tasarımcıların tasarlanan alanı kullanıcı gözünden görmesini onlar için daha kaliteli çevreler tasarlamasında etkili olacaktır. Bu dersi tamamlayan öğrencilerin bireylerin mekan algısı ve mekanın özellikleri arasındaki karmaşık ilişkiyi anlaması, ve bireylerin bir mekanı estetik açıdan nasıl eğerlendirdiğine, mekana yönelik oluşturdukları bilişsel haritalara yönelik ölçüm yöntemlerini tanımaları beklenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekan ve birey algısı arasındaki karmaşık ilişkinin tanımlayabilir
2   Mekan algısının mekansal estetik değerlendirme üzerindeki etkisinin anlayabilir
3   Gerçek ve bilişsel haritaları karşılaştırabilir
4   Bireylerin mekan bilgisini ve mekanı estetik olarak nasıl değerlendirdiğini ölçebilir
5   Mekan algısı konusunda ampirik bir araştırma tasarlayabil

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mekansal algı konusuna giriş
2 Mekan algısı ve mekansal estetik değerlendirme arasındaki ilişki
3 Mesafe ve alan algısı
4 Bilişsel haritalar
5 Mekansal bilgi
6 Oryantasyon ve yön bulma
7 Okumalara yönelik tartışmalar
8 Ödev teslimi
9 Tartışılan konular hakkında ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulması
10 Tartışılan konular hakkında ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulması
11 Tartışılan konular hakkında ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulması
12 Tartışılan konular hakkında ampirik bir araştırma tasarımı ve uygulması
13 Uygulanan ampirik çalışmanın bilimsel bir makale olarak yazım
14 Uygulanan ampirik çalışmanın bilimsel bir makale olarak yazım

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Lynch, K., (1960) The image of the city. Cambridge , MA :MIT
Bell , P. A. Greene, T. C., Fisher, J. D. & Baum, A. Environmental Psychology (5th
edition). NY , NY : Hartcourt Brace College Publishers, 2001
Nasar, J. L. (1998) The evaluative image of the city. Sage Publications, Thousand Oaks,
London .
Arthur, P. and Passini, R. (1992) Wayfinding, people, signs and Architecture. NY:McGraw
Hill.
Proshansky, H. M., Ittelson W. H. Rivlin, L. G. (1970) Environmental Psychology: Man
and his physical setting. Holt, Rinehart and Winston, NewYork, 1976.
References: (Related papers in the following journals)
Environment and Behavior, Environment and Planning B, Journal of Environmental
Psychology, Proceedings of the Environmental Design Research Association

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV ÖDEV
2 SUN SUNUM
3 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ODV * 0.50 + SUN * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 7 3 21
Alan/saha çalışması 2 50 100
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 149

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.11
ÖK.211
ÖK.311
ÖK.411
ÖK.51