DERS ADI

: AFET YÖNETİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KMY 4029 AFET YÖNETİMİ ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Kamu Yönetimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. İBRAHİM GÜRAY YONTAR

Dersi Alan Birimler

Kamu Yönetimi (İ.Ö)
Kamu Yönetimi

Dersin Amacı

Afet Yönetimi dersi temel ders olup, amacı öğrencilere afet yönetiminin temel süreçleri konusunda bilgi ve beceri sağlamaktadır. Ders doğal ve insani nedenlerle ortaya çıkabilecek afet ve acil durumlara karşı yöneticilerinin hazırlıklı olması ve bağlantılı olarak strateji geliştirebilmesi ve liderlik gösterebilmeleri konularında bilgi ve beceri sağlamaktadır.

Bugün Afet Yönetimi dersi öğrenme çıktıları ve afet yönetimindeki idari sorumluluk yönüyle Mahallin En Büyük Mülki amiri (valinin), taşıdığı temel sorumluluk dikkate alındığında Kamu Yönetimi Öğrencileri için gerekliliği açık olan bir derstir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Afet yönetimine ilişkin temel örgütlenme konusunda genel gerekli bilgi ile donanabilme
2   Risk ve Kriz tipleri ve kriz yönetim sürecinin temel aşamalarını kavrayabilme ve yorumlayabilme
3   Risk ve Kriz yönetiminde kamu yöneticisinin değişen ve güçlenen rolünü tanıyabilme
4   Afet ve kriz yönetimi konusunda, liderlik yeteneklerini gösterebilme yeteneği temel olmak üzere yönetsel süreçlere yönelik etkin stratejiler geliştirebilme
5   Afet konularında, geçmiş uygulamaları şimdiki uygulamalar ile mukayase ederek gelecek perspektifinde yeni ve çağdaş afet yönetim modelleri konusunda yetkinlik kazanabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Genel Tanıtımı, Afet Yönetimi dersine ait konuların genel çerçevesinin sunumu, Derse ilişkin temel terminolojinin tanımlanması, Kurumsal Sadakat
2 Yönetim kavramı, yönetim stratejilerindeki gelişmeler ve kamu yönetiminde işbirliğine yönelik çağdaş yaklaşımlar
3 Afet Çeşitleri ve Afet Yönetim süreci ilişkileri
4 Risk ve kriz yönetimi, kavramların, tarihsel gelişimi ve etimolojik yapısı, krizin özellikleri ve bütünleşik kriz yönetimi
5 Türk Kamu Yönetiminde olağanüstü yönetim yetkileri ve kriz yönetiminin yeri, kriz yönetimi uygulamaları
6 Afetlerde erken uyarı, zarar azaltma çalışmaları ve hazırlık yönetimi
7 Afet Sonrası ÇED, hızlı ÇED felsefesi ve hazırlıkları
8 Ara Sınav
9 Ara Sınav
10 Afet tiplerine göre müdahale arama, kurtarma ve koruma eylemleri İklime bağlı doğal afetler ülke deneyimleri (Çığ, sel, donan yağmur, hortum, yangın vs.) Jeolojik yapılara bağlı doğal afet kaynaklı kriz yönetiminde gelişmişlik düzeylerine göre ülke deneyimleri, (deprem, tsunami vs.)
11 Meteor yağmurları, yanardağ faaliyetleri (yaşanmış olaylar ve gelecek senaryoları)
12 Salgın hastalıklar (kuş gribi, çekirge salgını vs.) ve kriz planlaması
13 Afetlerde iyileştirme aşamasının stratejilerinin belirlenmesi, bütünleşik yönetim
14 Sürdürülebilirlik Senaryoları Afetlerde erken uyarı sistemleri, Afetlerde eğitim ve tatbikat çalışmalarının önemi, Liderlik

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

http://afetyonetimi.deu.edu.tr/ erişilebilen yayınlar
Bütünleşik Afet Yönetimi, (Edt. Zerrin Toprak Karaman/Asuman Altay), İzmir 2016,
Zerrin Toprak, Karaman, Afet Yönetimine Giriş ve Türkiye de Örgütlenme,s.1-35
Zerrin Toprak , Karaman, Afet Tiplerinde Erken Uyarı ve Afet Tipleri, 221 247
Zerrin Toprak, Karaman, Afetlerde Hızlı ÇED ve Alan Yönetiminde Kritik Sorgulamalar s.327-344
Güvenli Turizm Stratejik Eylem Planı

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bir önceki derste işlenen konulara ilişkin 15 dak. lık hatırlatmalar.
Haftalık dersin konusu hakkında genel bir çerçeve çizmek
Dersin temel kitabı tarafından verilen materyaller ve diğer kaynaklardan yararlanılarak oluşturan bir sunum eşliğinde ders anlatımı
Bazı haftalarda kontrol odaklı beyin fırtınası uygulamaları
Ders konularının örnek olay incelemeleri ile desteklenmesi
Verilen durum-çalışmalarının analizi
- Ödev uygulamaları ile öğrencilerin bilgilerinin içselleştirilmesi

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS Arasınav
2 YIN Yarıyıliçi notu ARS * 1
3 FN Yarıyılsonu sınavı
4 BNS BNS YIN * 0.40 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YIN * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

-

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

-

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

zerrin.toprak@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

-

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Final Sınavına Hazırlık 25 1 25
Vize Sınavına Hazırlık 18 1 18
Ödev Hazırlama 10 1 10
Sunum Hazırlama 3 1 3
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15555555555
ÖK.25545454554
ÖK.35455555555
ÖK.45545454545
ÖK.54545454545