DERS ADI

: Yazılı Anlatım

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 1022 Yazılı Anlatım ZORUNLU 2 1 0 4

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ AYŞEGÜL ÖZCAN VURAL

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin okuma stratejilerini anlamaları, yazı ile yazma arasındaki farkı kavramaları, dilbilim bilgisiyle yazma arasında sıkı ilişki kurmaları, açıklayıcı metin yazabilmeleri, açımlama yapabilmeleri, sav ve safsata arasındaki ayrımı yapabilmeleri ve tartışma metni oluşturabilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Okuma stratejilerini tanımlayabilme ve uygulayabilmesi
2   2. Açımlama yapabilmesi
3   3. Açıklayıcıyı metin oluşturabilmesi
4   4. Sav ve safsata arasındaki farkı belirtebilmesi
5   5. Tartışma metni oluşturabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Okuma stratejileri: Kestirimde bulunma, göz gezdirme, tarama, çıkarımda bulunma
2 Mantıksal bağlayıcılar ve işlevleri Metin şeması oluşturma
3 Açımlama yapma
4 Özet öncesi çalışma: Metin akış şeması oluşturma Özet çıkarma stratejileri- Metin taslağı oluşturma
5 Metnin bölümleri ve işlevleri: Giriş bölümü yapılandırma yöntemleri Metnin bölümleri ve işlevleri: Metnin ana bölümü ve sonuç bölümü Örnek metinler üzerinde metin bölümlerini belirleme
6 Açıklayıcı metin yazımı: Düşünce salkımı oluşturma- Oluşturulan düşünce salkımını metin taslağına dönüştürme-Oluşturulan metin taslağına göre metnin yazımı
7 Savlama-Görüş Sunma-Karşıt görüş sunma-Savlama-Sav Tümcesi-Sav Türleri-Dayanak Oluşturma
8 Ara Sınav
9 Dayanakların Güvenilirliği/ Kanıtların Değerlendirilmesi Uygulama: Metin Çözümlemesi
10 Safsatalar-Safsata Türleri Uygulama: Metin Çözümlemesi
11 Tartışma Metni Yapılandırma Yöntemleri Oluşturulacak metinle ilgili belli bir konuda fikir geliştirme
12 Tartışma Metni Oluşturma Oluşturulacak metinin taslağını oluşturma (yapılandırma türünü belirleme, savı belirleme)
13 Öğrencilerin kendi yazdıkları metinlerin sav tümcelerini ve metin taslaklarını denetletmek üzere eğitim yönlendiricisiyle görüşmesi
14 Öğrencilerin kendi yazdıkları metinlerin son yazımlarını yapmak eğitim yönlendiricisiyle görüşmeleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kaplan, Robert B. , Grabe William (1996) Theory and Practice of Writing : An Applied Linguistic
Persepective USA: Addison-Wesley
Keçik, İ. ve Subaşı, L. S. (2001) Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
Blake, M. S. ve Madden, J. (1994). Facets: Writing Skills in Context. New York: Macmillan Publishing Company.
Kıran, Z. ve Kıran, A. (2000). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri: (Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)
1. ÖÇ 1,2,4,6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 3 ve 5: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ÖGR.GÖR.DR. AYŞEGÜL ÖZCAN VURAL EDEBİYAT FAKÜLTESİ DİLBİLİM BÖLÜMÜ

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri


ÇARŞAMBA 11.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 13 1 13
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 13 13
Bireysel Ödev Hazırlama 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.555