DERS ADI

: Türkiye'de Ahlakın Çıkmazları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3275 Türkiye'de Ahlakın Çıkmazları SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Türkiye'de insanların küçük yaşlardan itibaren genelde dine dayalı bir ahlâkî telkine (ailede, camide ve okulda) tabi tutulmalarına rağmen, toplumda insanlar arası ilişkilerde yeterli ahlâki davranış düzeyine ulaşılamamanın sebeplerinin açıklığa kavuşturulması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğretilen veya telkin edilen ahlâk ilkeleriyle, ortaya konulan ahlâki davranışlar arasındaki farklılığın sebeplerini kavrayabilecek.
2   Ahlâkla kültür arasında nasıl bir ilişki bulunduğunu öğrenebilecek.
3   Ortaya konulan ahlâki davranışların kaynağının ne olduğuna dair (din, kültür veya menfaat) bir kanaate ulaşabilecek.
4   Mevcut Ahlak'ın çağdaşlık ilkelerine uygun olup olmadığıyla ilgili bir fikre sahip olabilir.
5   Mevcut ahlaki yaşantının bilimsel kazanımlarla bağdaşıp bağdaşmadığı konusunda br fikre sahip olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bireysel "Ben" İle "Toplumsal Ben" Arasındaki Çatışma 1. Toplum Bireye hizmet eder fakat onu aynı zamanda sınırlandırır. 2. Öncekilerin bizde yaşaması.
2 "Ben"i "Biz" veya "Siz" yapmada Ahlâkın Rolü 1.Sevgi 2.Menfaat 3.Ödev
3 Kurumların Bir İdeale Göre Değerlendirilmesi 1.Toplumun özellikleri göz ardı edilir. 2.Tarihsel özellikler çarpıtılır. 3.Örf ve âdetler dikkate alınmaz
4 Özel Ahlâkların Genellenmeye Çalışılması 1.Meslek davranışları 2.Tarikat ve cemaat ahlâklarının genellenmesi 3.Fazilet-Akıl İlişkisi
5 Bir Yaşama Sanatı Olarak Ahlâk 1. Ahlâk - hayat kopukluğu 2. Ahlâkın itiraz götürmez sayılması 3. "İyilik" niçin iyiliktir 4. "Adalet" niçin adalettir 5. Bir şey kendi kendisiyle açıklanamaz/ totoloji olur.
6 Ahlâkın Bireyin Dünya Görüşünden Kopukluğu 1.Hak ve talep uyumsuzluğu 2.İyilik - kötülük çatışması ("Yaşama" iyiliktir; "ölüm" kötülüktür.) 3."Ödev ahlâkı" - "Sempati ahlâkı" 4."Ödev" fertler üzerinde "Bütün"ün baskısıdır. 5.Ahlakın "Tabu ahlâkı" olarak ortaya çıkmış olması (Yasak getirir, fakat nedenini söylemez)
7 Eğitimde Devletin Rolünün Artması 1.Babanın görevini devlet üstlenir. 2.Babanın önemi azalır.
8 Ara Sınav
9 İbadet - Ahlâk Özdeşliği 1.İbadet kusuru ahlâk kusuru olarak görülür. 2.Dinin sofuluk düzeyinde benimsenmesi hoşgörüyü yok eder. 3.İlme verilen önem ve ilim adamına duyulan saygı azalır.
10 Çaba ve Tevekkül Çatışması 1.Kazanç derecesi başarının ölçüsü olarak görülmesi 2.Hayallerin realite muamelesi görmesi 3.Toplum baskısından korkmak
11 Ahlâkın Politikadan Ayrılamayışı 1. Genel yararlar ile özel yararlar arasında kurulacak olan uyum 2. "Günah" kavramının kullanılışı 3. Mutluluk için: Sağlık, Para, İyi işler, Başarı gerekli görülür
12 Bağnazlık (Bir şeye fazla önem verip başka şeyleri önemsememe hastalığı) 1.Dînî alanda 2.Sosyal ve siyasi alanda Bağnazlık ve kardeşlik (Toplu davranışlar: Herkesin aynı nedenlerle coşması)
13 Hoşgörü (Birinin düşüncelerinden suç sayılacak fiiller çıkmadığı sürece, onu bu eylem ve düşüncelerden dolayı cezalandırmamak) Toplumda hoşgörünün bulunduğunun belirtileri: 1.Basın, düşünce, propaganda özgürlüğü 2.İstediği kitabı okuyabilme 3.İstediği dinin ilkelerini uygulayabilme 4.Hiçbir dine mensup olmama 5.Siyasi görüş farklılıkları
14 Düşüncenin Fiille Doğrulanmaması 1.Fiilin sevgiyle renklendirilmemesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Osman Pazarlı, İslam'da Ahlak
2. Kant'ın Ahlak Felsefesi, Çev. B.Akarsu
3. Ahlakla ilgili Türkçe yayınlanan eserler.
4. Hanifi ÖZCAN, "Maturidi Ahlak'ına Felsefi Bir Yaklaşım" Türkiye Günlüğü (2010), S.103.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı, açıklama ve tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencinin dersten önce İlgili konuların kaynaklarını okuyarak zihni hazırlık yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

hanifi.ozcan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders Programının belirlenmesinden sonra ilan edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51