DERS ADI

: Anlambilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 3051 Anlambilim ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Anlambilimi dersinin amacı dillerin anlambilimsel özelliklerini araştırmayı ve dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini dilbilimsel bakış açısından ele almaktır. Derste farklı dilbilimcilerin anlam konusunda geliştirdikleri yöntemler incelenerek öğrencilerin anlambilimsel ilişkileri keşfetmeleri sağlanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dillerin anlambilimsel özelliklerini tespit edebilmesi
2   Dizisel ve dizimsel düzeylerde ortaya çıkan anlam ilişkilerini değerlendirebilmesi
3   Anlambilimsel ilişkileri belirleyebilmesi
4   Anlam türlerini tanımlayabilmesi, sınıflandırabilmesi ve ayırt edebilmesi
5   Sözcüğün tanımından hareket ederek, de Saussure'ün gösterge modeli ile Ogden ve Richards'ın göstergebilimsel üçgeninin öğelerini ayrıntılı bir biçimde tartışabilmesi
6   Anlam ve kavramı ayırtedebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anlambilimine Giriş Anlambiliminin Kısa Geçmişi Anlambiliminin Altalanları
2 I. SÖZCÜKSEL ANLAMBİLİMİ DURGUN/DURAĞAN ANLAMBİLİMİ Temel Kavramlar: Dil, Sözcük, Gösterge, Kavram, Anlam
3 F. de Saussure'e Gelinceye Kadar Sözcük F. de Saussure ve Sözcük F. de Saussure'den Sonra Sözcük
4 Anlam ve mantık
5 Tümleme ilkesi
6 Bağlam değişkenliği ve anlam türleri
7 Dizisel ve dizimsel ilişkiler
8 VİZE
9 Sözcük alanları
10 Bileşenler çözümlemesi
11 GELİŞMELİ ANLAMBİLİMİ Anlam olayları: Anlam değişmeleri ve gelişmeleri
12 II. DİLBİLGİSEL ANLAMBİLİMİ

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Aksan, Doğan (1971) Anlambilimi ve Türk Anlambilimi Ana Çizgileriyle. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları: 217
2. Aksan, Doğan (1990) Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. 3. Cilt. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları: 439/3.
3. Aksan, Doğan (2006) Türkçenin Sözvarlığı Türk Dilinin Sözcükbilimiyle İlgili Gözlemler, Saptamalar. 4. Baskı. Ankara: Engin Yayınevi.
4. Aksan, Doğan (2009) Anlambilim Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. 5. Baskı. Ankara: Engin Yayınevi.
5. Cruse, Alan David (2000) Meaning in Language An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
7. Jackson, Howard & Zé Amvela, Etienne (2000) Words, Meaning and Vocabulary An Introduction to Modern English Lexicology. London & New York: Cassell.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Olgu tespit etme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr
Ofis: B-419
Ofis tel no: 0232 - 301 86 34

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Diğer 1 11 11
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555555
ÖK.255555
ÖK.355555
ÖK.455555
ÖK.555555
ÖK.65555