DERS ADI

: Öğretim Teknolojilerinin Temelleri

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
BTE 1005 Öğretim Teknolojilerinin Temelleri ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

TİJEN AKADA

Dersi Alan Birimler

Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dersin Amacı: Bu dersin amacı eğitim ve teknoloji ilişkisi; temel kavramlar; öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimi; Türkiye de 1980 ve sonrası öğretim teknolojilerinin gelişimi politikaları, uygulamalar ve projeler; teknoloji ve yeni okuryazarlık kavramları, 21. yüzyıl öğrenci özellikleri; bilgi iletişim teknolojilerinin temel kavramları; bilgi ve iletişim teknolojilerinde gelişmeler; öğretim ortamlarında kullanılan güncel bilgi ve iletişim teknolojileri; eğitim-öğretim sürecinde kullanılan ortam ve araçlar; gelecekte bilgi ve iletişim teknolojileri ve öğrenme/öğretme ile bağlantısı konularında öğrencileri bilgilendirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eğitim, öğretim, öğrenme, teknoloji, eğitim teknolojisi, öğretim teknolojisi, sistem, sistem yaklaşımı temel kavramlarının tanımını yapabilecek
2   Öğretim teknolojilerinin geçirdiği tarihsel aşamayı ve geldiği noktayı kavramsallaştırabilecek
3   Türkiye'de öğretim teknolojilerinin kullanım aşamalarını öğrenerek bugün gelmiş olduğu noktayı anlayabilecek ve geleceğe yönelik bir vizyon oluşturabilecek
4   Tarihsel gelişiminde okur yazarlık sürecini ve bilgisayar okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, görsel okuryazarlık, bilgi okuryazarlığı, e-okuryazarlık, bilimsel okuryazarlık, dijital okur yazarlık, kültürel okuryazarlık, sosyal okuryazarlık, çevre okuryazarlığı, işitsel okuryazarlık ve görsel okuryazarlık vb. gibi yeni okuryazarlık türlerini tanımlayabilecek
5   21. yüzyıl öğrenci özelliklerini ve dijital yerli ve İnternet Nesli (Net Generation) kavramlarının neler içerdiğini ve bu tür öğrencilerin sahip olduğu öğrenme özelliklerini tanımlayabilecek
6   Bilgi ve iletişim teknolojilerinin temel kavramlarının tanımını yapabilecek ve alandaki yeni gelişmeleri takip edebilecek
7   Öğretim ortamlarında kullanılan güncel bilgi ve iletişim teknolojilerinin neler olduğunu bilebilecek ve eğitim-öğretim sürecinde kullanılan ortam ve araçları kullanabilecek
8   Gelecekte kullanılacak olan bilgi ve iletişim teknolojilerini yordayarak, öğrenme/öğretme ile bağlantısını kurabilecek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin tanıtımı, yol haritasının verilmesi, çalışma gruplarının oluşturulması, temel kavramlara giriş
2 Eğitim, öğretim, öğrenme, teknoloji, eğitim teknolojisi, öğretim teknolojisi, sistem, sistem yaklaşımı temel kavramları
3 Öğretim teknolojilerinin geçirdiği tarihsel aşama (1900 lerden önce Büyük Sofistler, Aberald Okulu ile Öğretim Metodu, Comenius, Lancaster, Pestalozzi, Herbartian, 1900 lerden sonra Okul Müzeleri, Görsel-İşitsel Öğretim Hareketi, Dale, Finn, Televizyon ile Öğretim
4 Bilgisayarlar (BDE, BDÖ) ve İnternet ile öğretim
5 Cumhuriyet sonrası dönem (Okul Müzeleri, Alfabe ve Dil Devrimi, Yabancı Uzmanların Ziyaretleri, Öğretmen Yetiştirme, Halkevleri, Köy Enstitüleri
6 Uzaktan eğitim çalışmaları (Açıköğretim Lisesi, Açık İlköğretim Okulu, MEBSİS, EARGED vb)
7 Tarihsel gelişiminde okur yazarlık süreci ve yeni okur yazarlık türleri (bilgisayar okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, görsel okuryazarlık, bilgi okuryazarlığı, e-okuryazarlık, bilimsel okuryazarlık, dijital okur yazarlık vb.) kavramları
8 Genel tekrar, ders değerlendirmesi ve ara sınav
9 21. yy öğrencilerinin özellikleri, Dijital yerli/göçmen kavramları ve özellikleri ile Net Kuşağı özellikleri (bağımsız öğrenme, dijital okuryazarlık, deneysel öğrenme ve çoklu görevler yapabilme (multi tasking), ileri düzey bilişim teknolojileri becerileri ve sosyal kapsayıcılık özellikleri
10 Donanım birimleri (sistem birimleri ve çevre birimleri, tanımları ve işlevleri)
11 Yazılıma ilişkin temel kavramlar (yazılım türleri, açık ve kapalı kaynak kodlu yazılımlar ve örnekleri)
12 Bilgisayar alanındaki yeni gelişmeler (güncel donanım özellikleri, yeni yazılımlar, vb.)
13 Öğretim ortamlarında kullanılan güncel bilgi ve iletişim teknolojileri olarak akıllı tahtalar
14 Öğretim ortamlarında kullanılan güncel bilgi ve iletişim teknolojileri olarak Öğrenme Yönetim Sistemleri (Moodle ve kapalı kaynak kodlu sistemler)
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Çağıltay, K. Ve Göktaş, Y. (2016). Öğretim Teknolojilerinin Temelleri Teoriler Araştırmalar Eğilimler, 2. Baskı, Pegem.
Cuban. L. (1986). Teachers and machines: The classroom use of technology since 1920. Teachers Collage Press.
Gentry, C.G. (1995). Educational Technology: A question of Meaning. Part 1 in Instructional Technology: Past, Present, and Future.
G. J. Anglin (Ed.), (2nd ed.), Englewood, CO, Libraries Unlimited.
Hancı Karademirci, A. (2010). Öğretim Teknolojileri: Tanımı ve Tarihsel Gelişimine Yeniden Bakmak. Akademik Bilişim 10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. 10 - 12 Şubat 2010 Muğla Üniversitesi. http://ab.org.tr/ab10/kitap/karademirci_AB10.pdf
Önal, İ. (2010). Tarihsel Değişim Surecinde Yaşam Boyu Oğrenme ve Okuryazarlık: Türkiye Deneyimi. Bilgi Dünyası, 11 (1) 101-121. http://www.bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/dosyalar/116-164-1-SM.pdf
Seels, B. ve Richey, R. C. (1994). Instructional technology: the definition and domains of the field, Association for Educational Communications and Technology, Washington DC.
Şahin, M. C. (2009). Yeni binyılın öğrencilerinin özellikleri. ANADOLU ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER DERGİSİ, 9 ( 2 ). 155 172. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/283

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-yanıt, bireysel çalışma, grup çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 vize
%60 Final
Bütünleme

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam beklenilmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Ofis: Hasan Ali Yücel Binası 313
akada_2000@yahoo.com

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 10.00-12.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Grup çalışması 1 2 2
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 8 8
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 74

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11512552411
ÖK.23422552411
ÖK.31532551411
ÖK.41434455111
ÖK.51531355411
ÖK.61311553411
ÖK.71555555411
ÖK.85555555414