DERS ADI

: Mekansal Okumalar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5108 Mekansal Okumalar SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. DENİZ GÜNER

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Mekân olgusunun tarih içindeki değişen anlamlarına, farklı disiplinlerdeki alımlanışına ve mimarlık kuramı içerisinde başat rol almaya başlamasına odaklanan ders, 'mimari mekân' olgusunun zaman içindeki dönüşümünü teorik yaklaşımlar üzerinden aktarmayı hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekan konsepsiyonunun çok-katmanlı yapısını tanımlayabilmek
2   Mekan olgusunun mimarlık, sanat, felsefe ve bilim alanındaki çoklu anlamlarına tanışık olmak
3   Çeşitli mekan alımlanışları arasındaki dönemsel farkları ayırt edebilmek
4   Mekan olgusunu dönüştüren toplumsal, ekonomik, politik, kültürel etkenleri ve parametreleri betimleyebilmek
5   Mimari mekan olgusuna dair güncel kuramsal yaklaşımlara odaklanan araştırmalarını görsel, yazılı ve sözlü olarak formüle edebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amaç, yöntem, işleyişine ve referans kaynaklarına ilişkin açıklayıcı bilgilerin verilmesi; Değerlendirme Kriterlerinin açıklaması; Anlatan, Moderatör ve Kayıtçı'nın belirlenmesi
2 Questions of Space
3 Architectural Space 1
4 Architectural Space 2
5 Architectural Space 3
6 From Architectural Space to Experience, Space and Time
7 Embodied Space
8 Vize Teslimi
9 Space as the Dwelling of the Being 1
10 Space as the Dwelling of the Being 2
11 Space as the Execution and Manifestation of Power
12 Gendered Spaces
13 Heterogeneous Space 1
14 Heterogeneous Space 2

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Adam Sharr. Heidegger for Architects. London: Routledge, 2007.
Adrian Forty, 'Space,' içinde Words and Buildings: A Vocabulary of Modern Architecture. New York: Thames & Hudson, 2000, ss.256-275.
Andrew Ballantyne. Deleuze & Guattari for Architects (Thinkers for Architects), Routledge, 2007
Bernard Tschumi, 'Questions of Space,' içinde Architecture and Disjunction, MIT Press. Bernard Tschumi, 'Mekâna İlişkin Sorular,' içinde Mimarlık ve Kopma, Janus Yayıncılık, ss. 79-89.
Bruno Zevi. 'Space: Protagonist of Architecture,' içinde Architecture as Space: How to Look at Architecture. Revised ed. New York, NY: Horizon Press, 1974, ss.22-43.
Bülent Tanju. 'Mekan Zaman ve Mimarlıklar' içinde Zaman-Mekan A. Sentürer vd. (Eds.) İst: YEM Yay. ss. 168-185
Christian Norberg-Schulz. The Concept of Dwelling, On the Way to Figurative Architecture. NY: Rizzoli, 1984
David Leatherbarrow. 'Space in and out of Architecture,' Architecture Oriented Otherwise. NY: Princeton Uni. Press, 2009, ss 239-268.
Gaston Bachelard. 'Introduction' & 'Chp 1: The House' içinde The Poetics of Space. Boston: Beacon Press, 1969, ss. xv-37
Gilles Deleuze & Felix Guattari. 'Chp 14: The Smooth and the Striated' içinde A Thousand Plateaus ss.551-581.
H. F. Mallgrave, Ikonomou. 'Introduction,' içinde I. Eleftherios, H. F. Mallgrave, (Eds.) Empathy, Form and Space: Problems in German Aesthetics, 1873-1893. Santa Monica, CA: The Getty Center for the History of Art and the Humanities, 1994, ss. 1-88.
Hasan Ünal Nalbantoğlu. 'Nedir Mekân Dedikleri' içinde Zaman-Mekân A. Sentürer vd. (Eds.) İst: Yem Yay., ss. 88-105
Jonathan Hale. Merleau-Ponty for Architects. London: NY: Routledge, 2017.
Juhani Pallasmaa. The Eyes of the Skin: Architecture and the Senses. John Wiley and Sons, 2005.
Kenneth Frampton. 'On Reading Heidegger,' Opposition 4, 1974, ss.1-4
László Moholy-Nagy. 'Space (Architecture)' içinde The New Vision and Abstract of an Artist, 1947 (1928), ss. 56-64.
Martin Heidegger. 'Building, Dwelling and Thinking' içinde Poetry Language, Thought. NY: Harper Collins, 1971, ss. 141-160
Maurice Merleau-Ponty. 'Part1: Body' & 'Part 2: The World as Perceived' içinde Phenomenology of Perception Translated by C. Smith. London: Routledge and Kegan Paul, 1962.
Michel Foucault. 'Docile Bodies' içinde Discipline and Punish, the Birth of the Prison. NY: Vintage Books, 1979, ss. 135-169
Michel Foucault. 'Space, Knowledge, and Power' içinde The Foucault Reader. Rabinow, Paul, (Ed.) New York: Pantheon Books, 1984, ss. 239-256
Peggy Raw. Iregaray for Architects (Thinkers for Architects). London: Routledge, 2007
Sigfried Giedion. Space-Time in Art, Architecture, and Construction, Space, Time and Architecture. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1954, ss.. 425-472
Stan Allen. From objects to Field: Field Conditions in Architecture icinde Hensel, M., Hight, C., Menges, A. (Eds.) Space Reader; Heterogeneous Space in Architecture. UK: Wiley, 2009, ss. 118-144

