DERS ADI

: İslam Mezhepleri Tarihi Metinleri I (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3231 İslam Mezhepleri Tarihi Metinleri I (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. MEHMET İLHAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

İslam tarihi boyunca meydana gelen ve dini karakter taşıyan zümreleşmeler ile fırkaların oluşumuna etki eden sosyal, kültürel, siyasal arka planı ve farklılaşmalarının sebeplerini, teşekkül süreçlerini, inanç ve fikirlerini, mensuplarını, edebiyatını, yayıldıkları bölgeleri, İslam düşüncesine katkılarını ortaya koymayı hedefleyen İslam Mezhepleri Tarihi klasik Arapça metinleriyle öğrenciyi tanıştırmak;

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İslam Mezhepleri Tarihi nin temel kaynakları, yöntemi ve kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
2   İtikadi ve siyasi İslam mezheplerinin ortaya çıkışında etkili olan belli başlı faktörleri (dinî metinler, siyaset, toplumsal değişme, insan unsuru, eski kültür ve medeniyetler gibi) öğrenir.
3   Dinin anlaşılması ve yorumlanmasında insanların farklı bakış açılarına sahip olabileceklerini kabul eder; İslam düşüncesi içerisindeki farklı anlayış ve görüşleri öğrenir.
4   İslam tarihi boyunca ortaya çıkan fırkaların teşekkül süreçleri, inanç ve fikirleri, mensupları, edebiyatı, yayıldıkları bölgeler ile İslam düşüncesine katkıları hakkında bilgi sahibi olur.
5   İslam mezhepleri ile İslam arasındaki ilişkiyi analiz edebilme becerisini kazanarak mezheplerin dinle özdeşleştirilemeyeceğini, farklı mezheplere mensup olanların birbirlerine karşı hoşgörü ve anlayışla davranmaları gerektiğini kavrar.
6   Klasik dönem kaynaklarının mezhep olgusuna bakışlarını anlar kavrar

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 73 Fırka hadisi ve Kurtuluşa eren fırka kavramı
2 73 Fırka hadisi ve Kurtuluşa eren fırka kavramı
3 Havaric ve kolları
4 Havaric ve kolları
5 Havaric ve kolları
6 Havaric ve kolları
7 Arasınav
8 Mürcie
9 Mürcie
10 Şia ve kolları
11 Şia ve kolları
12 Şia ve kolları
13 Şia ve kolları
14 Şia ve kolları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Abdülkâhir el-Bağdâdî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. E. Ruhi Fığlalı, Ankara 1991.
2. Abdülkâhir el-Bağdâdî, el-fark beyne l-fırak.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

soru cevap anlatım, metin çeviri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

sınavlar sonuçları ve dersdeki performans birlikte ele alınır

Dersin Öğretim Dili

Arapça

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

ders İslam Mezhepleri Tarihine dair arapça metin dersidir

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bulent.unal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

cuma14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61