DERS ADI

: Savunma Yapıları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ARK 2029 Savunma Yapıları SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Arkeoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR. FATİH HAKAN KAYA

Dersi Alan Birimler

Arkeoloji
Arkeoloji (İÖ)

Dersin Amacı

Tarihin erken çağlarından başlayarak, organize olabilen toplumların var olması ve üretime geçilmesi ile gerek doğal etkenlere gerekse de insana yönelik öz savunma bilincinin oluşmasıyla ilk örneklerine rastladığımız savunma yapılarının kurulumu, planlaması ve gelişimi hakkında örneklerle bilgi vermek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1 Toplumların ve kentlerin savunma ihtiyacına yönelik olarak nasıl organize olabildiklerini kavrama
2   2 Savunma yapılarının kat etmiş olduğu aşamaların öğretilmesi ile dönemsel farklılıkları ayırt edebilme
3   3 Anadolu ve diğer coğrafyalarda görülen savunma yapıları ve kalıntıları konusunda çıkarımlar yapabilme
4   4 Savunma yapılarını tanımlarken terimleri doğru kullanabilme
5   5 Kütüphane araştırması ve internette tarama yapabilme
6   6 Araştırma yaptığı konuyla ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi Tanışma ve ders içeriğinin incelenmesi
2 İlk çağ toplumlarının yapısı ve savunma ihtiyacı Sunum Okuma (Naumann,, 2007 )
3 Tunç Çağ yerleşimleri savunma yapıları Sunum Okuma (Naumann,, 2007; Iakovidis, 1983 )
4 Yunan Kent devletlerinde savunma yapıları Sunum Okuma (Akarca, 1972)
5 Malzeme ve duvar örgüsü Sunum Okuma (Akarca, 1972)
6 Savunma hatları ve sur duvarları Sunum Okuma (Akarca, 1972; Fields, 2006)
7 Hellenistik Dönem Savunma yapıları Sunum Okuma . (Akarca, 1972)
8 Ara sınav
9 Roma da ordu Sunum Okuma (Erdkamp, 2007)
10 Cumhuriyet dönemi savaşları ve savunma taktikleri Sunum Okuma (Erdkamp, 2007)
11 Roma savunma yapıları Sunum Okuma (Connolly, 1999)
12 Roma savunma yapılarının mimari planlaması Sunum Okuma (Connolly, 1999)
13 Roma savunma ve kuşatma araçları Sunum Okuma (Erdkamp, 1999)
14 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Akarca, A. (1998). Şehir ve Savunması, Türk Tarih Kurumu Yayını,
Ankara
2. Bean, G. E. (1997).Eskiçağda Ege Bölgesi,(Çev. İ. Deleman), Arion
Yayınevi, İstanbul
3. Fields, N., (2006). Ancient Greek Fortifications 500-300 BC, Osprey
Publishing Midland House, Oxford
4. Lawrance, A.W. (1979) .Greek Aims in Fortification, Clarendon Press,
Oxford
5. McNicoll, A. W. (1997) Hellenistic Fortifications From the Aegean to
the Euphrates, Clarendon, Oxford
6. Naumann, R. (2007) Eski Anadolu Mimarlığı, (Çev. B. Marda) Türk
Tarih Kurumu Yayınları, Ankara
7. Nossow, K. S. (2009). Greek Fortifications of Asia Minor 500 130
B.C.(From the Persian Wars to the Roman Conquest), Osprey
Publishing Limited, Oxford
8. Owens, E. J. (2000). Yunan ve Roma Dünyasında Kent, (Çev. C. Bilsel),
Homer Kitapevi, İstanbul
9. Wycherley, R. E. (2011). Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu ,
Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul
10. Spyros Iakovidis, (1983) Late Helladic citadels on Mainland Greece, Leiden : E.J. Brill, 1983.
11. Peter Connolly, (1999), The Roman Fort, Oxford University Press.
12. Paul Erdkamp, (2007) A Companion to the Roman Army, Blackwell Publishing

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-4: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 5-6: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dr. Fatih Hakan Kaya
Dokuz Eylül Üniversitesi
Tınzatepe Yertleşkesi Edebiyat Fak. Arkeoloji Böl.
Tel +90 232 3017746
fatih.kaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Cuma 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 7 2 14
Final Sınavına Hazırlık 12 3 36
Vize Sınavı 1 1,5 2
Final Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 102

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555444555
ÖK.2555555555444555
ÖK.3555555555444555
ÖK.4555555555444555
ÖK.5555555555444555
ÖK.6555555555444555