DERS ADI

: SIFIR KARBON YERLEŞİMLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4642 SIFIR KARBON YERLEŞİMLER SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. AYÇA TOKUÇ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu ders mimaride sürdürülebilirlik tartışmasına iklim değişimi ve dirençlilik kapsamında giriş yapmayı ve bu tartışmadaki teorik ve pratik anlayışı sıfır karbon yerleşim tasarımı ve malzeme seçimi üzerinden ilerletmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İklim değişimini ve tarihsel sürecini tanımlayabilme.
2   Sıfır karbonla ilgili temel kavramları tanımlayabilme.
3   Karbonsuzlaşma konusuyla ilgili teknolojileri farklı ölçeklerde sınıflandırabilme.
4   Düşük karbon tasarım ve malzeme örneklerinin avantaj ve dezavantajlarını tartışabilme.
5   Sıfır karbon tasarım hedef ve performans ölçütlerini tartışabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İklim Değişikliği, Azaltma, Uyum, Dirençlilik ve Dersin Tanıtımı Tartışma Gelecek ders ile ilgili hazırlık istenir
2 Geleneksel Tasarım Pratikleri ve Sorunları Tartışma Gelecek ders ile ilgili hazırlık istenir
3 Çevresel-Karbon döngüsü ile ilgili ana kavramlar Tartışma Gelecek ders ile ilgili hazırlık istenir
4 Ekonomik-Sosyal ile ilgili ana kavramlarü Tartışma Gelecek ders ile ilgili hazırlık istenir
5 Enerji-Teknoloji ile ilgili ana kavramlar Tartışma Gelecek ders ile ilgili hazırlık istenir
6 Tasarım-Malzeme ile ilgili ana kavramlar Tartışma Sunum grup ve konuları netleştirilir
7 ARA SINAV Çevresel-Karbon döngüsü ile ilgili ana kavramlar: Küresel ve ulusal Tartışma
8 Tasarım ve yapımda döngüsellik prensipleri konusunda öğrenci sunumları Tartışma
9 Söküm için tasarım konusunda öğrenci sunumları Tartışma
10 Yapı malzemelerinin yeniden kullanımı veya geri dönüşümüne dönük kentsel ve yerel senaryolar konusunda öğrenci sunumları Tartışma
11 Yaşam döngüsü boyunca (yapım, onarım, renovasyon ve kullanım) hava kirleticilerin azaltımı konusunda öğrenci sunumları Tartışma
12 Yerel ve biyotabanlı düşük gömülü karbon içeren yapı ürünleri ve çözümleri konusunda öğrenci sunumları Tartışma
13 Araştırma ödevi teslimi
14 Konuların genel tekrarı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Smith, A.D., Hill, G., 2011, Toward Zero Carbon: The Chicago Central Area Decarbonization Plan, Images Publishing, 272.
Yeang, K., 2012, Ekotasarım-Ekolojik Tasarım Rehberi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 472.

Yardımcı kaynaklar:
La Roche, P.M., 2011, Carbon-Neutral Architectural Design, CRC Press, 344.
Ljubomir J., 2012, Designing Zero Carbon Buildings: Using Dynamic Simulation Methods, Routledge, 336.
Cook, M.G., 2011, The Zero-Carbon House, Crowood Press, 160.
Magdy, A., 2010, Zero Carbon Architecture, Lambert Academic Publishing, 88.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders anlatımı, ödev/sunum ve tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.20 + DK * 0.10 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.20 + DK * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar



Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
Grup ödevi/Sunum % 20 (ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ3, ÖÇ4)
FİNAL % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Ödev/Derse Katılım % 10 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Grup ödevi/Sunum notu: Verilen teknoloji veya malzeme konusunda derste 15-20 dakika arasında yapılacak sunumlar değerlendirilir. Ödevler ve öğrenci sunumları, konunun açık şekilde anlaşılmış olması, problemi ele alışı ve özgünlüğü, sunumun niteliği, sunum formatı ve sunum sonrası soruların yanıtlanması gibi kriterler üzerinden değerlendirilecektir.
Derse katılım, öğrencinin devamlılığına, ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için sağladığı katkıya bağlı olacaktır. Öğretim üyesi bu kapsamda derste kısa sınavlar yapabilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Öğrencilerin konulara ve ilgili kaynaklara hazırlanmış olarak derslere katılmaları beklenmektedir.
3. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
4. Her türlü kopya ya da intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.
5. Öğretim üyesi kısa sınavlar/ödevler yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar ödev/sunum ve derse katılım notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ayca.tokuc@deu.edu.tr; 0232-301 8448

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 7 2 14
Öğrenci Sunumları 5 2 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 1 8 8
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 3 3
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Proje Ödevi 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.334
ÖK.45
ÖK.555