DERS ADI

: YERBİLİMLERİ TARİHİ VE FELSEFESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MTS 3039 YERBİLİMLERİ TARİHİ VE FELSEFESİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mühendislik Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ÖKMEN SÜMER

Dersi Alan Birimler

Mühendislik Fakültesi
Jeofizik Mühendisliği
Maden Mühendisliği
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği
Çevre Mühendisliği
Jeoloji Mühendisliği

Dersin Amacı

Mühendislik öğrencilerini yerbilimleri çerçevesinde bilgi sahibi yaparak, yerbilimsel düşüncenin mantığını ve felsefesini anlamalarını sağlamak. Entelektüel seviyelerini geliştirerek, mühendislik becerilerine bilimin tarihsel gelişim süreçleri çerçevesinde aktarımlar yaparak farklı bakış açıları kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bilimsel düşüncenin başlaması ve yerbilimlerinin bu noktadaki önemini anlayabilme
2   Bilimsel düşünmenin mantığını ve felsefesini kavrayabilme
3   Yerbilimleri tarihinin kronolojik gelişimini kurabilme, bu yaklaşımla her hangi bir bilimsel konuya aynı bakış açısı ile yaklaşabilme
4   Bilimin, özellikle yerbiliminin tarihi gelişim aşamalarındaki bilimsel tartışmaları kavrayarak, günümüz ya da gelecekteki tartışmaları sentezleyerek yeni fikirler geliştirebilme
5   Kazandıkları mühendislik becerileri yanında, yerbilimleri felsefesi gibi farklı disiplinlerdeki temel kavram, soru ve sorunları tanımlayarak, mühendislik problemlerini çözme gücünü arttırabilme,
6   Kendini ifade edebilme ve iletişim becerilerini etkin kullanabilme
7   Ders kapsamında edindiği yeni bilgileri, takım çalışmasıyla perçinleyerek, kendi ve başkalarının düşüncelerini sorgulayarak analitik düşünme kapasitesini arttırabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin genel tanıtımı ve yararlanılacak ana ve yardımcı kaynaklar ile ilgili ders materyallerinin tanıtımı ve ders sunumlarının verilmesi.
2 Özellikle eski yayın ve kitaplara ulaşımın yollarının anlatımı, orijinal kaynakların öneminin aktarılması, bilim etiği çerçevesinde yerbilimsel çalışmalara bakış.
3 Prehistorik dönemdeki yerbilimsel gözlemler.
4 Arkaik, Klasik, Helenistik, Roma ve Arap dönemlerinde yerbilimleri.
5 Rönesans ve sonrası modern dönemde yerbilimleri.
6 Dünyada ve Türkiye de yerbilimleri tarihinin aktarıldığı son bilimsel çalışmaların örneklerle açıklanması.
7 Ara sınav
8 Takım çalışması için öğrencileri ayrılması ve gruplara ilgili Yerbilimleri tarihi konularının dağıtılması ile ilgili aydınlatmalar ve anlatımlar. Bu haftadan sonra gruplar aldıkları konular itibariyle sunumlarını bir hafta ara ile sunmaya başlayacaklardır.
9 Takım ödev sunumları: Konu: Anadolu'da başlayan yerbilimsel çalışmaların verildiği sunumların izlenmesi ve tartışılması.
10 Takım ödev sunumları: Konu: Hindistan ve Çin'deki yerbilimsel çalışmalar ile ilgili sunumların izlenmesi ve tartışılması.
11 Takım ödev sunumları: Konu: İslam coğrafyasındaki yerbilimsel çalışmalarla ilgili sunumların izlenmesi ve tartışılması.
12 Takım ödev sunumları: Konu: Avrupa'da Rönesans'ın etkisinde gelişen yerbilimsel çalışmalarla ilgili sunumların izlenmesi ve tartışılması.
13 Takım ödev sunumları: Konu: Yerbilimlerinin son 200 yıl içindeki sıçramasına odaklanan sunumların izlenmesi ve tartışılması.
14 Ders kapsamındaki tüm konular, takım ödev sunumlarındaki geri bildirimlerle harmanlanarak bir özet şeklinde öğrencilere aktarılır. Yerbilimlerinin kronolojik gelişimi üzerindeki çıkarımlarla öğrencilerin farklı disiplinlerdeki süreçler üzerine düşünmeleri sağlanarak analitik düşünme seviyesindeki bilinci arttırılır.
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Jobert, A. C. G. (1846). The Philosophy of Geology. Simpkin, Marshall, and Company: London, 184 p.

