DERS ADI

: Amerikan Edebiyatında Şehir

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
AKE 3013 Amerikan Edebiyatında Şehir SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. YEŞİM BAŞARIR

Dersi Alan Birimler

Amerikan Kültürü ve Edebiyatı

Dersin Amacı

Şehri Amerikan şiiri özelinde ve Avrupa şiirinden şehir temalı örneklerle karşılaştırmalı olarak ele almak; şehrin kültürel ve toplumsal misyonu doğrultusunda Amerikan şiir kanonunda yer alan şehir imgelerini tanıtmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Şiirdeki şehir algısını ve algıdaki değişkenliği dönemlere göre yorumlayabilme (19. yüzyıl, 20. yüzyılın ilk ve son yarısı).
2   Şehrin, Amerikan ve Avrupa şiirinde aldığı farklı biçimleri tanımlayabilme.
3   Şehrin şiir ve romandaki yansımalarının farklı çağrışımlarını ayrımsayabilme.
4   Şehrin şiirdeki paradoksal ve ironik konumunu çözümleyebilme.
5   Tarihsel süreçte şehirleşme ve modernizm olgusunu birleştirebilme ve şehrin estetik bileşenlerini modern düşüncenin içine yerleştirebilme.
6   Şehri Amerikan kültürü genelinde çeşitli atıflarıyla görebilme ve analitik söylemler geliştirebilme.
7   Şehrin toplumsal ve politik işlevini sanatçının öncelikleriyle bütünleştirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 19. Yüzyıl Amerikan Şiirinde Şehir: Anıtsal Kentler Walt Whitman'ın Gözünde New York: "Crossing Brooklyn Ferry" Kosmopolit Seyyah olarak Şair: "Once I Pass'd Through a Populous City"
2 19. Yüzyıl Amerikan Şiirinde Şehir: Anıtsal Kentler Whitman'ın Şiirde Endüstriyel İmgeler: "To a Locomotive in Winter" Batı Sınırından Öteye: "Facing West from California's Shores"
3 20. Yüzyıl Amerikan Şiirinde Şehir: Modern Çorak Ülkeler T.S. Eliot'ın Londra'sı, Gerçek Olmayan Şehir: "The Love Song of J.Alfred Prufrock"
4 20. Yüzyıl Amerikan Şiirinde Şehir: Modern Çorak Ülkeler Carl Sandburg: "Chicago," "The Harbor," "Fog" Hart Crane: "To Brooklyn Bridge"
5 20. Yüzyıl Amerikan Şiirinde Şehir: Modern Çorak Ülkeler William Carlos Williams: Paterson ve Kentsel Epik Allen Ginsberg ve Kent-karşıtı Yaklaşımlar: "A Supermarket in California"
6 Avrupa'dan Kent Gözlemleri: Blake, Wordsworth, Baudelaire Avrupa Romantizminde Şehir ve Amerikan Şehri: Blake, "London" ve Langston Hughes "Harlem" Wordsworth ve Yabancılar Şehri: "Composed Upon Westminster Bridge"
7 Avrupa'dan Kent Gözlemleri: Blake, Wordsworth, Baudelaire Baudelaire, Gezgin Şair ve Avrupa Modernizmi: "Parisian Dream" "To a Passer-by" Ezra Pound ve Kentsel İmgecilik, Avrupa'da bir Amerikalı: "In a Station of the Metro"
8 Bilinmeyen Amerika'nın Şehirleri: Kentsel Yalnızlık Şehir ve Gezgin Şair: Gwendolyn Brooks, "The Bean Eaters" "Kitchenette Building" Siyah Amerika'da Büyümek: Lucille Clifton "In White America"
9 Bilinmeyen Amerika'nın Şehirleri: Kentsel Yalnızlık Erkek Alanı olarak Şehir: Adrienne Rich, "Breakfast in Bowling Alley in Utica, New York" Şehirdeki Kadın: Denise Levertov "A Solitude" Anne Sexton "Her Kind" "Young"
10 Amerikan Şehrini Hatırlamak: Geçmişe Saygı E.A. Poe'nun Gotik Şehirleri: "The City in the Sea," "The Man of the Crowd" (kısa öykü)
11 Amerikan Şehrini Hatırlamak: Geçmişe Saygı Kentsel Coğrafyanın Manevi Boyutu: William Cullen Bryant, "Hymn of the City" "The Crowded Street" Vachel Lindsay, Kentsel Yüce: "The City That Will Not Repent"
12 Vahşi Kenti Anlamak Doğayı Tanımlamak ve Tasarlamak: Edna St. Vincent Millay Şiirinde Ağaçların Dili, "City Trees" Basit, Yekpare, İyi Birleştirilmiş Tasarım: Margaret Atwood, "City Planners"
13 Vahşi Kenti Anlamak Kentsel Romantizm ve Hüzün: Conrad Aiken, The House of Dust "Over the Darkened City, the City of Towers"
14 Şehir ve Mutsuzlukları Charles Hanson Towne, "The City" "August in the City" Diane Ackerman, "City of Dreams"

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Ders Kitabı:
Campbell, Neil, Alasdair Kean. "American City," American Cultural Studies: An Introduction to American Culture. New York: Routledge, 1997.
Machor, James L. Pastoral Cities: Urban Ideals and the Symbolic Landscape of America. Madison: U of Wisconsin P, 1987.
Marx, Leo. The Machine in the Garden: Technology and Pastoral Ideal in America (1965). New York: Oxford U P, 2000.
2. Ders sunumları:
Yardımcı ders materyali olarak sınıfta izlenen görseller ve filmler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve üzerine bina edilecek materyalin tanıtımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında doğrudan etkileşim içeren temel formattır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
2. Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve ilgili metinlerin farklı durumlara uygulanabilirliğini sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
3. Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve konuyla ilgili kısa filmlerin ve belgesellerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ1 1. Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ1 * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ1 * 0.50 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri


1. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar.
2. Yarıyıl Sonu Sınavı, Ara Sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.
3. Sınavlarda verilen süre dahilinde soruları yanıtlamak zorunludur.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Öğrenciler sınav sırasında hiçbir kitap, ders notu vb. kullanamazlar.
3. Öğrenciler sınav sırasında sözlük kullanamazlar. Sorularda yer alan kelimeler ders metinlerinde işlenen ve/ya öğrencinin bilgisi dahilinde olması beklenen kelimelerdir.
4. Sınavlarda her türlü kopya girişimi, disiplin işlemi ile sonuçlanır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.basarir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Kitap Okuma 14 2 28
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.14353
ÖK.233555
ÖK.335
ÖK.455
ÖK.55442434
ÖK.6543
ÖK.733434