DERS ADI

: SİNEMA VE MİMARLIK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4526 SİNEMA VE MİMARLIK SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. DENİZ BALIK

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Dersin temel amacı sinema ve mimarlık ilişkisinin irdelenmesi ve iki disiplinin kesişme noktalarının tanıtılmasıdır. Ders programı dahilinde film gösterimleri olacaktır. Ders içeriği, sinemada mimari kurgu, mimarlıkta kurgu mekan, tasarım bağlamında sinema ve mimarlık gibi konularda olabileceği gibi, anime, bilimkurgu, fantastik, deneysel sinema gibi alt türlerden biri özelinde de kurgulanabilir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sinema ve mimarlık disiplinlerinin kesişme noktalarını kavrama
2   Sinemasal görme ve düşünme biçimlerini tanımlama
3   Sinema mekanlarını ve kentlerini yorumlama
4   Sinemayı, mimarlık, kent, kültür, sanat, bilim, teknoloji ilişkisi içinde irdeleme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sinema ve mimarlığa giriş, kavramsal tartışma
2 Sinema akımları ve kuramları
3 Film gösterimi ve sinema akımları/kuramları tartışması
4 Sinematografi, Sovyet montaj kuramı, Gilles Deleuze'ün sinematografik yaklaşımı
5 Film gösterimi ve sinematografi tartışması
6 Ara sınav / Ödev teslimi
7 Mimarlığın biçimsel, tarihsel ve yapısalcı çözümlemesi
8 Film gösterimi ve filmin çözümlenmesi
9 Kentsel, sosyal, toplumsal, felsefi ve tekno-bilimsel eleştiri
10 Film gösterimi ve filmin eleştirisi
11 Psikolojik ve psikanalitik film çözümlemesi
12 Film gösterimi ve filmin Freudcu çözümlenmesi
13 Film gösterimi ve filmin Jungcu çözümlenmesi
14 Genel değerlendirme
15 Jüri haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Akarsu, Hikmet Temel vd. (2020). Sinemada Mimarlık. İstanbul: Yem.
Andrew, J. Dudley (2010), Büyük Sinema Kuramları, İstanbul: Doruk.
Arısal, Arsal (2009). Anime Örnekleri Işığında Psikoloji-Mekan İlişkisi, Arredamento Mimarlık, No. 11, ss. 99-105.
Büker, Seçil ve Y. Gürhan Topçu (2019), Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri, İstanbul: İthaki.
Deleuze, Gilles (2011), Denetim Toplumları, çev. Ulus Baker, e-Skop.
Deleuze, Gilles (2014), Hareket - İmge / Sinema 1, İstanbul: Norgunk.
Deleuze, Gilles (2021), Zaman - İmge / Sinema 2, İstanbul: Norgunk.
Diken, Bülent ve Carsten B. Laustsen (2019). Filmlerle Sosyoloji, İstanbul: Metis.
Eisenstein, Sergei (1984), Film Duyumu, İstanbul: Payel.
Eisenstein, Sergei (2006), Sinema Dersleri, İstanbul: Agora.
Eisenstein, Sergei (2014), Film Biçimi, İstanbul: Agora.
Ersümer, Oğuzhan (2013), Bilimkurgu Sinemasında Cyberpunk, İstanbul: Altıkırkbeş.
Foucault, Michel (2013), Görülmeden Gözetim Altında Tutan Hapishane Sistemi, Hapishanenin Doğuşu, İstanbul: İmge, ss. 289-331.
Freud, Sigmund (2016), Tekinsiz, Sanat ve Edebiyat, İstanbul: Payel.
Freud, Sigmund (2019), Ego ve İd, İstanbul: Oda.
Kırel, Serpil (2018), Kültürel Çalışmalar ve Sinema, İstanbul: İthaki.
Hockley, Luke (2004), Film Çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım, İstanbul: Es.
Jung, Carl Gustav (2006), Analitik Psikoloji, İstanbul: Payel.
Jung, Carl Gustav (2015), Dört Arketip, İstanbul: Metis.
Martin-Jones, David (2014), Sinemada Hareket-imajlar, Zaman-imajlar ve Melez-imajlar, Yeni Bir Bakışla Deleuze, ed. Damian Sutton ve David Martin-Jones, çev. Murat Özbank ve Yetkin Başkavak, İstanbul: Kolektif, ss. 109-122.
McGowan, Todd ve Sheila Kunkle (2014), Lacan ve Çağdaş Sinema, İstanbul: Say.
Napier, Susan J. (2007), Anime: Akira'dan Howl'un Hareketli Şatosuna, İstanbul: Es.
