DERS ADI

: Söylem ve İdeoloji

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 4028 Söylem ve İdeoloji SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. FÜSUN ÇOBAN DÖŞKAYA

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Bu ders ideolojilerin söylem içinde kurgulanma biçimlerini ele almaktadır. Toplumsal gerçekliği belli bir ideolojiye göre kurgulayan söylem, önemli bir siyaset aracı olarak bir yandan bağlamı oluşturan olumsal koşullara göre oluşurken, diğer taraftan da durumları, bilginin nesnelerini, toplumsal kimlikleri, özneler-arası ve gruplar-arası ilişkileri var eder. Bu derste bir çözümleme yöntemi olarak sunulacak olan Eleştirel Söylem Çözümlemesi ile çeşitli metinler incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Söylem ve İdeoloji hakkında bilgi sahibi olma.
2   Söylem analizi ile ilişkili temel kavramları öğrenme.
3   Söylem Analizi yapabilme.
4   Dersin gerektirdiği terminolojiyi sözlü ve yazılı olarak kullanabilme.
5   Edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İdeoloji tanımı ve söylemin rolü Tanışma
2 İdeoloji Yapıları Sınıf Tartışması
3 Zihinsel ve Bağlam Modelleri Sınıf Tartışması
4 İdeoloji ve İktidar Sınıf Tartışması
5 İdeolojik Söylem Yapıları (Anlam: Konular, Tanım Düzeyi, İmalar, Varsayımlar, Karşıtlık) Sınıf Tartışması
6 Önerme Yapıları (Aktörler, Kiplik,) Sınıf Tartışması
7 Formal Yapılar, Sözdizimi, Söylem formları Sınıf Tartışması
8 Ara Sınav
9 Retorik Sınıf Tartışması
10 İdeolojik Analizin Kategorileri (Aktör, Otorite, Kategorizasyon) Sınıf Tartışması
11 Karşılaştırma, Uzlaşma, Yadsımalarellemeler, İroni Sınıf Tartışması
12 Mesafe Koyma, Empati, Genellemeler, İroni Sınıf Tartışması, Genel Tekrar
13 Mecaz, Ötekini olumsuz gösterme, Sayı Oyunu, Açıklık, Kutuplaşma Sınıf Tartışması, Genel Tekrar
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Teun van Dijk Ideology and Discourse: A Multidisciplinary Introduction
Teun van Dijk, Ideology

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin öğretmeni tarafından dersin anlatılması ve görsel materyallerle anlatılan dersin desteklenmesi.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Dilbilgisi kurallarına uyulması, tartışmanın içeriğinin düzgünlüğü, önemli anahtar kelimelerin kullanılması,
Öğrencinin gerekli okumaları yapmış olması ve derste anlatılan temel dinamikleri tanımlayıp kullanabilmesi.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

%70 oranında derse katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

fusun.doskaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 22 22
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15555
ÖK.25555
ÖK.35555
ÖK.45555
ÖK.55555