DERS ADI

: MİMARLIK KURAMI VE ELEŞTİRİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4511 MİMARLIK KURAMI VE ELEŞTİRİSİ ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. DENİZ BALIK

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Mimarlığa eleştirel ve söylemsel altyapı sağlayan farklı çağdaş mimarlık, felsefe ve kültür kuramları hakkında farkındalık yaratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimarlık kuram ve eleştirisine ait temel bilgileri tanımlayabilme.
2   Felsefi, ekonomik, sosyal, kültürel ve tarihsel paradigmaları mimarlık alanı ile ilişkilendirebilme.
3   Mimarlık ve onu besleyen disiplinlere ait eleştirel düşünce yaklaşımlarını örneklerle açıklayabilme.
4   Farklı kuram ve eleştirileri karşılaştırabilme.
5   Mimarlık disiplininin temel kuram ve eleştirilerini yazılı ve sözel olarak yorumlayabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin amaç, yöntem, işleyişine ve referans kaynaklarına ilişkin açıklayıcı bilgilerin verilmesi; Değerlendirme Kriterlerinin açıklaması; İletişim ve Paylaşım Platformlarının tanıtılması.
2 İlişkilerin ve Terminolojilerin Haritalanması I (Mimarlık Epistemolojisi / Kuram-Pratik / Söylem)
3 İlişkilerin ve Terminolojilerin Haritalanması II (Tarih / Tarihyazımı)
4 İlişkilerin ve Terminolojilerin Haritalanması III (Eleştiri / Mimarlık Eleştirisi / Mimarlık Tarihi )
5 Eleştirel Yaklaşımlar I
6 Eleştirel Yaklaşımlar II
7 Ara Sınav
8 Modern Dönemde Mimarlık Kuramı
9 Modern-Sonrası Dönemde Mimarlık Kuramı
10 Geç-Modern Dönemde Mimarlık Kuramı
11 Çağdaş Mimarlıkta Güncel Konular I
12 Çağdaş Mimarlıkta Güncel Konular II
13 Çağdaş Mimarlıkta Güncel Konular III
14 Yansıtıcı Günlük ve Karşılaştırma Platformlarının Akran Değerlendirmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynaklar:
Graham. J. (Ed.) (2016). 2000+Mimarlık Teorisinin Acil Sorunları, İstanbul: Janus Yayınları.
Harrison, C., Wood, P. (Der.) (2011). Sanat ve Kuram 1900-2000; Değişen Fikirler Antolojisi, İstanbul: Küre Yayınları.
Sykes, A. K. (2017). Yeni Bir Gündem İnşa Etmek; Mimarlık Kuramı 1993-2009. İstanbul: Küre Yayınları.
Tanju, B. (2007). Tereddüd ve Tekerrür: Mimarlık Üzerine Metinler 1873-1960, İstanbul: Akın Nalça Yayınları
Tanyeli, U., (2011). Rüya, İnşa, İtiraz (Mimari Eleştiri Metinleri), İstanbul: Boyut Yayıncılık.
Tümertekin, A. (2019). Mimarlık Antolojisi; Klasik Metinler, İstanbul: Janus Yayınları.
Vidler, A. (2016). Yaşadığımız Günün Tarihleri: Mimarlıkta Modernizmi İcat Etmek, İstanbul: Janus Yayınları.

