DERS ADI

: Medya Çalışmaları ve Dil

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 3041 Medya Çalışmaları ve Dil SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ MELTEM SARGIN

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Görsel-işitsel ve yazılı medyanın tarihi, işlevleri ve üretim ve tüketim süreci gibi bilgilerle donanması ve bu türden bilgilerin, gündelik yaşama nasıl katıldığını, dünya tasarımında nasıl bir değişikliğe yol açtığını tanımlayabilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1.Medya ile ilgili temel kavram ve yaklaşımları betimleyebilmesi
2   2. Medya ve dil arasındaki ilişkiyi özellikleriyle açıklayabilmesi
3   3. Medyadaki dil kullanımı ile ilgili bir araştırma tayapabilmesi
4   4. Medyadaki dil kullanımını eleştirebilme si
5   Medya, toplum ve kültür arasında bağlantı kurabilmesi ve bu ilişkiyi açıklayabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Medya ve dil ilişkisi
2 Medya söylemi yaklaşımları: Dilbilimsel ve toplumdilbilimsel çözümleme, Karşılıklı konuşma çözümlemesi, Göstergebilimsel çözümleme
3 Medya söylemi yaklaşımları: Eleştirel dilbilim ve toplumsal göstergebilim, Van Dijk'ın toplum-bilişsel modeli, kültür-metin türü ilişkisi çözümlemesi
4 Medya ve iletişim: Toplu iletişimin özellikleri
5 Medya ve iletişim: Metinlerin üretimi ve tüketimi
6 Haber değeri: Galtung ve Ruge'un (1965) Haber Değeri Yaklaşımı
7 Haber Değerine ilişkin toplumsal ve kültürel açıklamalar
8 Ara Sınav
9 Medya metinlerinin alımlanması
10 Haber metinleri çözümlemesi
11 Gazete metinleri çözümlemesi
12 Televizyon haberleri çözümlemesi
13 Medya okuryazarlığı
14 Eleştirel medya okuryazarlığı: Aynı olaylara farklı yaklaşımlar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Demir, V. (2006). Medya Etiği. İstanbul: Beta
Işık, M. (2004). Medyada Yeni Yaklaşımlar. Konya: Eğitim Kitabevi
Şendur, G. ve Atabek, Ümit. (2007). Medya metinlerini çözümlemek: içerik, göstergebilim ve söylem çözümleme yöntemleri. Ankara: Siyasal
Taşkıran, N. Ö. (2007). Medya okuryazarlığına giriş. İstanbul: Beta
Tılıç, D. L. (2001). 2000'ler Türkiye'sinde gazetecilik ve medyayı anlamak. İstanbul: Su
Türkoğlu, N. ve Cinman Şimşek, M. (2007). Medya okuryazarlığı. İstanbul:Kalemus
Brighton, P. and Foy, D. (2007). News Values. london: Sage
Ercan, S. G. ve Yağcıoğlu, S. (2007). Gazete köşe yazılarında kaçınma kullanımı ve cinsiyet ilişkisi, Dilbilim Araştırmaları, s. 1-16.
Fairclough, N. (1995). Media Discourse. New York: Arnold.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Soru-Yanıt
4. Tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri


1. ÖÇ 1,2,4,6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.
2. ÖÇ 3 ve 5: Dönem ödevi raporu ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Derse katılmamış olmak ev ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
3. Ara sınav, ödev ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Edebiyat Fakültesi
Dilbilim Bölümü
B432

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri


ÇARŞAMBA 11:00-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Bireysel Ödev Hazırlama 1 6 6
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.255
ÖK.35555
ÖK.455
ÖK.55555