DERS ADI

: Hemşirelikte İletişim Becerileri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 2067 Hemşirelikte İletişim Becerileri ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; sağlık ve hastalıkta birey ve ailenin gereksinimlerini dikkate alarak, insana özgü yaşantılara duyarlılık hisseden, hastalığa ve duruma yönelik tepkileri anlamlandırabilen, empati yapabilen ve danışmanlık verebilen hemşireler yetiştirmektir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Birey ve ailenin hastalık durumuna tepkilerini ve gereksinimlerini tanılayabilme
2   Temel iletişim becerilerini kullanarak ve insana özgü duyarlılıkla başedilmesi güç iletişim durumlarını yönetebilme
3   Yönetilmesi güç iletişim durumları ile karşılaştığında kendi bilişlerinin ve gereksinimlerinin farkında olma
4   Terapötik iletişim, yardım becerileri ve danışmanlık ilkelerine uygun olarak birey ve ailenin gereksinimlerini karşılayabilme
5   Birey ve ailenin yaşadığı sıkıntılı durumlara yardım etmekten anlam bulma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman Anlatım, Soru-cevap
2 Terapötik İlişki Giriş-Film Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman Anlatım, Soru-cevap, Patch Adams film gösterimi, kavram haritası çalışması
3 Hemşire- Hasta İletişimi, Terapötik ilişki Prof. Dr. Zekiye Ç. DUMAN Anlatım, Soru-cevap, Vaka tartışması
4 Ekip İçi İletişim Doç. Dr. Neslihan GÜNÜŞEN Anlatım, Soru-cevap, Vaka tartışması
5 Anksiyeteli bireye yaklaşım Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman Anlatım, Soru-cevap, Vaka Tartışması
6 Görüşme teknikleri Doç. Dr. Üyesi Burcu Akpınar Söylemez Anlatım, Soru-cevap, Video gösterimi
7 Özel durumlarda iletişim-1 Dr. Öğr. Üyesi Figen Şengün İnan Anlatım, Soru-cevap, Vaka tartışması, iletişim laboratuvar uygulaması (doğru yaklaşım ilkelerini tartışma)
8 Özel durumlarda iletişim-2 Doç. Dr. Üyesi Burcu Akpınar Söylemez Anlatım, Soru-cevap, Video gösterimi, Vaka tartışması
9 ARA SINAV Dr. Öğr. Üyesi Figen Şengün İnan
10 Öfkeli bireye yaklaşım Prof. Dr. Zekiye Ç. Duman Anlatım, Soru-cevap, Vaka tartışması
11 Reflekşın Dr. Öğr. Üyesi Figen Şengün İnan Anlatım, Soru-cevap
12 Tedaviyi reddeden hastaya yaklaşım (Uyum sorunları) Dr. Öğr. Üyesi Figen Şengün İnan Anlatım, Soru-cevap, Vaka tartışması, İletişim laboratuvar uygulaması (doğru yaklaşım ilkelerini tartışma)
13 Olumsuz bilgi verme Doç. Dr. Neslihan Günüşen Anlatım, Soru-cevap, Film kesiti
14 Ölüme ilişkin algılar, ölmek üzere olan hasta ve ailesine yaklaşım Dersin değerlendirilmesi Doç. Dr. Neslihan Günüşen Anlatım, Soru-cevap

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Arnold, E.C., Underman Boggs, K. (2016). Interpersonal relationship: professional communication skills for nurses. Elsevier, USA.
2. Kocaman, N. (2010). Sağlık bakım profesyonelleri ve hasta iletişimi. Klinik Beceriler: Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. 161-195.
3. Üstün,B., Akgün,E., Partlak,N., (2005). Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, Okullar Yayınevi, İzmir
4. Sheldon, F.K., Foust, J. (2013). Communication for nurses: talking with patients. Jones & Barlet company. USA.
5. Riley, J.B., (2012). Communication in Nursing. Elsevier, Mosby, USA.
6. Sully, P. (2010). Essential Communication Skills for Nursing and Midwifery. Mosby Elsevier.
7. Shattell, M. (2004). Nurse patient interaction: a review of the literature. Journal of Clinical Nursing, 13:714 722.
8. Fakhr-Movahedi A, Salsali M, Negarandeh R, Rahnavard Z. (2011). Exploring contextual factors of the nurse-patient relationship: A qualitative study. Koomesh, 13(1): 23-34.
9. Jason H. (2000). Communication skills are vital in all we do as educators and clinicians. Education for Health,13: 157-160.
10. Üstün, B., Demir, S. (Ed). (2019). Hemşirelikte İletişim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
11. Yılmaz M. (Ed). (2020). Sağlık Profesyonelleri için İletişim. Akademisyen Kitabevi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, tartışma, soru-cevap, vaka sunumu, kavram haritası

Derslerde kullanılan tüm görsel materyallerde sesli betimleme sağlanmaktadır. (Engelli öğrencilerin talepleri halinde film, video gibi görsele dayalı eğitsel materyallerin sesli betimlemeli şekilleri kullanmaktadır).

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dersin değerlendirilmesinde yarıyıl içi notu birinci ara sınav notudur. Bu notun yüzde 50 si ile final notunun % 50 si ders başarı notu olarak belirlenecektir.
Final Başarı Notu: Yarıyıl içi notunun %50 ı + Final notunun %50 si = 100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir.
Final notu 100 tam not üzerinden en az 50 olmalıdır.
Bütünleme Sonu Başarı notu: Yarıyıl içi notunun %50 ı + Bütünleme notunun % 50 si = 100 tam not üzerinden en az 60 olması gerekir
Bütünleme notu 100 tam not üzerinden en az 50 olmalıdır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda; yorumlama, hatırlama, karar verme, açıklama, sınıflama, bilgileri birleştirme becerileri değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr.Öğr. Üyesi Figen ŞENGÜN İNAN
Tel No: 0 232 412 47 93

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Bağımsız Çalışma 14 1 14
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.14555434
ÖK.245444443
ÖK.344433453
ÖK.445553443
ÖK.544443333