DERS ADI

: NEOLİBERAL KENTLEŞME

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 4433 NEOLİBERAL KENTLEŞME SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. EYLEM BAL

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Neoliberalizmin sadece ekonomik bir boyutu olmayıp, en sıkı ilişkide olduğu alanlardan birisi de kent ve kentleşme süreçleridir. Türkiye de de 1980 yılı, neoliberal politikalar açısından köklü bir başlangıç niteliği taşımaktadır. Ancak 1990 ların sonu, 2000 lerin ilk çeyreğinde yaşanan ve birbirini bütünleyen gelişmeler, 2000 li yılların yeni bir kırılma noktasına işaret ettiğini göstermektedir. 2000 li yıllar, Türkiye'de 1980 sonrası erken neoliberal kentleşme evresi olarak adlandırdığımız dönemin tamamlayıcısı niteliğindeki yeni bir kentleşme evresi olan neoliberal kentleşme evresine karşılık gelmektedir. Kentleşme sürecindeki bu ayrışmayı belirginleştiren temel unsurlardan birisi, yapısal reformlar temelinde imar mevzuatında gündeme gelen çok sayıdaki yasal düzenleme ve kentte neoliberal politikalar ekseninde ortaya çıkan somut mekansal örneklerdir. Kentsel dönüşüm projeleri, büyük ölçekli kentsel projeler, özelleştirmeler, kapalı konut siteleri, alışveriş merkezleri ve rezidanslar neoliberal mekansal yapılanmanın somut örnekleri olarak öne çıkmaktadır. Bu ders 2000 li yıllarda neoliberal politikaların kenti hangi mekanizmalarla ve ne biçimde dönüştürdüğü sorusu üzerine odaklanmakta ve kentin bu kapsamdaki yeniden organizasyonunu ortaya koymayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Neoliberal politikanın temel argümanlarını tanımlayabilecek
2   Neoliberal kentleşmenin arka planını ve bileşenlerini açıklayabilecek
3   Neolibaral politikaların Türkiye deki yansımalarını dönemler itibari ile tartışabilecek
4   Türkiye nin 2000li yıllardaki neoliberal dönem kentleşmesini yasal düzenlemelerle ilişkilendirebilecek
5   Türkiye de neoliberal kentleşmenin somut mekansal örneklerini tartışabilecek
6   2000li yıllarda neoliberal politikaların kenti hangi mekanizmalarla ve ne biçimde dönüştürdüğünü yorumlayabilecek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Neoliberalizmin Doğası
2 Neoliberalizmin tarihsel ve düşünsel kökleri, üst kurumları ve sonuçları
3 Neoliberalizm-kent ilişkisi
4 Neoliberal politikalar ve Türkiye
5 Türkiye nin erken neoliberal kentleşme evresi
6 Türkiye nin neoliberal dönem kentleşmesi
7 Türkiye nin neoliberal dönem kentleşmesi
8 Ara sınav
9 Neoliberal kentleşme evresinde Kentsel Dönüşüm
10 Neoliberal kentleşme evresinde Büyük Ölçekli Kentsel Projeler
11 Neoliberal kentleşme evresinde Özelleştirmeler
12 Neoliberal kentleşme evresinde Kapalı Konut Siteleri
13 Neoliberal kentleşme evresinde Rezidanslar
14 Neoliberal kentleşme evresinde Alışveriş Merkezleri
15 Final Haftası
16 Final Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-Brenner, N. & Theodore, N. (2002). Cities And The Geographies Of Actually Existing Neoliberalism. Antipode, Volume 34, (3), 349-379.
-Geniş, Ş. (2009). Neo-liberal kentleşmenin mekanda yansımaları: İstanbul'da güvenlikli siteler Toplum ve Bilim, (116), 121-156
-Sassen, S. (1991). The global city; Newyork, London, Tokyo, New Jersey: Princeton University Press.
-Taşan Kok, T. (2012). İntroduction: Contradictions of neoliberal urban planning, The GeoJurnal Library, 102, 1-20.


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar biçiminde işlenecek ve öğrencilere ilgili okumalar verilerek öğretilecektir. Öğrenciler derse devam ederek aktarılan konferans sunumları dinleyerek ve okumalar ile dersi öğrenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 YYS Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS Başarı Notu AS * 0.50 + YYS * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama ve açıklayabilme Ara Sınav Değerlendirmesi ile ölçülmektedir
Tartışabilme, ilişkilendirebilme ve yorumlama final sınavı ile ölçülmektedir.

2020/2021 Güz döneminde ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ödev teslimi şeklinde yapılacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, konferans sunumlar ve okumalar üzerinden tartışmalar biçiminde sürdürülecek.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eylem.bal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba: 10.30-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61