DERS ADI

: Amerikan Edebiyatında Doğa

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 3008 Amerikan Edebiyatında Doğa SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. NİLSEN GÖKÇEN ULUK

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Bu ders, Amerikan kültürü, tarihi ve yazınında doğaya ve çevreye bakışın kökenleri ve gelişimini ele almaktadır. Öğrencilerin, Amerikan tarihinde "bakir topraklar," "vahşi doğa karşısında uygarlık," "(aşılmayı bekleyen) sınırlar" gibi kavramları ve onların bugünkü çevre tartışmalarındaki uzantıları olan doğayı kendi için ya da insan için bir kaynak olması adına koruma, canlı-merkezcilik ve insan-merkezcilik, teknoloji-gelişme ve ilkelcilik ile sürdürülebilir kalkınma konularını tanımaları amaçlanmaktadır. Bu derste, yakın dönem çevre tartışmalarının temel odak noktaları ve çeşitli söylemleri ile bunların temel ilkeleri konusunda bilgi sahibi olacaklardır. Öğrenciler yalnızca tarihsel ve kültürel metinler incelemekle kalmayıp yazın yapıtlarını da insan-çevre ilişkileri açısından çözümleyeceklerdir. Sonuç olarak öğrencilerin doğal çevrenin ırk, toplumsal cinsiyet ve sınıfla yakında ilişkili bir iktidar alanı olduğunu görmeleri amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Amerikan tarihinni insan-çevre ilişkileri açısından yeniden yorumlanması,
2   Çevrebilim (ekoloji) ile ilgili temel ekollerin ve kuramların öğrenilmesi,
3   Yazınsal metinleri çözümlemede çevrebilimle ilgili eleştirinin temel kurallarının anlaşılması,
4   Çevre ve çevrebilim konularında ikna edici biçimde konuşulup yazılabilmesi,
5   İnsan ve insan-dışı doğaya çevre duyarlılığın geliştirilmesi hedeflenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders Tanıtımı: Wilderness and the American Mind, kitabından giriş ve bölüm 1-4. Ders Anlatımı ve Tartışma
2 The Rights of Nature, Prologue, kitabından giriş ve bölüm 1-4. Merchant'ın kitabından bölüm 1: "What is Environmental History " Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
3 The Idea of Wilderness, kitabından bölüm. 1-4; "Young Goodman Brown" Merchant'ın kitabından bölüm 3-4: "The New England Forest in the 17th Century," "Soil Exhaustion in the Early Tobacco South" Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
4 Uncommon Ground, "The Trouble with Wilderness," "Reinventing Eden"; "Rappaccini's Daughter." Merchant'ın kitabından bölüm 5: "Farm Ecology in the Early Republic" Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
5 The Rights of Nature, kitabından bölüm 5-6, Epilogue; "Nature" The Idea of Wilderness, kitabından bölüm 5. Merchant'ın kitabından bölüm 8-9: "Mining California's Earth in the 19th Century," "Great Plains Grasslands Exploited." Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
6 Henry David Thoreau, Walden, kitabından bölüm 10-18; The Idea of Wilderness, kitabından bölüm 5. Merchant'ın kitabından bölüm 8-9: "Mining California's Earth in the 19th Century," "Great Plains Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
7 John Muir: Wilderness and the American Mind, kitabından bölüm 8-10; The Idea of Wilderness, kitabından bölüm 6. Merchant'ın kitabından bölüm 10: "Resource Conservation in an Industrializing Society." Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
8 Ara Sınav
9 Aldo Leopold: Wilderness and the American Mind, Bölüm. 10-16, Epilogue; The Idea of Wilderness, Bölüm 7. Merchant'ın kitabından Bölüm 11-12: Wilderness Preservation at the Turn of the Century, Urban Pollution and Reform in the 20th Century. Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
10 Gary Snyder and Robinson Jeffers: The Idea of Wilderness, Bölüm. 8. Merchant'ın kitabından Bölüm 13-14: "The Emergence of Ecology in the 20th Century," "From Conservation to Environment in the Mid-20th Century." Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
11 The Idea of Wilderness,Bölüm 9-10. Merchant'ın kitabından bölüm 15: Contemporary Environmental Movement. Uncommon Ground, "On the Search for a Root Cause." Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
12 Alternatives to Modern Visions: Native American Worldview and Culture; Lame Deer, "Homeland" Merchant Bölüm. 2: "Native American Ecology and European Contact" Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
13 "The Animal That Therefore I Am"; "Cats" Sessions Bölüm 1: "What is Deep Ecology " Ders Anlatımı, Metin Analizi, Tartışma ve Öğrenci Sunumları
14 Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tarih ve Kuram:
William Cronon, Uncommon Ground
Roderick Frazier Nash, The Rights of Nature
---., Wilderness and the American Mind
Max Oelschlaeger, The Idea of Wilderness
Derrida, "The Animal That Therefore I Am"
Rachel Carson, Silent Spring
Peter Singer, Animal Liberation.
Carolyn Merchant, Major Problems in American Environmental History
George Sessions, Deep Ecology for the 21st Century.