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Her hafta okuma ve tartışmaların yapılacağı derse katılım zorunludur.
Haftalık metinler okunarak, derslere hazırlıklı gelinmelidir.
Önceden saptanan Anlatan, Kayıtçı ve Moderatör'ün yönetiminde derste tartışmalar yapılacaktır.
Sorumlulardan A4 boyutunda 2 sayfalık Kısa Değerlendirme Metinleri yazmaları ve dersi izleyen hafta içinde e-posta ile göndermeleri, ortak paylaşım platformuna yüklemeleri beklenmektedir.
Yarıyıl sonunda sorumluların kendi belirleyecekleri ve öğretim üyesiyle üzerinde anlaşacakları, çağdaş mimarlık örneği/figürünü/temasını irdeleyecekleri bir Araştırma Ödevi hazırlamaları beklenmektedir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasinav
2 ODV Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 + ODV * 0.25 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınıf İçi Uygulamalar (Okuma, Derse Katılım ve Kısa Değerlendirme Metinleri): % 25
Ara Sınav (Araştırma Ödevi Taslağı): % 25
Final Sınavı (Kısa Değerlendirme Metinleri ve Araştırma Ödevi Finali): % 50

Değerlendirme Kriteri

Araştırma Ödevi, öğrencinin konuyu ve problemi ele alışındaki özgünlüğüne, derinliğine ve konuya hâkimiyetine göre değerlendirilecektir.
Sınıf İçi Uygulamalar, öğrencinin metinleri okumuş olmasına, dersteki tartışmalara aktif katılımına ve Kısa Değerlendirme Metinlerindeki performansına bağlı olacaktır.

Sınıf İçi Uygulamalar (Okuma, Katılım ve Kısa Değerlendirme Metinleri) (% 25) ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4
Ara Sınav (Araştırma Ödevi Taslağı) (% 25) ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5
Final Sınavı (Kısa Değerlendirme Metinleri ve Araştırma Ödevi Finali) (% 50) ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Derse katılmamış olmak, ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi veya teslim edilmemesi için mazeret değildir.
2.Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3.Akademik Dürüstlük ilkelerine kesinlikle uyulması gerekmekte olup, kopya çekmek ve akademik sahtekârlığa başvurmak gibi her türlü intihal girişimi, Yüksek Öğrenim Kurumu nun talimatları uyarınca disiplin cezası ile sonuçlandırılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.guner@deu.edu.tr // 0 232 301 84 96

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 1 13
Öğrenci Sunumları 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 16 16
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Ödev Hazırlama 1 16 16
Final Sınavı 1 12 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.1111
ÖK.2111111
ÖK.3111111
ÖK.4111111
ÖK.51111