DERS ADI

: Göstergebilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DİL 4027 Göstergebilim ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Dilbilimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. KAMİL İŞERİ

Dersi Alan Birimler

Dersin Amacı

Bu dersin amacı dilsel ve dildışı göstergelerin anlamlandırılmasını ve her türde oluşturulan metinlerin (sözel ya da görsel) içeriklerinin biçimlerinin göstergebilim kuramının araçlarını kullanarak anlam evrenini ortaya çıkarılış yollarını öğretmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Gösterge kavramını ve göstergenin özelliklerini dilbilim kuramları çerçevesinde açıklayabilme
2   Göstergebilim kuramının çalışma doğrultularını açıklayabilme ve diğer alanlarla (dilbilim, anlambilim, sosyoloji, psikoloji, felsefe, mantık, antropoloji, epistemoloji) ilişkisini açıklayabilme
3   Göstergebilimin iletişim kuramlarıyla ilişkisini açıklayabilme
4   göstergebilim kuramı kullanılarak her türde metinleri çözümleyebilme
5   Göstergebilim kuramının oluşum aşamalarının tarihsel geçmişini ve temel dayanaklarını açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Farklı gösterge tanımlamaları, gösterge kavramı ve göstergenin nitelikleri
2 Göstergebilim kuramının temel dayanakları
3 Göstergebilim kısa tarihçesi:Saussure, Peirce, Barthes ve Eco
4 Göstergebilim ve diğer alanlarla ilişkisi Dilbilim, Anlambilim, Edimbilim
5 Göstergebilim ve diğer alanlarla ilişkisi Sosyoloji, Felsefe, Mantık, Epistemoloji
6 Göstergebilim ve diğer alanlarla ilişkisi Medya ve İletişim, Sinema, Mimarlık
7 Göstergebilim açısından renkler ve anlamlandırma
8 Arasınav
9 Türk Kültüründe renkler ve sayılar
10 Greimas Göstergebilimi ve Üretici Süreç
11 Anlatı İzlencesi ve Göstergebilimsel Dörtgen
12 Uygulamalar I: Yazınsal Metin İncelemeleri
13 Uygulama II: Medya Metinleri İncelemeleri
14 Uygulama III: Afiş, resim, fotoğraf incelemeleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Barthes, R. (2021). Göstergebilimsel Serüven (10. baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
2. Batı, U. (2010). Reklamın Dili. Alfa Yayınları
3. Beyaert-Geslin, A. (2015). Semiotique des Objets. Presses Universitaire de Liege
4. Beyaert-Geslin, A. (2012). Semiotique du design. Presses Universitaire de France
5. Erkman-Akerson, F. (2005). Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual
6. Greimas, A-J. (1966). Sémantique Structurale. Librairie Larousse.
7. Greimas, A-J. ve Fontanille, J. (1991) Semiotique des Passions. Seuil
8. Günay, V. D. (2020). 21. Yüzyılda Göstergebilim. İstanbul: Papatya Bilim
9. Kıran, Z. (1996). Dilbilim Akımları. Ankara: Onur Yayınları
10. Kıran, Z. ve Kıran, A. (2007) Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
11. Klinkenberg, J-M. (1996). Précis de Sémiotique Générale. De Boeck Université
12. Öztokat, N. (2005). Yazınsal metin Çözümlemesinde Kuramsal Yaklaşımlar. İstanbul: Multilingual
13. Rifat, M. (1990) Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. İstanbul: Düzlem Yayınları
14. Sayın, Ö. (2014). Göstergebilim ve Sosyoloji. Anı Yayıncılık
15. Sığırcı, İ. (2016). Göstergebilim Uygulamaları. Ankara: Seçkin Yayıncılık
16. Onat, E. ve Özgencil, S. (2001). Göstergebilim Tartışmaları. Multilingual
17. Uçan, H. (2016). Yazınsal Eleştiri ve Göstergebilim. İstanbul: İz Yayıncılık


Elyıldırım, S. (). Göstergebilim Kuramları-Antik Çağdan Günümüze. Ankara: Bilgin Kültür Sanat
Giraud, P. (1982). Göstergebilim. İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları
Coquet, J.C. (2016) Sémiotique: l'école de Paris. paris: Hachette Universitaire
Coquet, J.C. (). Sémiotique: l'école de Paris
Coquet, J. C. (

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Uygulama örnekleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-7: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kamil.iseri@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 14:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 3 24
Uygulama 5 3 15
Haftalık Ders Öncesi/Sonrası Hazırlıklar 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 2 14 28
Diğer 1 24 24
Final Sınavı 1 1,5 2
Vize Sınavı 1 1,5 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 126

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1555
ÖK.2555
ÖK.35455
ÖK.4555555
ÖK.555555