Kurgu ve Edebiyat:
Nathaniel Hawthorne, "Young Goodman Brown," "Rappaccini's Daughter"
Ralph Waldo Emerson, "Nature"
Henry David Thoreau, Walden
Barbara Kingsolver, "Homeland"
John Updike, "Cats"
Lame Deer Seeker of Visions.
Sherwood Anderson, Winesburg, Ohio

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders Anlatımı
Tartışma
Metin Çözümlemesi
Sunumlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

ÖNEMLİ NOT: Bu ders için belirlenmiş olan değerlendirme yöntemleri seçenekler arasında olmadığından, Bilgi İşlem kriterleri ekleyene değin geçici çözüm olarak yukarıdaki kriter seçilmiştir. Uygulanacak kriter:
Ara-sınav: %30
Derse katılım ve küçük sınavlar: %10
Sunumlar: %20
Final Sınavı: %40

Değerlendirme Kriteri

Ara sınav ve final sınavından birinin araştırma ödevi olması durumunda; yapılan araştırmanın niteliği, güncelliği ve ana düşünceyle bütünleştirilmesi, tartışmanın anlamlılığı, tutarlılığı, kaynakların analiz ve sentezlenmesindeki entelektüel düzey, düşünce gelişimindeki akıcılık ve dilin doğru ve deyimsel kullanılmasındaki başarı gibi ölçütler göz önüne alınacaktır.
Sınıf içinde yapılan sınavda açık uçlu sorular sorulduysa; soruyla kurulan mantıksal bağlantı, açımlamadaki ve düşünce geliştirmedeki tutarlılık ve dilin doğruluğu ve akıcılığı aranan minimum temel ölçütlerdir.
Derse katılımda değerlendirilecek olan küçük sınavlarda genellikle o günkü derse hazırlık ölçülecek ve soru(lar) yorumdan çok, okunması istenen metinlerde verilen bilgilere ilişkin olacaktır.
Tüm sınavlarda yorumlanması istenen durumlar, gerçekler ve bilgiyle desteklenmek zorundadır.
Sunumlarda; konuya hâkimiyet, anlatımdaki açıklık ve netlik, düşüncelerin organizasyonu, zamanlama ve sorulara verilen yanıtların bilgi birikimine işaret etmesi ve mantık çerçevesinde ifadesi aranan minimum değerlendirme ölçütleridir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Bu ders, konu anlatımı ve tartışma içermektedir. Öğretim üyesi okumalara zemin oluşturacak bilgiyi ders anlatımlarında verirken öğrenciler de her hafta verilen okuma ödevlerini yerine getirmelidirler. Ayrıca, ikinci haftadan itibaren, haftalık ders saatlerinin biri öğrenci sunumlarına ayrılacaktır. Öğrencinin bu sunumlardaki performansı ve genel olarak derse katkıları dersten alacağı yılsonu notunu etkileyecektir. Ara ve final sınavına ek olarak, haftanın okuma materyallerine ilişkin küçük sınavlar önceden haber verilmeksizin yapılacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Adres: Edebiyat Fakültesi Binası Ofis A 220
Telefon: (232) 301 86 78
E-posta: gokcenils@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 18 18
Ödev Hazırlama 1 13 13
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 3 1 3
Sunum Hazırlama 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 3 1 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 136

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.14545
ÖK.25554545
ÖK.35555
ÖK.45544555555
ÖK.5555