Yardımcı Kaynaklar:
Anon, (2007). 1. Türkiye Mimarlık Eleştirisi Örnekleri Seçkisi, İstanbul: Mimarlar Odası İstanbul Büyükşehir Şubesi Yayınları.
Batur, E., (1999). Modernizmin Serüveni, İstanbul: Y.K.Y.
Benevelo, L. (1981). Modern Mimarlığın Tarihi, Cilt 1: Sanayi Devrimi, İstanbul: Çevre Yayınları.
Berman, M., (2004). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor; Modernite Deneyimi, İstanbul: İletişim Yayınları.
Colquhoun, A. (1990). Mimari Elestiri Yazıları, Ankara: Sevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
Colomina, B. (2011). Mahremiyet ve Kamusallık; Kitle İletişim Aracı Olarak Modern Mimari, İstanbul: Metis Yayınları.
Collins, P., (1965). Changing Ideas in Modern Architecture 1750-1950, Londra: Faber and Faber.
Conrads, U. (1991). 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, Ankara: Sevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
Foucault, M., (2011). Bilginin Arkeolojisi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Heynen, H. (2011). Mimarlık ve Modernlik - Bir Eleştiri. İstanbul: Versus Kitap Yayınları.
Hubbard, P., Kitchin, R. (2018). Mekân ve Yer Üzerine Büyük Düşünürler, İstanbul: Litera Yayıncılık.
Su, H. (Der.) (2004). Teori ve Eleştiri, Ankara: Hece Yayınları
Şentürer, A., Ural, Ş., vd. (2004). Mimarlık ve Felsefe, İstanbul: YEM Yayınları.
Ünügür, S. M. (2001). Mimari Eleştiri Üzerine, Mimar.ist, 02 /2001, s. 55-59.
Yılmaz, A. Mimar'ın Ölümü: Eleştirel Bakışta Müellifin Yeri, Mimarlık Dergisi Mimarlık Eleştirisi Özel Sayısı 348.

Referan Kaynaklar:
Evers, B. (2006). Architectural Theory: From the Renaissance to the Present, Taschen Verlag
Frampton, K., (1992). Modern Architecture: A Critical History, London: Thames and Hudson.
Hays, K. M., (1998). Oppositions Reader: Selected Readings from a Journal for Ideas and Criticism in Architecture, 1973-1984, New York: Princeton Architectural Press
Hays, K. M. (2000). Architecture Theory Since 1968, Massachussetts: The MIT Press.
Kruft, H.M. (1996). History of Architectural Theory, New York: Princeton Architectural Press.
Leach, N. (Der.) (1997). Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory, New York: Routledge.
Mallgrave, H. F. (Der.) (2005). Architectural Theory: An Anthology from Vitruvius to 1870, Vol 1, London: Wiley-Blackwell
Ockman, J. (1993). Architecture Culture: 1943-1968, Columbia Uni Pr.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyeleri tarafından yapılacak teorik ders anlatımlarının yanı sıra anlatılan konuların pekiştirmesi amacıyla verilen okuma metinleri üzerine öğrencilerden her hafta kısa eleştirel metinler yazmaları beklenmektedir. Sakai ya da Padlet gibi Yansıtıcı Günlük / Karşılaştırma Platformu vb. araçlar yoluyla yazacakları bu bireysel eleştirel metinleri diğer arkadaşları ile paylaşmaları ve ortak tartışmalar yürütmeleri hedeflenmektedir. Derse aktif katılımın sağlanmasını ve öğrencilerin birbirlerinden de öğrenmelerini hedefleyen yansıtıcı günlük çalışmaları, öğrencilerin yazdıkları eleştirel metinlerin sayısına ve özgünlüğüne bağlı olarak, öğrencilerin dönem içi performansları olarak değerlendirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödev (%25): Öğretim Üyesi tarafından ders aktarımları sonrasında gerçekleştirilecek Yansıtıcı Günlük (Sakai/Padlet) ödevlerini yapmış, sonuçlandırmış ve teslim etmiş olmak gerekmektedir.
Ara sınav (%25).
Final Sınavı (%50).

Değerlendirme Kriteri

Ödev: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3
Ara Sınav: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4
Final: ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Akademik Dürüstlük ilkelerine kesinlikle uyulması gerekmekte olup, kopya çekmek ve akademik sahtekârlığa başvurmak (plagiarism) gibi her türlü intihal girişimi, Yüksek Öğrenim Kurumu'nun talimatları uyarınca disiplin cezası ile sonuçlandırılır.
2. MİM 3811 Modern Mimarlık Tarihi dersini almış ve geçmiş olmak ön şarttır.
3. MİM 2812 Antik Çağdan Sanayi Devrimine Mimarlık dersini almış olmak tavsiye edilir.
4. Derse katılmamış olmak, ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi veya teslim edilmemesi için mazeret değildir.
5. Geç teslimler, farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.balik@deu.edu.tr
zeynep.dundar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Uygulama 13 1 13
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 11 1 11
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 0 0 0
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Diğer (Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar) 1 5 5
Final Ödevi 1 4 4
Vize Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.33
ÖK.44
ÖK.53