DERS ADI

: Engellilere Yönelik Mekanlar

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARC 5029 Engellilere Yönelik Mekanlar SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. EBRU GÜLLER

Dersi Alan Birimler

Bina Bilgisi Yüksek Lisans
Bina Bilgisi Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı tasarım eğitimi almış kişilere engelsiz yaşam çevreleri tasarlama bilincinin aktarılması ve herkes için tasarım konusunda duyarlılığın kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Engellilik olgusunu, herkes için evrensel tasarım yaklaşımını, erişilebilirlik ve engelsiz tasarım kriterlerini kavrama
2   İlgili yönetmeliklere hakim olma ve mimar olarak bu alandaki sorumlulukları anlama
3   Engelsiz tasarım kriterlerini kent ve yapı ölçeğinde örnekler üzerinden değerlendirebilme
4   Mevcut çevreyi/uygulamaları eleştirel gözle irdeleyebilme
5   Engelsiz tasarım ilkeleri doğrultusunda yapılı çevre için çözüm önerileri geliştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş bilgilerinin verilmesi, dersin yönteminin tanıtılması, seminer konularının açıklanması;
2 Toplumda engelli/engelli olma durumu/engellilik farkındalığının arttırılmasına yönelik kısa film izleme, birlikte değerlendirme
3 Engellilik olgusu, tanımları ve sınıflandırmalar
4 Herkes için mimarlık, evrensel tasarım kapsamında engelsiz tasarım ve erişilebilirlik için mimari düzenlemeler, örnekler üzerinden birlikte değerlendirme
5 Evrensel tasarım kriterleri
6 Engelsiz tasarım için ulusal ve uluslararası standartlar, uygulamalar, sözleşmeler
7 Engelsiz tasarım için yasal düzenlemeler, yönetmelikler
8 Atölye/çalıştay vb grup çalışması
9 Atölye/çalıştay vb grup çalışması teslimi ve sunumu
10 Öğrenci seminer sunumları ve tartışma
11 Öğrenci seminer sunumları ve tartışma
12 Öğrenci seminer sunumları ve tartışma
13 Öğrenci seminer sunumları ve tartışma Sunumların teslimi
14 Öğrenci teslimlerini ve genel olarak dönemi değerlendirme Final tesliminin detaylandırılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı Kaynaklar: Engelliler ve engelsiz tasarım ile ilgili tüm makale, rapor, kitap ve tezler.
Referanslar: ADAAG (American Disability Act Accessibility Guide)

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Sunum, belgesel, kısa film gibi görsel malzemelerle desteklenen kuramsal bilgi aktarımı
2. Grup çalışmaları; sınıfiçi tasarım atölyesi/çalıştay...
3. Öğrenci çalışmaları için gerekli alan araştırmaları
4. Belirlenen temalar doğrultusunda öğrenciler tarafından belirlenen çalışma konularının katılımcı ve tartışmalı biçimde görsellerle sunulması
5. Örnek uygulamalar üzerinden değerlendirme ve tartışma








Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 DKT DERSE KATILIM
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + DKT * 0.10 + YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.40 + DKT * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sunum %40 +Atölye/çalıştay %10 + Final Sınavı (Teslim) %50

Değerlendirme Kriteri

Atölye/Çalıştay: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ5
Sunum: ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ4
Final Teslimi: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Öğr. Üyesi Ebru GÜLLER
ebru.guller@deu.edu.tr
+90 232 3018452

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra bildirilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 6 2 12
Uygulama/Sunum 8 2 16
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Sunum Hazırlama 1 30 30
Teknik Gezi-Rapor 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 30 30
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.143
ÖK.22
ÖK.35353
ÖK.45
ÖK.524