DERS ADI

: Tür Çözümlemesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4041 Tür Çözümlemesi SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, metin türünü (genre) dilbilimsel bir bakış açısıyla çözümleyerek öğrencilere belli alanların metin türü gelenekleri konusunda farkındalık kazandırmaktır

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Metin türü kavramını açıklayabilmek
2   Metin türü ve metin tipi arasındaki farkı açıklayabilmek
3   Metin türü çalışmalarının kökenini ve ilgili yaklaşımları açıklayabilmek
4   Farklı metinleri çözümleyerek türsel özelliklerini ortaya koyabilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Metin türü ve metin tipi
2 Metin türü çözümlemesine giriş
3 Kesit dil çözümlemesi
4 Dilbilgisel-sözbilimsel çözümlemeler
5 Etkileşimsel çözümleme
6 Metin türü çözümleme yaklaşımı
7 Farklı alanlarda metin türüne yaklaşımlar
8 Ara sınav
9 Metin türü incelemelerinde kültürlere göre farklılıklar
10 Dilbilim alanında metin türü incelemeleri
11 Metin türü çözümlemesi araştırmalarında son gelişmeler
12 Eleştirel tür çözümlemesi
13 Özel amaçlı İngilizce bağlamında akademik metin incelemeleri
14 Sözbilimsel metin türü çalışmaları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bhatia, V. K. (2013). Analysing Genre: Language Use in Professional Settings. NY:
Routledge.
Bhatia, V. K. (2002). Applied genre analysis: a multi-perspective model. Iberica (4),
ss. 3-19.
Bhatia, V. K. (1996). Methodological Issues in Genre Analysis. Hermes, Journal of
Linguistics no. 16 . ss. 39-59.
Henry, A. ve Roseberry H. L. (2001). A narrow-angled corpus analysis of moves and
strategies of the genre: `Letter of Application'. English for Specific Purposes (20)
ss.153-167.
Singha, M.K.S, Shamsudinb, S. ve Zaid, Y:H: (2012). Revisiting Genre Analysis:
Applying Vijay Bhatia's Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences ( 66 ) 370
379.
Holmes, R. (1997).Genre Analysis, and the Social Sciences: An Investigation of the
Structure of Research Article Discussion Sections in Three Disciplines. English for
Specific Purposes, Vol. 16, No. 4, pp. 321-337, 1997
Bonyadi, A. (2012). Genre analysis of media texts. Procedia - Social and Behavioral
Sciences 66 ( 2012 ) 86-96.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım
Sunum
Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ÖÇ 1-4 arasınav ve final sınavıyla değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70' ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak sunum, ödev hazırlama ve ders içi tartışmalarda geçerli bir
mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, final ve ödevlerde kopya ve intihal girişimleri '0' (sıfır) olarak
değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Yrd.Doç.Dr. G. Songül Ercan
DEÜ Edebiyat Fak. C Blok Ofis No: 153

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.3555
ÖK.4555