DERS ADI

: Sire Yazımında Çağdaş Yaklaşımlar (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLS 3107 Sire Yazımında Çağdaş Yaklaşımlar (ARP) SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ SÜLEYMAN GENÇ

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat (İ.Ö)

Dersin Amacı

Öğrencinin günümüzde Hz. Muhammed'in hayatı konusunda kitap yazan müelliflerin yeni yaklaşımlar hakkında genel bilgi sahibi olmasını; meşhur sîre yazarlarını ve eserlerini tanımasını ve günümüz sîre çalışmaları hakkında bilgi edinmesini sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrenci dersin sonucunda, çağımızda Hz. Muhammed'in hayatı konusunda kitap yazan müelliflerin yeni yaklaşımları hakkında ana hatlarıyla bilgi elde eder.
2   Sîre yazarlarını, eserlerini ve metotlarını öğrenir.
3   Konuyla ilgili rivayetlerin iç bağlamı (siyak-sibak) ve dış bağlamı esas alınarak anlaşılması gerektiğini kavrar.
4   Öğrenci, Sire yazımında yapılan yanlışlıkların sebeplerin kavrar.
5   Konunun temel kavram ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sire yazımında geleneksel yöntem
2 Sire yazımında geleneksel yöntemin çıkmazları
3 Sire yazımında yeni yaklaşımlar
4 Sire yazımında yeni yaklaşımların çıkmazları
5 Sire yazımında kaynak problemi
6 Birinci el kaynakların azlığı
7 Hz. Peygamberin hayatını mucizelerle örtmek
8 Ara Sınav
9 Hz. Peygamberin cehd ve gayretini farkedememek
10 Müsteşriklerin sire kaynaklarına yaklaşımları
11 Kaytanî'nin eseri
12 Kaytanî'nin çıkmazları
13 Watt'ın sire ile ilgili eserleri
14 Watt'ın tutarlılığı
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AHMED Cevdet Paşa,
- Kısas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa, I-II, Istanbul 1976.
CANAN, İbrahim,
- Hz. Peygamber'in Sünnetinde Terbiye, Ankara 1980.
ÇAĞATAY, Neşet,
- İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Ankara 1982
FAYDA, Mustafa,
- İslâmiyetin Güney Arabistan'a Yayılışı, Ankara 1982;
- "Âişe", DİA, Istanbul 1989;
HAMİDULLAH, Muhammed,
- İslâm Peygamberi, Çev: Salih Tuğ, İstanbul 1980;
- Mecmuatü'l-Vesâiki's-Siyâsiyye Li'l-Ahdi'n-Nebevi ve'l-Hilafeti'r-Raşide, Beyrut 1985;
- el-Vesâiku's-Siyâsiyye, Kahire 1941;
- İslâm'da Devlet İdaresi, Çev: Kemal Kuşçu, Ankara 1979;
- İslâm'a Giriş, Çev: Kemal Kuşçu, Ankara, b.t.y. (5. baskı).
el-KETTÂNÎ, Muhammed b. Cafer b. İdrîs Abdulhay b. Rabbânî (1345/1927),
- et-Terâtibu'l-İdâriyye, I-II, Fas, b.t.y.
NEDVÎ, Mevlânâ Seyyid Suleyman,
Asr-ı Saadet, Çev: Ömer Rıza, I-V, İstanbul 1978.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

riza.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 99

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51