DERS ADI

: TARİH İÇİNDE KENT VE PLANLAMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
PLN 3382 TARİH İÇİNDE KENT VE PLANLAMA SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. AYŞEGÜL ALTINÖRS ÇIRAK

Dersi Alan Birimler

Şehir ve Bölge Planlama

Dersin Amacı

Bu ders kentsel mekanın oluşum ve gelişim süreci ile sosyo-ekonomik ve kültürel yapı arasındaki ilişkileri, kültürel akımlar ve düşünce sistemlerinin ardındaki toplumsal-mekansal rasyonel ve etkileşimleri; insanın yerleşik yaşama geçişinden başlayarak modern kente ulaşan süreçte tarihsel çerçevede açıklamayı amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yerleşmelerin oluşum süreçlerini ve rasyonellerini tanımlayabilecek (Bilgi)
2   Kentsel mekân ve sosyo-ekonomik ve kültürel yapı arasındaki etkileşimi açıklayabilecek (Kavrama)
3   Kentlerin yaşadığı gelişmeleri tarihsel süreçler içerisinde açıklayabilecek (Kavrama)
4   Düşünsel ve sanatsal akımlarla kent mekanı arasındaki etkileşimleri açıklayabilecek (Kavrama)
5   Kent planlama yaklaşımlarının rasyonellerini tarihsel bağlamda tanımlayabilecek (Bilgi)
6   Kent planlama çalışmalarını toplumsal yapılarla ilişkilendirebilecektir (Kavrama)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tarih bilimine farklı yaklaşımlar ve tarih felsefesi
2 Antik Yunan, Anadolu, Mısır ve Mezopotamya uygarlıkları arasında sanat, teknik, mimarlık ve kentsel alanlarındaki etkileşimler
3 Klasik ve Helenistik dönemde sanat, mimarlık ve kent
4 Roma Döneminde mimarlık ve kent planlama Bu haftada öğrencilere ödev konuları verilecektir.
5 Ortaçağ'da kentsel mekan I- Kültür ve mekan etkileşimi bağlamında Romanesk ve Gotik Dönem
6 Ara Sınav
7 Ortaçağ'da kentsel mekan II- Rönesans etkisinde kültür, toplum, mimarlık, kent ve Barok süreç
8 Ortaçağ'ın Sona Erişi: Üretim-Birikim sürecindeki dönüşümler ve Romantizm, Neoklasizm akımları
9 Endüstri Devrimi / modern kentsel yapıların oluşumu ve planlama yaklaşımları I (Hausmann, Utopist Sosyalistler, 19. yüzyıl sonu planlama yaklaşımları)
10 Bauhauss akımı ve mekan ve tasarım teorisi
11 Post modern yaklaşımlar altında tarih-mekân-kent ilişkisi
12 20. yüzyıl kent ütopyaları ve planlama yaklaşımları
13 20. yüzyılın sonu, 21. yüzyılın başında kentsel mekân ve planlama I
14 21. yüzyılda kentsel mekan ve planlama
15 Final Sınavları Haftası
16 Final Sınavları Haftası

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Mumford, L, (2007), Tarih Boyunca Kent, Kökenleri, Geçirdiği Dönüşümler ve Geleceği, (Çev.G.Koca, T.Tosun), Ayrıntı, İstanbul.
Rowland, K,(1966), The Shape of Towns, GNN, Londra, İngiltere
Rykwert, J,(1988), The Idea of a Town (The Antropology of Urban Form in Rome-Italy and The Ancient World, Londra, İngiltere.
Supplementary Book:
Engels, F, (1997), İngiltere'de Emekçi Sınıfların Durumu, Eriş Yayınları, Ankara
Child, G, (1974), Tarihte Neler Oldu , Odak Yayınları, Ankara.
Braudel, F, (2004), Maddi Uygarlık:Dünyanın Zamanı; İmge Kitabevi, , İstanbul.
Wallerstein, I, (1997), Sosyal Bilimleri Düşünmemek, Çev. Taylan Doğan, Avesta, İstanbul.
Leland, R, (2006), Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Yayınevi, İstanbul.
Gombrich, EH, (2011), Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul.
Materials:
Other readings related to the course

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar biçiminde işlenecektir. Öğrenciler verilen kaynakları okumuş olarak derse gelerek, derse devam ederek, konferans sunumları dinleyerek, kendilerine verilen ödevleri hazırlayarak ve düzenlenen teknik gezilere katılarak öğrenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.25 + ODV * 0.20 + DK * 0.05 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.25 + ODV * 0.20 + DK * 0.05 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama (Bilgi), Açıklama (Kavrama),
Ara Sınav Değerlendirmesi ile ölçülmektedir
Açıklama (Kavrama), İlişkilendirme (Kavrama) Ödev/Sunum ve Final Sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

aysegul.altinors@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.30-12.00 ve 15.00 -17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 1 12 12
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 8 1 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Teknik Gezi 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 73

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.411
ÖK.511
ÖK.611