DERS ADI

: KATI ATIKLAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ÇEV 3571 KATI ATIKLAR ZORUNLU 3 2 0 4

Dersi Veren Birim

Çevre Mühendisliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. GÖRKEM ŞEN

Dersi Alan Birimler

Çevre Mühendisliği

Dersin Amacı

Dersi alan olan öğrencilerin kentsel (evsel, endüstriyel, tıbbi, tehlikeli,vb.) ve özel (madencilik faaliyetleri, tarım ve hayvancılık faaliyetleri, vb.) kaynaklı katı atıkları fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri ile tanımlayabilmeleri, bu atıkların özelliklerini belirlemek için yapılması gerekli örneklemeler ile analizleri saptayabilmeleri, teknoloji seçimine yönelik olarak gerekli araştırmaları planlayabilmeleri, elde edilen verilere göre atıkların azaltımı, yeniden kullanımı, geri kazanımı ve/veya fiziksel veya kimyasal/biyokimyasal (termal teknolojiler de dahil olmak üzere) yollarla dönüştürülmeleri veya kontrolü için uygun teknolojileri bilen ve belirleyebilen, gerekli fizibilite çalışmasını ve seçilen yönteme dair gerekli ön tasarımı yapabilen ve imalat aşamasında tasarımı denetleyerek bu sistemi işletebilen mühendisler olarak yetişmeleri bu dersin amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Katı atıklara ait genel ve spesifik özellikleri sıralayabilir, atıkları sınıflayabilir, bunların çeşitli şartlar altındaki değişimlerini belirtebilir, atıkların değerlendirilmesi için teknoloji seçimine yönelik gerekli analizleri tespit edebilir, analizleri ve araştırma çalışmalarını planlayabilir
2   Atıkların fiziksel-kimyasal- biyolojik özelliklerinden ve miktarından yararlanarak uygun bertaraf teknolojilerini tartışabilir, bunları ekonomik kriterlere göre gözden geçirerek uygun teknolojileri ve bunların kombinasyonunu seçebilir, karar verebilir.
3   Elindeki bilgi ve verileri analiz edebilir, bunlardan yola çıkarak uygun mevcut teknolojileri mevzuat dahilinde tartışabilir.
4   Atık yönetimi konusunda güncel ve ileriye dönük hesaplamaları yapabilir, verileri işleyebilir, bilgileri ilişkilendirebilir, yönetim sistemine karar verebilir, sistemin projesini hazırlayabilir ve ön tasarımını (kapasite, alan, hacim, enerji üretim potansiyeli, kayıplar, ıskartalar, vb.) gerçekleştirebilir.
5   Bilgi ve veri eldesini takip eden tartışmalar sonucunda bunları bütünleştirerek bir Proje planlayabilir, planladığı projenin bileşenlerini tasarlayabilir.
6   Planladığı ve tasarladığı projeleri savunabilir ve farklı projeleri karşılaştırarak yargıda bulunabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Katı Atık Yönetimi ve Teknolojileri, Thomas H. Christiensen, 2017, Nobel Yayınevi
Integrated Solid Waste Managementi Tchobanoglous et al., 1993, McGraw-Hill Int. Editions.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilere katı atıkların kaynakları, temel özellikleri ve özelliklerin değişebilirliğini etkileyen faktörler anlatıldıktan sonra,kendilerinden bir yerleşim yeri/ bölgeye/ ülkeye ait kentsel/evsel atık özelliklerini ve bu özellikleri etkileyen, değişimini belirleyen unsurları saptaması istenir. Ayrıca laboratuvar uygulamaları ile atıkların örneklenmesi ve karakterizasyonuna dair yetenekleri elde etmeleri sağlanır. Farklı atık yönetim teknolojilerinin ele aldıkları atık yönünden uygunluğunun belirlenmesi amacı ile yapılması gereken araştırma çalışmalarını planlamayı öğrenir. Araştırma çalışmasında yer alan iş paketlerini ve bu iş paketlerinin ilişkilerini belirlemeyi ve yönetmeyi kavrar. Atık miktarı hesaplaması, toplama-taşıma organizasyonu, katı atık gerikazanım, değerlendirme ve bertaraf teknolojileri ve ilgili temel mevzuat aktarılır. Öğrencilerden proje yerleşimleriiçin gerekli diğer bilgileri toplaması, veri elde etmesi veya benzer koşullardaki diğer bölge verilerinden yararlanarak uygun verileri üretmesi beklenir. Öğrencilerin bu verileri işlemesi ve söz konusu yer için olası teknolojileri saptaması, bunları bilimsel, sosyal ve ekonomik gerçeklerden yararlanarak kıyaslaması istenir. Anlatılan teknolojilere ait tasarım esasları ve diğer önemli karar verme mekanizmaları aktarılır. Öğrencilerden karar verdikleri teknolojilerin yer seçimi ve ön tasarımını yapması beklenir. Öğrencilere son aşamaya gelene kadar proje kontrolleri uygulanır,bireysel ve grup halinde çalışmaları, projelerini anlatabilmeleri, tartışabilmeleri beklenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 LAB Laboratuvar
3 PR Proje
4 FN Final
5 BNS BNS VZ * 0.30 + LAB * 0.15 + PR * 0.15 + FN * 0.40
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + LAB * 0.15 + PR * 0.15 + BUT * 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri: (Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)

