DERS ADI

: Türk Dil Bilgisi 3

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRK 2009 Türk Dil Bilgisi 3 ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. CANER KERİMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği

Dersin Amacı

Türkçedeki sözcüklere, bunların türlerine, kullanım özelliklerine, dil içindeki konumlarına ve anlatımdaki işlevlerine ilişkin bilgi vermek; öğrencilerin, bu bilgilerin Türkçe anlatımda uygulanışını metinler üzerinde gösterebilmelerini uygulamalı olarak sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sözcüklerin dil içindeki önem ve işlevlerini tanıma
2   Sözcüklerin oluşumunu ve türlerini öğrenme
3   Geniş anlamda ad (ad, sıfat, adıl, belirteç) görevli sözcük ve öbeklerin anlatımdaki işlevlerini, birbirine dönüşmelerinin ayrıntılarını ve özelliklerini kavrama
4   Fiillerin, ilgeç bağlaç ve ünlemlerin anlamsal ve yapısal özelliklerini, türlerini ve işlevlerini tanıma
5   Türkçedeki sözcük türlerini, Türkçe sözcüklerdeki anlam ve yapı özelliklerini metinler üzerinde gösterebilme; Türkçe metinleri bu açılardan inceleyip açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Sözcük, sözcük türleri
2 Ad, bir tanımın özellikleri, önemli dilbilgisi kaynaklarındaki ad tanımlarının incelenmesi ve adın tanımlanması
3 Anlamına göre ad türleri
4 Yapısına göre ad türleri
5 Metinlerdeki adların ve yaptıkları görevlerin uygulamalı olarak gösterilmesi
6 Sıfat, önemli dilbilgisi kaynaklarındaki sıfat tanımlarının incelenmesi ve sıfatın tanımlanması
7 Sıfatın anlam ve yapı bakımından türlerinin ayrı ayrı incelenmesi
8 Genel Tekrar, Ders Değerlendirme
9 Metinlerdeki sıfatların ve yaptıkları görevlerin uygulamalı olarak gösterilmesi
10 Adıl ve türlerinin incelenmesi
11 Belirteç ve türlerinin incelenmesi
12 Fiil ve türlerinin incelenmesi
13 Fiillerin çatısal özellikleri ve fiilimsiler
14 İlgeç, bağlaç ve ünlemler
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi, İzmir 2009; Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesindeki Fiillerin Durum Ekli Tamlayıcıları, Ankara 1996
Yardımcı kaynaklar: Banguoğlu Tahsin, Türkçenin Grameri, İstanbul 1974; Ergin Muharrem, Türk Dil Bilgisi İst. 1972; Gencan T. Nejat, Dilbilgisi, Ankara 1979; Korkmaz Zeynep, Türkiye Türkçesi Grameri (Şekil Bilgisi), Ankara 2003; Hacıeminoğlu Necmettin, Türk Dilinde Edatlar, İstanbul 1984

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, soru-yanıt, metin inceleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

caner.kerimoglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10-11

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.12222222222222
ÖK.24444444444444
ÖK.35555555555555
ÖK.43333333333333
ÖK.51111111111111