DERS ADI

: Jeotermal Su Kimyası ve Modelleme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GEE 5080 Jeotermal Su Kimyası ve Modelleme SEÇMELİ 2 2 0 7

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÜLTEKİN TARCAN

Dersi Alan Birimler

Uygulamalı Jeoloji Doktora
Uygulamalı Jeoloji Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Jeotermal sistemlerin; araştırılması, geliştirilmesi, işletilmesi ve izlenmesi aşamalarında kullanılan su kimyası yöntemlerinin ve ilgili bilgisayar programlarının tanıtılması

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Jeotermal sistemleri ve jeotermal akışkanların kimyasal özelliklerini tanımlayabilme
2   Jeotermal sistemlerin incelenmesinde kullanılan su kimyası programlarını tanımlayabilme
3   Jeotermal sistemlerin araştırılmasında su kimyası verilerini kullanabilme
4   Jeotermal enerjinin üretimi ve kullanımı sırasında oluşabilecek problemleri tahmin edebilme
5   Jeotermal akışkanların kontrolü ve izlenmesi çalışmalarında su kimyası yöntemlerini uygulayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Jeotermal alanlarda araştırma aşamaları ve su kimyası
2 Jeotermal akışkanların genel kimyasal özellikleri
3 Suların mineral doygunluk özellikleri
4 Jeotermal akışkanların mineral doygunluk indekslerinin hesaplanması
5 Jeotermal alanlarda hazne sıcaklıklarının tahmin edilmesi
6 Jeotermal alanlarda akifer kimyası hesaplamaları
7 Ara Sınav
8 Jeotermal su kimyasında kullanılan bilgisayar programlarının tanıtımı ve temel özellikleri
9 Hydrowin-95 (Calmbach, 1995) ve AquaChem-97 (Calmbach, 1997) bilgisayar programları ve uygulamalar
10 WATCH (Arnórsson vd., 1982 ve Bjarnason, 1994) kimyasal türleştirme bilgisayar programı ve uygulamalar
11 Solmineq.88 (Kharaka vd., 1988) kimyasal türleştirme programı ve uygulamalar
12 PhreeqCi (Parkhurst ve Appelo, 1999) kimyasal türleştirme ve tepkime gidişli bilgisayar programı ve uygulamalar
13 Proje Hazırlama
14 Proje sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1-Arnórsson, S., 2000, Isotopic and chemical techniques in geothermal exploration, development and use. IAEA, Austria, 351pp.
2-Bjarnason, J.O., 1994, The speciation program WATCH, version 2.1. Orkustofnun.
Reykjavik. 7pp.
3-Calmbach, L., 1995, Hydrowin-95 Computer Programme, Version 3.0 Institut de
Minéralogie BFSH2 1015 Lausanne.
4-Calmbach, L., 1997, AquaChem Computer Code2.
5-Nicholson, K., 1993, Geothermal Fluids; Chemistry and Exploration Techniques. Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
6- Tarcan, G., Gemici, Ü., Aksoy, N., 2002, İzmir İli sıcak ve mineralli kaynaklarının hidrojeoloji incelemesi, TÜBİTAK PROJESİ.
7-Tarcan, G., Özen, T., Bülbül, A., 2010, Alaşehir Çevresinin hidrojeolojik ve hidrojeokimyasal açıdan incelenmesi, TÜBİTAK PROJESİ.
8- Tarcan, G., Özen, T., Gemici, Ü., Çolak, M., Karamanderesi, İ.H., 2012, Büyük Menderes grabeni jeotermal alanlarındaki kabuklaşma problemleri üzerine hidrojeolojik mineralojik ve jeokimyasal incelemeler, TÜBİTAK PROJESİ.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı ve uygulamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 FN Final
3 BNS BNS ODV * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

E-posta: gultekin.tarcan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 3 36
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Tasarım Projesi 1 25 25
Ödev Hazırlama 2 15 30
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje sunumu 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 169

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155445455
ÖK.25455545445554
ÖK.3544454555555
ÖK.4545444455544
ÖK.5545454455554