DERS ADI

: TARİHİ KENT MERKEZLERİ MEKANSAL DEĞİŞİM SÜRECİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 4480 TARİHİ KENT MERKEZLERİ MEKANSAL DEĞİŞİM SÜRECİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. MUHAMMED AYDOĞAN

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Kentsel gelişim geleneksel gelişme süreçlerini izleyen ülkelerin içsel dinamikleri ile gerilim içindedir.

Ekonomik gelişimin hızı kadar, mekânsal yapıyı dönüştürme gücü de kritik bir konudur.

Tarihsel mekânların, taşıdıkları bilgi ve anlam, içerdikleri öz ile birlikte korunmalıdır. gerekmektedir.

Bu derste tarihsel kentsel alanların dönüşüm süreci, bu sürecin dinamikleri ve bu alanlar üzerindeki riskler üzerinde durulacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihsel kent merkezlerinin biçimlenme nedenlerini tanımlayabilecek (Bilgi),
2   Tarihsel kent merkezlerini oluşturan ekonomik ve sosyal nedenleri açıklayabilecek (Kavrama),
3   Tarihsel kent merkezlerinin dönüşme biçimlerini yorumlayabilecek (Uygulama),
4   Farklı mekânsal oluşumların farklılıklarını karşılaştırabilecek (Analiz),
5   Tarihsel kent merkezlerine yönelik tehditleri eleştirebilecektir (Analiz).

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İnsanoğlunun Kurduğu ilk Organize Yerleşimler, Göbeklitepe Arkeolojik Alanı;
2 Kent, Şehir, İl sınırı, Kent Merkezi, Havza, Ekonomik Bölge, Hinterland kavramları ve kentleşme sürecinde bu kavramların gelişimi. Ödev başlıkları bu hafta verilecektir.
3 Ekonomik modellerin insanoğlunun coğrafyaya yayılım, kullanım ve biçimlendirme şekline etkisi. Ekonomik üretim modellerinde yaşanan değişimin yerleşme modelleri üzerindeki etkisi.
4 Ulaşım sistemlerinin değişimi ve faklı ulaşım modellerinin, üretim ve kentleşme süreçlerine etkisi. Ulaşım modellerinin kent merkezleri üzerindeki etkisi.
5 Sosyal yapının, ideolojik kavrayışların ve inanç sistemlerinin yerleşme modelleri ve kent merkezleri üzerindeki etkisi.
6 Kamu yönetim modellerinin, yerel ve/veya yerinden yönetim biçimlerinin, devlet yapısının ve hiyerarşik işleyişinin kent makroformları ve merkezleri üzerindeki etkisi.
7 Ekonomik değer aktarım biçimlerinin, ticaret, takas ve birikim araçlarının değişimi; kent makroformları ve kent merkezleri üzerindeki etkilerinin tartışılması.
8 İnşaat sistemleri ve mimarideki gelişimlerin, teknolojik yeniliklerin kent merkezleri üzerindeki etkilerinin tartışılması.
9 Ara sınav ve Ödev konularının kesinleştirilmesi
10 İletişim araçlarının değişimi. Bilginin yayılım hızı ve biçiminin kentsel kullanımların biçimlerine ve kent merkezlerinin işleyişi üzerindeki etkilerinin tartışılması.
11 Tarihi kent merkezlerini kent bütünün işleyişi hakkında bilgi verme kapasitesinin tartışılması. Tarihi Çevrelerin korunması sürecinde tarihi kent merkezlerinin korunmasının önemi
12 Ödev Teslimleri ve Ödevlerin sunumları. Öğrenciler, ödev teslimini bu hafta yapacaklardır.
13 Ödev olarak çalışılan kent merkezleri içinde, tarihi değeri ile örnek mahiyette olan kent merkezlerine ilişkin olarak hazırlanan sunumların izlenmesi.
14 Ödev olarak çalışılan kent merkezleri içinde, tarihi değeri ile örnek mahiyette olan kent merkezlerine ilişkin olarak hazırlanan sunumların izlenmesi.
15 Ödev olarak çalışılan kent merkezleri içinde, tarihi değeri ile örnek mahiyette olan kent merkezlerine ilişkin olarak hazırlanan sunumların izlenmesi.
16 Final Sınav Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar: Leonardo Benevelo (1981): Modern Mimarlığın Tarihi / 1.Cilt: Sanayi Devrimi, (Çev.Atilla Tokatlı), Çevre Yayınları, İstanbul.

Lewis Mumford (2007), Tarih Boyunca Kent, Kökenleri, Geçirdiği Dönüşümler ve Geleceği, (Çev.G.Koca, T.Tosun), Ayrıntı, İstanbul.

Leland M.Roth (2006): Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı, İstanbul.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar biçiminde işlenecektir.
Öğrenciler derse devam ederek, aktarılan görsel sunum destekli konferans sunumları dinleyerek öğrenecektir.
Öğrencilere 3.hafta ödev konuları verilecek ve verilen konuda hazırlayacakları ödevi 11. haftada teslim etmeleri istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 OD Ödev
2 DK DerseKat.
3 YYS Yarıyılsonu Notu
4 BNS Başarı Notu OD * 0.40 + DK * 0.10 + YYS * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu OD * 0.40 + DK * 0.10 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yıl içi ödevlerin sunumuna katılım %10'lu bir katılım puanu ile değerlendirilmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama (Bilgi), Açıklama (Kavrama) Ödev ile ölçülmektedir.
Yorumlama (Uygulama) Final Sınav Değerlendirmesi ile ölçülmektedir.
Karşılaştırma (Analiz) ve Eleştirme (Analiz) Final Sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

m.aydogan@deu.edu.tr
0 (232) 301 83 64

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Perşembe 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51