DERS ADI

: Toplumsal Cinsiyet ve Feminist Dil Bilim

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 6009 Toplumsal Cinsiyet ve Feminist Dil Bilim SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, dil ve toplumsal cinsiyet arasındaki açık ve örtük ilişkileri, toplumda dil aracılığıyla ifade edilen ve sürdürülen basmakalıplaşmış cinsiyet rollerini feminist dilbilim çerçevesinde ortaya koymak ve öğrencilere eleştirel bir bakış açısı kazandırmak ve onların bu bilgileri kullanarak araştırma yapabilecek ve bulguları yorumlayabilecek bir düzeye erişmesini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dil ve toplumsal cinsiyet arasındaki ilişkiyi belirtme
2   Feminist kuramı, dile ve toplumsal cinsiyet ilişkisini, farklı yaklaşımları ve temel kavramlarını ana hatlarıyla açıklayabilme
3   Toplumsal cinsiyet rollerini ve dilde açık ve örtük yapılanmasını feminist yaklaşımlarla açıklayabilme
4   Toplum, kültür, dil ve cinsiyet arasındaki ilişkiyi feminist yaklaşımlar çerçevesinde sorgulayabilme
5   Türk toplumunda ve kültüründe kadının yerini gösteren cinsiyetçi kalıpyargıları tartışabilme
6   Çeşitli metin türlerinde açık ya da örtük olarak sunulan cinsiyet ideolojisini feminist kuramlar çerçevesinde ortaya koyan bir araştırma yapabilmesi ve bunu yazılı bir metin haline getirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisi
2 Feminizm dalga hareketleri ve dilde cinsiyetçilik
3 Feminist dilbilim: Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine feminist yaklaşımlar (1)
4 Feminist dilbilim: Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisine feminist yaklaşımlar (2)
5 Toplum, kültür ve toplumsal cinsiyet ideolojisi ilişkisi (1): kalıpyargılar, eğretilemeler
6 Toplum, kültür ve toplumsal cinsiyet ideolojisi ilişkisi (2): atasözleri ve deyimler
7 Toplum, kültür ve toplumsal cinsiyet ideolojisi ilişkisi (3): örtük cinsiyet ve cinsiyetçilik
8 Ara-sınav
9 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisi konusunda bilinçlenme: Dillerdeki değişimler
10 Toplumsal cinsiyet ve dil ilişkisinde statü, güç ve yaş gibi etmenler
11 Dil ve toplumsal cinsiyet ilişkisi ve farklı kurumlar
12 Dil ve toplumsal cinsiyet üzerine yapılan feminist dilbilim çalışmaları (1)
13 Dil ve toplumsal cinsiyet üzerine yapılan feminist dilbilim çalışmaları (2)
14 Ödev sunumları

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Aktaş, G. (2013). Feminist söylemler bağlamında kadın kimliği: Erkek egemen bir toplumda kadın olmak. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30(1).
Christie, C. (2000). Gender and Language: Towards a Feminist Pragmatics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Coates, J. (1988). Women, Men and Language. London: Longman.
Eckert, P. ve Mc Connell-Ginnet, S. (2003). Language and Gender. Cambridge: CUP.
Ehrlich, S., Meyerhoff, M., & Holmes, J. (Eds.). (1991). The handbook of language, gender, and sexuality. John Wiley & Sons.
Goddard, A. ve Patterson, L. M. (2000). Language and Gender. London: Routledge
Lakoff, R. (1975). Language and Woman s Place. New York: Harper and Row.
Litosseliti, L. (2014). Gender and language theory and practice. Routledge.
Litoselliti, L. ve Sanderland, J. (2002) Gender Identity and Discourse. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Sunderland, J. (2006). Language and Gender. London: Rotledge.
Ercan, G.S. ve Yağcıoğlu, S. (2007). Gazete köşe yazılarında kaçınma kullanımı ve cinsiyet ilişkisi. Dilbilim Araştırmaları, s. 1-16. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Braun, F. (2001). The Communication of Gender in Turkish. (içinde) Hellinger, M. ve Busmann, H. (haz.) Gender Accross Languages. ss. 283-310. Amsterdam/Philadelpia: John Benjamins.
Bucholtz, M. (2004). Language and Woman s Place: Text and Commentaries. Oxford: OUP.
Yertutan, S. ve Ercan, G. S. (2020). Türk Yeraltı Edebiyatında Kabalık ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisi. Dilbilimde Güncel Tartışmalar, Tercan Matbaacılık.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Konu ile ilgili sunum ve tartışma
2. Soru-Cevap
3. Haftalık okumalar
4. Ödev
5. Sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri


ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ve ödev ve sunumlardaki performanslar ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev, sunum ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.
3. Örencilerin ders öncesi verilen materyalleri okuması ve sınıf tartışmalarına katılması gerekmektedir.
4. Öğrencilerin dersin hocası tarafından kendilerine verilen konularda sunum yapması beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Deü Edebiyat Fakültesi C Blok/ 153 Telefon: 3018632

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı- Çarşamba 12.00-13.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 0 0 0
Vize Sınavına Hazırlık 1 7 7
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Ödev Hazırlama 2 10 20
Sunum Hazırlama 2 10 20
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
Diğer Kısa Sınav 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 173

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.14
ÖK.25
ÖK.35533
ÖK.45543
ÖK.5553
ÖK.65555355