DERS ADI

: HERKES İÇİN TASARIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 2396 HERKES İÇİN TASARIM SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. EMİNE DUYGU KAHRAMAN

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Yapılı çevrenin herkes için erişilebilir, kavranabilir ve kimseye bağımlı olmadan, doğal bir biçimde kullanılabilir olmasını sağlayacak herkes için tasarım yaklaşımı konusunda gerekli kavrayış ve bunun için gerekli tasarım becerisinin kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Herkes için tasarım kavramını tanımlayabilecektir. (Bilgi)
2   2. Herkes için tasarım, evrensel tasarım, kapsayıcı tasarım ilkelerini listeleyebilecektir. (Bilgi)
3   3. Herkes için tasarım ilkelerinin uygulamadaki açılımlarını betimleyebilecektir. (Kavrama)
4   4. Herkes için tasarım kavramını uygun ölçeklerde yapacakları mekansal düzenlemelere uygulayabilecektir. (Uygulama)
5   5. Mevcut bir tasarım ürününü herkes için tasarıma uygunluğu bakımından çözümleyebeilecektir. (Analiz)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1.Dersin amacı ve kapsamının açıklanması, farklı kullanıcı gereksinmeleri ve tasarım ilişkisi
2 2.Herkes için tasarım, evrensel tasarım ve kapsayıcı tasarım tanımları
3 3.Herkes için tasarım yaklaşımı - tarihçe ve mevzuat
4 4.Herkes için tasarım yaklaşımı - kapsam
5 5.Herkes için tasarım yaklaşımı - ilkeler
6 6.Herkes için tasarım yaklaşımı - ilkeler
7 7.Herkes için tasarım ilkelerinin uygulamadaki açılımları
8 8.Herkes için tasarım ilkelerinin uygulamadaki açılımları
9 9.Yarıyıliçi sınavı
10 10.Mevcut yapılı çevrelerde kullanıcı gereksinmeleri, analiz, tespit ve öneriler
11 11.Mevcut yapılı çevrelerde kullanıcı gereksinmeleri, analiz, tespit ve öneriler
12 12.Örneklerin incelenmesi
13 13.Örneklerin incelenmesi
14 14.Örneklerin incelenmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Evcil, Ayşe Nilay (2014): Herkes İçin Tasarım - Evrensel Tasarım, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
Yardımcı kaynaklar: TMMOB Mimarlar Odası, Mimarlık dergisi, Dosya: Tasarıma Kapsayıcı Yaklaşım, sayı: 347, Mayıs-Haziran 2009, http://www.mimarlarodasi.org.tr/mimarlikdergisi
The EIDD Stockholm Declaration 2004, http://www.designforalleurope.org/
The City of Calgary (2010): Universal Design Handbook, Building Accessible and Inclusive Environments,
http://www.calgary.ca/CSPS/CNS/Documents/universal_design_handbook.pdf
Sacramento Transportation&Air Quality Collaborative (2005): Best Practices for Universal Design, http://www.sacta.org/pdf/STAQC/FinalReportII_BPUniversalDesign.pdf
Referanslar:
Diğer ders materyalleri:
Web ortamında erişilebilecek makaleler, tasarım rehberleri ve el kitapları, örnek uygulamalara ilişin dokümanlar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, görsel örneklerin ağırlıklı olarak yer aldığı sunumlar ve ödev sunumları ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 YYS Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS Başarı Notu AS * 0.50 + YYS * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama, listeleme, betimleme ara sınav ile,
tanımlama, listeleme, betimleme ve analiz yarıyılsonu sınavı ile ölçülecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hulya.koc@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

çarşamba: 5-6

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 0 0 0
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 10 1 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 70

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51