ÖÇ 1- Laboratuar çalışmalarında atıkların özellikleri ve kompozisyonunun belirlenmesi konusunda bilgi sahibi olacaklar ve muhtemel teknolojilerin irdelenebilmesi için hangi analizlerin yapılması gerektiğini öğreneceklerdir. Ayrıca teknoloji seçimine yönelik ön araştırmaların ve denemelerin planlaması konusunda yetkinlik kazanacaklardır.
ÖÇ2-Proje çalışmaları sırasında laboratuarda elde edilen analiz verilerinin değerlendirilmesini gerçekleştirerek olası teknolojilerin teknolojilerin ekonomik kriterler, atık miktarı, sınır değerler dikkate alınarak seçimlerini gerçekleştireceklerdir.
ÖÇ3- Proje ve laboratuar çalışmaları sırasında elde ettikleri bilgileri olası teknolojileri kıyaslamada kullanabilmeyi öğreneceklerdir.Ödevler yoluyla mevzuat ve güncel uygulamalar hakkında elde ettikleri bilgiler de teknolojileri değerlendirmelerinde yardımcı olacaktır.
ÖÇ4-Proje çalışmaları sırasında belirlenen olası teknolojilerin, atık miktarı ve bileşimindeki ileride karşılaşılacak değişimler dikkate alınarak, yeniden gözden geçirilmesi yoluyla sistemin nihai bileşenlerine karar verilmesi ve ön tasarımının yapılması hedeflenmektedir.
ÖÇ5-Laboratuar, ödev ve proje çalışmaları sırasında elde edilen kazanımlar yoluyla bir yerleşime ait katı atıkların yönetimine dair sistemi bütünsel bir şekilde planlayabilir ve ön tasarımını yapabilir
ÖÇ6-Proje sunumu, laboratuar model çalışmaları ve diğer gruplara ait projelerin izlenmesi yolu ile projelerin savunması ve tartışılması konusunda tecrübe edinir
1. Vize, 2. Vize ve Final sınavı ile Ödev, Proje ve Laboratuar çalışmalarının çıktıları ÖÇ lerin yerine getirilmesi konusunda ölçek olarak kullanılacaktır. Laboratuar çalışmalarında raporlama istenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse, laboratuvara, projeye sürekli katılım beklenmektedir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Görkem AKINCI,DEÜ Çevre MühendisliğiBölümü, Tınaztepe Kampüs, 35390 Buca, İzmir, gorkem.akinci@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra, ilgili dönemin ders yükü göz önüne alınarak belirlenecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Uygulama 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 0,5 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 2 2
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 5 0,5 5
Laboratuvar'a Hazırlık 5 2 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 5 0,5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 110

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.155545
ÖK.2555544
ÖK.35554454
ÖK.4555555444453
ÖK.5555545554444
ÖK.64445544