Öz, Melodi İpek (2012), Japon Bilim Kurgu Animelerinde Kent ve Mimarlık: Ghost in the Shell I & II ve Metropolis Animeleri Üzerinden Bir İnceleme, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi.
Özdemir, Emre (2019), Akira Örnekleminde Post Apokaliptik Toplum ve Çevre Tasvirlerinin Siberpunk Kültüründeki Yeri, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi.
Ranciere, Jacques (2011), Sinematografik Masal, İstanbul: Küre.
Sütcü, Özcan Yılmaz (2005), Gilles Deleuze'de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, İstanbul: Es. Taburoğlu, Özgür (2014), Öznesiz ve Nesnesiz Bakış: Deleuze'ün Sinema Kuramı, Göçebe Düşünmek, ed. Ahmet Murat Aytaç ve Mustafa Demirtaş, İstanbul: Metis, ss. 291-318.
Taşkale, Ali Rıza (2019), Süregiden Bir Distopya Olarak Kapitalizm: Blade Runner 2049'un Eleştirisi, Cogito, No. 95-96, ss. 15-20.
Yıldırım, Ozan (2019), Gilles Deleuze'ün Sinematografik Yaklaşımları Bağlamında Nuri Bilge Ceylan Sineması Hakkında Bir Değerlendirme, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Başkent Üniversitesi.
Zizek, Slavoj (2007), Lacan Hakkında Bilmeyi Hep İstediğiniz Ama Hitchcock'a Sormaya Korktuğunuz Her Şey, İstanbul: Agora.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, film gösterimi, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 DK DerseKatılım
3 YYS Yarıyılsonu Notu
4 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + DK * 0.40 + YYS * 0.40
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.20 + DK * 0.40 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Uzaktan eğitim sürecinde ara sınav ve final sınavı yerine, derste belirtilecek formatta ödev teslimi alınabilir.
2. Derse katılım, film gösterimi ve analizi derslerinde öğrencinin derse aktif katılımı üzerinden değerlendirilecektir. Derse Katılım, dönem boyunca; 1) Öğrencinin film analizlerini, verilen metinler ve anlatılan konular bağlamında nitelikli tartışmasına, 2) Ders sırasında dersin yürütücüsü ya da diğer öğrenciler tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların niteliğine, 3) Olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlıdır. Uzaktan eğitim sürecinde dersi asenkron takip eden öğrenciler için de aynı değerlendirme kriterleri geçerlidir. Asenkron katılım durumunda, öğrencilerin, dersin dijital modülündeki Forum aracı üzerinden, nitelikli yanıtlar yazması, tartışmalar oluşturması ve tartışmalara katılması beklenmektedir.
3. Yazılı ödevlerde alıntı yapılan her cümlenin yanında kaynağı belirtilecek, intihale kesinlikle taviz verilmeyecektir.
4. Öğrenciler, referans olarak çevrimiçi kaynaklara başvuracaksa, internet günlüğü (blog) gibi kaynaklardan ve yazarı belli olmayan web sitelerinden yararlanmayacaktır. Akademik elektronik dergi, resmi/kurumsal web sitesi gibi kaynağı güvenilir referanslar kullanılabilir.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 20 (ÖÇ1, ÖÇ2)
Derse katılım % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Final Sınavı % 40 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derse katılmamış olmak ödevlerin ve çalışmaların geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
2. Geç teslimler farklı değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
3. Her türlü intihal girişimi fiili disiplin cezası ile sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

deniz.balik@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 7 2 14
Örnek olay çalışması 6 2 12
Diğer (görüntü sanatlarına dair eserlerin izlenmesi) 11 1 11
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Sunum Hazırlama 0 0 0
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.34
ÖK.45