DERS ADI

: Doğal Dil İşleme

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CSE 6015 Doğal Dil İşleme SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. YALÇIN ÇEBİ

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar Mühendisliği Bütünleşik Doktora (İngilizce)
Bilgisayar Mühendisliği Doktora (İngilizce)
Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans (İngilizce)

Dersin Amacı

Doğal dil işleme, konuşma tanıma ve bilişsel dilbilim birleşmeye başlamıştır. Çevrimiçi çok büyük derlemlerin kullanılabilirliğinin artması, dilin fonetikten anlama kadar her seviyede
Istatistiksel modelinin olası hale getirmiştir. Dil ile ilgili algoritma ve tekniklerin gerçek dünya problemlerine na kadar uyarlanabildiğinin gösterilmesi önemlidir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Biçimbilimsel çözümlemeleri anlayabilme
2   Konuşma çözümlemedeki problemleri tanımlayabilme
3   Olasılık modellerini anlayabilme
4   Dilbilgisini çözümleyebilme
5   Dil modeli oluşturabilme ve dil anlam modellerini değerlendirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Normal Açıklamalar ve Otomata
3 Biçimbilim ve Sonlu Durum Dönüştürücüleri
4 Hesapsal Fonoloji ve Metin-Ses Dönüşümü
5 Telaffuz ve Hecelemedeki Olasılık Modelleri
6 Ardalanmalar
7 HMM ve Ses Tanıma
8 Kelime Sınıfları ve Ögelerin İşaretlenmesi
9 İngilizcenin metin bağımsız dilbilgisi
10 Metin bağımsız dilbilgisi ile ayrıştırma
11 Özellikler ve birleştirme
12 Sözlüksel ve Olasılıksal Ayrıştırma
13 Dil ve Karmaşıklık
14 Anlamın Gösterimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- Jurafsky, D., Martin, J.H., Speech and Language Processing, Prentice Hall, New Jersey, 2008, ISBN 978-0131873216
Yardımcı kaynak:
- Manning, C.D., Schütze, H., Foundations of Statistical Natural Language Processing, The MIT Press, 1999, ISBN 978-0262133609
- Allen, J., Natural Language Understanding, Addison Wesley, 1994, ISBN 978 0805303346
Diğer Kaynaklar:
- AKTAŞ, Ö., ÇEBİ, Y., Rule-Based Natural Language Processing Methods for Turkish, Lambert Academic Publishing (LAP), 2010, ISBN 978-3-8433-5599-5
- BİRANT, Ç.C., AKTAŞ, Ö., ÇEBİ, Y., Root-Suffix Seperation of Turkish Words Basics,Design and Method, LAP Lambert Academic Publishing, 2010, ISBN 978-3-8433-5068-6
- AKTAŞ, Ö., ÇEBİ, Y., Root and Suffixes Determination to Generate Large Scale Turkish Corpus - Basics, Concepts, Methods, LAP Lambert Academic Publishing, 2010, ISBN 978-3-8383-9423-7,(2010)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

- Dersler
- Grup Çalışmaları
--Uygulama Geliştirme
- Sunum
- Ödev
- Dönem Projesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 RAP RAPOR
2 OLY OLAY İNCELEMESİ
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU RAP *0.30 +OLY *0.30 +YSS *0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU RAP *0.30 +OLY *0.30 +BUT *0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

En az 2 dönem içi proje hazırlanacak ve toplamın %60 ını oluşturacaktır. Dönem sonunda verilecek bir Dönem Projesi ise sonuç notun %40 ını oluşturacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Ders çıktıları, öğrencilerin hazırladıkları projelerle değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencilerin derse devamları ve sunumlarını zamanında yapmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi, Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Tınaztepe Yerleşkesi 35160 Buca, İzmir
Tel: +90 (232) 301 74 01

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Ödev Hazırlama 4 15 60
Sunum Hazırlama 4 5 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 192

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.132513355225
ÖK.255523555255
ÖK.355524555255
ÖK.455525555254
ÖK.543345555344