DERS ADI

: Geleneksel Türk Sanat Müziği Kuramları

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MBA 2006 Geleneksel Türk Sanat Müziği Kuramları ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DR.ÖĞR.ÜYESİ SERHAT DURMAZ

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzikoloji

Dersin Amacı

Geleneksel Türk sanat müziğinin temelini oluşturan perde ve usul dizgeleri ile bu dizgelerin tarihsel gelişim/değişim özelliklerinin öğrenilmesi, günümüz uygulamaları ile karşılaştırmalı olarak incelenmesi, tınısal örneklerle pekiştirilerek kalıcı müzikbilimsel değer haline getirilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geleneksel sanat müziği perde ve usul dizgeleri tarihinin yerleştirmesi,
2   Tarihsel yaratı örnekleri üzerinde karşılaştırmalı analizler yapabilmesi,
3   Makamsal gidişler ve tarih içinde uğradığı değişimleri kavraması,
4   Makam kuruluşları ve gerçekleniş özelliklerini anlaması,
5   Makam ve usul gerçeklenişlerindeki beğeni özelliklerini dönemlere göre ayırt edebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Türk müzik tarihi Antik yunan öğretileri, müziksel aralık ve diziler üzerindeki etkileri/görünümleri
2 Türk müzik tarihi Antik yunan öğretilerinin GTSM tarihi ile ilişkileri , 9. ve 14. yy bilim adamlarının müzik öğretileri (Farabi, İbn-i Sina, Safiyüddin, Ahmedoğlu, Ladikli)
3 15.-18.yy kuram kitapları Maragalı, Alişah
4 15.-18.yy kuram kitapları Kantemiroğlu, Ufuki
5 19. yy kuramsal çalışmalar Haşim Bey, Cönkler
6 19. yy kuramsal çalışmalar Söz dergileri, taş basma notalar üzerine
7 ARASINAV
8 20.yy Türk sanat müziği kuramsal çalışmaları R. Yekta, S. Ezgi, H.S.Arel (Dönem Ödevi verilecektir)
9 20.yy Türk sanat müziği kuramsal çalışmaları E. Karadeniz ve dizgesi, G. Oransal ve dizgesi
10 Günümüz makam dağarı Günümüzde kullanılan makamlar, karşılaştırmalı özellikleri, dağarı
11 Günümüz makam dağarı
12 Usul dağarımız
13 Gözde makam ve usuller Günümüzde en çok kullanılan makam ve usul dağarımız. (Ödevler için son teslim)
14 Ödev değerlendirmeleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar:
Karadeniz, M. Ekrem; Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları; Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları: 7, Ankara, 1965
Özalp, M. Nazmi (Dr.); Türk Musikisi Beste Formları; TRT Basım ve Yayın Müd., Ankara, 1992
Öztuna, Yılmaz; Türk Musikisi: Teknik ve Tarih; İstanbul, 1987
Bardakçı, Murad; Ahmedoğlu Şükrullah: Şükrullahın Risalesi ve 15. Yy. Şark Musikisi Nazariyatı; Pan Yayınları, İstanbul, 2012
Akbayar, Nuri; Esatiz-i Elhan; Hoca Zekai Dede Efendi Hoca Abdülkadir-i Meragi Dede Efendi; Pan Yayınları, İstanbul, 2000
Fonton, Charles; 18. YY da Türk Müziği; Pan Yayınları, İstanbul, 1987
Bardakçı, Murat; Maragalı Abdülkadir; Pan Yayınları, İstanbul, 1986
Tura, Yalçın; Türk Musikisinin Meseleleri; Pan ayınları, İstanbul, 1988
Behar, Cem; Ali Ufki ve Mezmurlar; Pan Yayınları, İstanbul, 1990
Durmaz, Serhat; 1750 den Günümüze Geleneksel Türk Sanat Musikisinin Makam Dağarındaki Değişmeler; Doktora Tezi, Yön: Doç. Necati Gedikli, DEU. Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 1991

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Tarihsel gelişim süreci içinde repertuvar, uygulama teknikleri, seslendirme eğilimleri, estetik değişimlerin seslendirme ve teknik karşılıklarda neden olduğu değişimleri algılama, analiz edebilme yeteneklerini geliştirecek katılımcı ders yöntemleri ile bilgilerin yerleşmesini sağlamak.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Derslere aktif katılım, gün içindeki etkinlikler, performanslar o öğrencinin dönem sonu notunda derse katılım olarak hesaplanır. Her ders ve her öğrenci için günlük uygulamalarda başarı notları alınır. Bu notlar dönem/yıl sonunda başarı eğrisi oluşturacak biçimde düzenlenerek değerlendirmeye alınır.

Değerlendirme Kriteri

Arasınav ve final sınavları 100 üzerinden değerlendirmeye alınır, hangi sorunun hangi nota karşılık geldiği soru kağıdında açıkça belirtilir. Her öğrenci en az bir dönem ödevi hazırlar. Ödevler için iki hafta hazırlanma süresi verilir; bu süre sonunda teslim edilmeyen çalışma başarısız sayılır; değerlendirme yüzdesi de sıfır alınır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam, problem çözme, grup rolleri, uygulamalara aktif katılım ve neticeleri değerlendirme becerileri ile tüm bunların dışa dönük/aktif biçimde yerine getirilmesi temel koşullardır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serhat.durmaz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatım 13 3 39
Vize sınavına hazırlık 1 5 5
Final sınavına hazırlık 1 8 8
Ödev hazırlama 1 4 4
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Final 1 3 3
Vize 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5