DERS ADI

: İlkokul Ders Kitapları İncelemesi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SNF 5005 İlkokul Ders Kitapları İncelemesi SEÇMELİ 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

Sınıf Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. İLYAS YAZAR

Dersi Alan Birimler

Sınıf Öğretmenliği

Dersin Amacı

İlköğretim programına uygun olarak hazırlanmış farklı derslere ait kitapların öğretimini yapacak olan öğretmen adaylarının, sınıfta kullanacakları ders kitaplarını ve bu kitaplardaki konuları tanımalarını ve öğrenmelerini sağlamak; yeni sistem ile hazırlanmış ders kitaplarını amaç, içerik ve etkili kullanma noktalarında bilinçlendirmek, ders kitabı inceleme yöntemlerini kavratmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. Ders kitaplarıyla öğretim programı arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
2   2. Ders kitaplarını kullanmanın olumlu ve olumsuz yanlarını görebilme
3   3. Ders kitaplarını program, dil ve anlatım, bilimsel içerik ve görsel tasım açısından değerlendirebilme
4   4. Öğretmen kılavuz ve öğrenci çalışma kitaplarının, ders kitabının kullanımında ve öğretimdeki rolünü açıklayabilme
5   5. Alan bilgisine dayalı, öğretim programıyla uyumlu örnek bir ders kitabı hazırlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders Kitabı, Tanım, Amaç, İçerik
2 Ders kitaplarının özellikleri
3 Ders kitaplarının özellikleri
4 Ders kitaplarının müfredat ile olan ilişkisi
5 Ders kitaplarının müfredat ile olan ilişkisi
6 İlkokul ders kitaplarının seçiminde ve düzenlenmesinde başlıca ilkeler
7 Sınıf Eğitimi alanındaki ders kitaplarına genel bakış
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirmesi ve Ara Sınav
9 Uygulamada kullanılan ders kitaplarının öğretim programı bakımından incelenmesi
10 Uygulamada kullanılan ders kitaplarının öğretim programı bakımından incelenmesi
11 Öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım, felsefe ve programın ögeleri (amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreçleri, değerlendirme)
12 Öğretim programında benimsenen kuram, yaklaşım, felsefe ve programın ögeleri (amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreçleri, değerlendirme)
13 Ders kitabı hazırlamada dikkat edilen ölçütler (bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler)
14 Ders kitabı hazırlamada dikkat edilen ölçütler (bilimsel dil, içerik ve fiziksel özellikler)
15 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Milli Eğitim Bakanlığı (2017-18) Temel Eğitim Müfredat Programları
İlköğretim Sosyal Bilgiler/Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınları
Milli Eğitim Bakanlığı'nın Ders Kitapları, Öğrenci Çalışma Kitapları ve Öğretmen Kılavuz Kitapları
Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Öğretim Programları Mesiha Tosunoğlu-M. Metin Arslan-İdris Karakuş, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme
Özcan Demirel ve Kasım Kıroğlu (2006) Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme, Ankara, PegemA Yayınları
Abdurrahman Kılıç, Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Pegem Yayınları
Leyla Küçükahmet, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Dağıtım, Ankara, 2011
Ayşegül Ataman, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu Türkçe 1 - 8, Nobel Yayıncılık
Erdal Ceylan, Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Anı yayıncılık, Ankara, 2005



Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösterip yaptırma, tartışma, soru-cevap, örnek olay, uygulama odaklı işbirlikli öğrenme teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yazılı sınavlar (uzun ve kısa cevaplı), Çoktan seçmeli testler

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda yapılan ölçme değerlendirme yöntemleriyle ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70ine katılım zorunludur.
Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

i.yazar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 7 2 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 88

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.13354434333344
ÖK.22244433344
ÖK.3454455344
ÖK.43244433344
ÖK.544555554445455