DERS ADI

: ÇAĞDAŞ STRÜKTÜR SİSTEMLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3613 ÇAĞDAŞ STRÜKTÜR SİSTEMLERİ ZORUNLU 2 1 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ABDULLAH SÖNMEZ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Çağdaş Strüktür Sistemleri günümüzde mimaride yeni bir boyut olarak ortaya çıkmaktadır. Bu amaçla , katlanmış plak strüktürler, tutkallı tabakalı yapıştırma ahşap malzeme, kabuk strüktürler, çekmeye çalışan kablo ve membran strüktürler ile düzlem ve eğri yüzeyli uzay strüktürler hakkında temel karakteristikler (geometri, malzeme ve taşıyıcı sistem özellikleri) ve strüktürlerin mimaride kullanımı konusunda ayrıntılı bilgiler anlatılmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Strüktür ve mimarideki anlamını tanıma
2   Doğal strüktürlerle yapay strüktürleri tanıma
3   Strüktür sistemlerinin değişik özelliklerini ve sınıflandırılmasını tanıma
4   Değişik strüktür sistemlerini mimaride kullanımını tanıma
5   Bir projeyi farklı strüktürlerle çözerek çağdaş strüktür sistemlerini tanıma

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş 1.1. Dersin işleyişi hakkında bilgi verilmesi 1.2. Konu ile ilgili kavramlar 1.3. Taşıyıcı sistemlerin gelişimi 1.4. Etkinlik, ekonomiklik 1.5. Basit kiriş, kafes kiriş, uzay kiriş
2 Uzay strüktürler 2.1. Tanımlar, tarihçe, varsayımlar ve sınıflandırma 2.2. Düzgün, yarı düzgün ağlar, dual ağlar. Düzgün, yarı düzgün çok yüzlüler, dual çok yüzlüler 2.3. Düzlem uzay strüktür türetim olanakları 2.4. Uzay sistemlerden uygulama örnekleri
3 Uzay strüktürler 3.1. Eğri yüzeyli uzay strüktürler, tonozlar ve çubuk ağı kubbeleri 3.2. Jeodezik kubbeler
4 Kabuk sistemler 4.1. Kabuk tanımı, kabuklarda membran gerilme durumu 4.2. Malzeme seçimi 4.3. Eğrilik, asal eğrilik, Gauss eğriliği. 4.4. Kabukların sınıflandırılması. 4.5. Tek, çift eğrilikli ve dönel yüzeyler 4.6. Öteleme yüzeyler 4.7. Çizel yüzeyler Araştırma konularının verilmesi
5 Kabuk sistemler 5.1. İnce kabuklarda membran gerilme durumu 5.2. Silindirik kabukların uygulama örnekleri Araştırma Ödevlerinin verilmesi
6 Kabuk sistemler 6.1. Küresel ve ters eğrilikli kabukların membran çalışması 6.2. Küresel ve ters eğrilikli kabukların uygulama örnekleri
7 ARA SINAV
8 ÇKatlanmış plaklar 8.1. Plak levha çalışması 8.2. Plak kiriş karşılaştırması 8.3. Katlanmanın getirdiği yararlar ve katlanma örnekleri 8.4. Malzeme
9 Çekmeye çalışan strüktürler 9.1. Giriş, tanımlar, çekmeye çalışan strüktürlerin tarihsel gelişimi Kablo strüktürler 9.2. Yapım öğeleri ve özellikleri; kablo türleri, tel grupları, çelik halatlar, asılma noktaları, düğüm noktaları, ankraj olanakları, kabloların yük altında aldığı biçimler, ip çokgeni
10 Kablo strüktürler 10.1. Tek kablo sistemler 10.2. Çift kablo sistemler 10.3. Kablo ağları 10.4. Uygulama örnekleri
11 Membran strüktürler 11.1. Tanım, çevremizden ve günlük yaşamdan membran örnekleri 11.2. Membran gerilme durumu 11.3. Membran malzemenin türleri ve bakımı, homojen, örgü ve kombine membranlar
12 Membran strüktürler 12.1. Tasarım ve strüktürel ilkeler, minimum yüzeyler Pnömatik sistemler 12.2. Alçak ve yüksek basınçlı, tek ve çift cidarlı sistemler 12.3. Uygulama örnekleri
13 Strüktür teriminin açıklanması 13.1. Mimarlıktaki anlamı 13.2. Doğa strüktürleri 13.3. Yaşayan ve yapay strüktürler 13.4. Strüktür sistemlerinin sınıflandırılması 13.5. F. Otto ve H. Engel in sınıflandırma çalışmaları. 13.6. Geometrik sınıflandırma
14 Ödev teslimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
- Türkçü, Çetin (2003). Çağdaş Taşıyıcı Sistemler, Birsen yayınevi, I.Baskı, İstanbul.
Yardımcı kaynaklar:
- Allen, E., Iano, J., (2008), Fundamentals of Building Construction: Materials and Methods, Fifth edition, WILEY, United States of America.
- Natterer, J.,Herzog, T.,& Volz, M., (1990) Holzbau Atlas Zwei, Münih: Institu für Internationale Architectur-Dokumentation GmbH, München.
- Şen, N., (1990), Konut Teknolojisinde Endüstrileşme, DEÜMMF, İzmir.
- Türkçü,H.Ç., (1988), Endüstrileşmiş Yapım Konut Sorunu Açısından İrdelenmesi, DEÜMMF, İzmir.
- Türkçü,H.Ç.,(2004), Yapım, Birsen Yayınevi, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders anlatımı, bireysel araştırma ve çalışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 35 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4)
Ödev /Sunum % 15 ( ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3,ÖÇ4)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

10 hafta öğretim üyeleri ders anlatacak, 2 hafta öğrenciler dönem ödevleri ile ilgili çalışmalarını aktaracaklardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

abdullah.sonmez@deu.edu.tr 0090 232 301 84 90
ayca.tokuc@deu.edu.tr 0090 232 301 84 48

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 1 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 6 6
Ödev Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1453
ÖK.24453
ÖK.34453
ÖK.44453
ÖK.5453