Cailleux, A. (1961). Jeoloji Tarihi. Türkçeye çeviri Salih Yüksel, basım yılı 1995, İletişim Yayınları: İstanbul, 127 s.

Gohau, G. (1990). A History of Geology. Rugters University Press: London, 276 p.

Hackett, J. (2012). Geological History of Earth. University Publications. Delhi: India, 144 p.

Hagner, A.F. (1995). Yerbilimlerinin Felsefi Yönleri. Jeoloji Mühendisliği, 46, 64-69.

Kleinhans, M. G., Buskes, C. J., & de Regt, H. W. (2010). Philosophy of earth science. In: Philosophies of the Sciences: A Guide, F.Allhoff (eds.), Wiley-Blackwell: Oxford, pp 213-236.

O'Hara D.K. (2018). A Brief History of Geology. Cambridge University Press: UK, 262 p.

Pişkin, Ö. (2000). Jeolojinin Tarihçe ve Evrimine Bakış. Dokuz Eylül Yayınları: İzmir, 146 s.

von Zittel, K. A. (1901). History of Geology and Palaeontology to the End of the Nineteenth Century. Translated by Ogilvie-Gordon M.M., Walter Scott: London, 562 p.

Episodes, SCI Journal, Online ISSN: 2586-1298, IUGS (International Union of Geological Sciences), http://www.episodes.org/main.html

Diğer ders materyalleri: Ders için hazırlanmış sunular ilk 6 hafta için ve son hafta için toplamda 7 sunum, Türkiye de ve Dünyada yapılmış yerbilimleri tarihi üzerinde üretilmiş ve üretilecek güncel bilimsel yayınlar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders/Sunum
2. Takım Çalışması Ödevi / Ödevler sunum şeklinde teslim edilecek ve ilgili derste grup tarafından sunulacaktır.
3. Doküman ve kaynak açık değerlendirme sınavı

Yüz yüze ve/veya uzaktan öğrenme ile yerbilimleri tarihi ve felsefesinin ana çatısı öğrenme çıktıları çerçevesinde sunumlar vasıtasıyla aktarılır. Kronolojik olarak bölümlenmiş konular takım çalışması için öğrencilere dağıtılır ve her hafta öğrenci takımlarının derste sunum olarak aktarılması sağlanır. Doküman ve kaynak açık değerlendirme sınavı ile öğrencinin seviyesi ölçülür.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 OD Ödev
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + OD * 0.25 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 + OD * 0.25 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Takım çalışması sunumundan alınan geri bildirimlerle, gerek öğrenciler kendi aralarında (%50) gerekse dersin yürütücüsü tarafından (%50) verilen puanlarla bir ödev puanı belirlenir. Sunumlar, sunumun yapıldığı dersin sonunda teslim edilir. Ara ve Final sınavlarında boşluk doldurma (%10), doğru/yanlış(%10), eşleştirme(%10), çoktan seçmeli (%20) ve problem çözmeye dayalı açık uçlu sorularla (%50) değerlendirme yapılır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Takım çalışmasına katılmak esastır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç. Dr. Ökmen Sümer; okmen.sumer@deu.edu.tr / 0 232 301 73 53

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlgili dönemin ders planı tamamlandıktan sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 6 6
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.122
ÖK.2223
ÖK.322
ÖK.423
ÖK.523
ÖK.642
ÖK.742