DERS ADI

: SİVİL TOPLUM VE DEVLET

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
IRE 4314 SİVİL TOPLUM VE DEVLET SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Uluslararası İlişkiler

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ ZÜHAL ÜNALP ÇEPEL

Dersi Alan Birimler

Uluslararası İlişkiler

Dersin Amacı

Bu ders öğrencilere uluslararası ilişkilerde son yıllarda çokça tartışılmakta olan bir fenomeni tanıtmayı amaçlamaktadır: Sivil toplum. Sivil toplum nedir Sivil toplum evrensel mi yoksa kültürel olarak göreceli bir kavram mıdır Sivil toplumu devletten ayıran nedir Sivil toplum hareketleri neden ve nasıl 1990 lardan sonra artmıştır Sivil toplum ve demokratikleşme arasında nasıl bir ilişki vardır Sivil toplum Türkiye ve diğer ülkeleri nasıl etkilenmektedir Verilecek cevaplar bu dersin özünü oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sivil toplum kavramını tanımlamak ve 1990 lardan sonra demokratikleşme süreçlerindeki rolünü açıklamak.
2   Dünyadaki farklı teorik sınıflandırmaları kavramak için farklı ülkelerdeki sivil toplum-devlet ilişkilerini açıklamak.
3   Sivil toplum-devlet ilişkilerini değerlendirmek için Avrupa, Latin Amerika, Afrika ve Orta Doğu ülkelerindeki farklı olayları karşılaştırmak.
4   Bir grubun üyesi olarak etkin bir şekilde çalışmak. Sivil toplum alanında gönüllü olarak çalışmak.
5   Sunum yaparak iletişim becerilerini sergilemek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş
2 Sivil toplum nedir
3 Sivil toplum ve demokratikleşme I: Demokrasiye geçişte sivil toplum
4 Sivil toplum ve demokratikleşme II: Demokrasinin pekişmesinde sivil toplum
5 Sivil toplum-devlet ilişkileri: Teorik sınıflandırmalar
6 Sivil toplum ve toplumsal hareketler
7 Türkiye'de sivil toplum
8 Ödevlerin teslim edilmesi - Bir STÖ yetkilisinin semineri
9 Ödevler üzerine sınıf tartışması
10 Grup Sunumları
11 Grup Sunumları
12 Grup Sunumları
13 Grup Sunumları
14 Grup Sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Anheier, H. K., & Seibel, W. (1990). The third sector in comparative perspective: Four propositions. In H.K. Anheier & W. Seibel (Eds.), The third sector comparative studies of nonprofit organizations (pp.379 387). Berlin, New York: de Gruyter.
2. Diamond, Larry et al. Consolidating the Third Wave Democracies, Baltimore and London: The John Hopkins University Press, 1997.
3. Esping-Andersen, G. (1990). The three worlds of welfare capitalism. Cambridge: Polity Press.
4. Huntington, S., The Third Wave, Democratization in the Late Twentieth Century, Norman and London: University of Oklahoma Press, 1991.
5. Keane, J. (1988b). Democracy and civil society. London: Verso.
6. Schofer, E., & Fourcade-Gourinchas, M. (2001). The structural contexts of civic engagement: Voluntary association membership in comparative perspective. American Sociological Review, 66, 806 828.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı
2. Grup çalışması (ödev hazırlamak)
3. Grup çalışması (sunum yapmak)

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 SUN SUNUM
2 ODV ODEV
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU SUN * 0.70 + ODV * 0.30


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Sivil toplum, demokratikleşme, sivil toplum-devlet ilişkileri konularının kavranması sağlanacaktır.
2. Farklı ülkelerdeki sivil toplum hareketleri incelenecek ve değerlendirilecektir.
3. Grup çalışmaları ile ülkeler arasındaki ve örgütler arasındaki farklılıklar tespit edilecektir.
4. Ödev yazılması ve sunulması sürecinde yüksek iletişim becerileri sergilenecektir.
5. Kütüphane ve internet kaynaklarını bağımsız olarak kullanabilme becerisi sergilenecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Duyurulacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

zuhal.unalp@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 5 60
Grup Ödevi Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 20 20
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55