DERS ADI

: Erkekler, Erkeklikler ve Yönetim Üzerine Eleştirel İncelemeler

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 6030 Erkekler, Erkeklikler ve Yönetim Üzerine Eleştirel İncelemeler SEÇMELİ 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. EMİR ÖZEREN

Dersi Alan Birimler

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Amacı

Toplumsal cinsiyet kategorilerinden biri olan erkekliğin/erkekliklerin sosyal alanda ve örgütlerde nasıl inşa edildiğini disiplinlerarası bir yaklaşımla tartışmaya açarak anaakım yönetim kavramlarını sorunsallaştırmak, Dünya ve Türkiyede erkeklik çalışmalarının akademik bir disiplin olarak nasıl ortaya çıktığını ve alanın kuramsal gelişimini incelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Erkeklik çalışmalarına ilişkin temel kavramları kullanabilme becerisi kazanma
2   Anaakım yönetim kavramlarını eril rol ve tahakküm gözünden sorgulayabilme
3   Toplumsal cinsiyet ilişkilerini eril rol ve inşa süreçleri açısından çözümleyebilmek
4   Örgütlerin cinsiyetçi ve eril doğasını keşfedebilme
5   Erkeklik çalışmalarının kesiştiği diğer alanlarla (feminizm, queer, ırk, sınıf, etnisite vb.) ilgili bağlantılar kurabilme, analitik çıkarımlar yapabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Erkeklik Çalışmalarına Giriş: Erkekliğin Toplumsal İnşasını Anlamak
2 Bir Disiplin Olarak Erkeklik Çalışmalarının Doğuşu ve Gelişimi: Erkeklik Kavramlarına Antropolojik Bakış
3 Hegemonik Erillik ve Örgütler
4 Örgütlerin Cinsiyetlendirilmiş ve Eril Doğası
5 Anaakım yönetimden eleştirel yönetim çalışmalarına
6 Eril Tahakküm ve Habitus olarak Toplumsal Cinsiyet
7 Erkeklik Krizi ve Şiddet
8 Akademide Erkeklik Çalışmaları
9 Cinsel Yönelim ve Cinsiyet Kimliği Temelinde Öteki Erkekler ve Erkeklikler
10 Erkeklik ve Kesişimsellik
11 Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti: Erkekler Devlet Kadınlar Aile Kurar
12 Fay Hattında Erkeklikler: Çalışma ve İşşizlik Ekseninde Erkeğe Bakış
13 Babalık Erkeklik Çalışmalarının Neresinde Türkiye de Babalığın Değişen Rolleri: (Pro)Feminist Babalar
14 Öğrenci Sunumları ve Genel Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Sancar, S. (2011). Erkeklik: imkânsız iktidar: ailede, piyasada ve sokakta erkekler. Metis.
Boratav, H. B., Fişek, G. O., & Eslen-Ziya, H. (2017). Erkekliğin Türkiye halleri. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Sancar, Serpil. Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti: Erkekler Devlet Kadınlar Aile Kurar. İstanbul: İletişim Yayınları 2012.
Kandiyoti, Deniz. Bargaining with Patriarchy , Gender & Society, Cilt:2, Sayı:3, 1988.
Acker, J. (1990). Hierarchies, jobs, bodies: A theory of gendered organizations. Gender & society, 4(2), 139-158.
Acker, J. (2012). Gendered organizations and intersectionality: problems and possibilities. Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal, 31(3), 214-224.
Connell, R. W., & Messerschmidt, J. W. (2005). Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender & society, 19(6), 829-859.
Hodges, M. J., & Budig, M. J. (2010). Who gets the daddy bonus Organizational hegemonic masculinity and the impact of fatherhood on earnings. Gender & Society, 24(6), 717-745.
Murgia, A., & Poggio, B. (2009). Challenging hegemonic masculinities: men's stories on gender culture in organizations. Organization, 16(3), 407-423.
Plester, B. (2015). 'Take it like a man!': Performing hegemonic masculinity through organizational humour. Ephemera, 15(3), 537.
Türkoğlu, Beril. Fay Hattında Erkeklikler: Çalışma ve İşşizlik Ekseninde Erkeğe Bakış , Mülkiye Dergisi, Cilt:37: Sayı:4,2013.
Duva Kaya, Özlem. Ontolojik Bir Problem Olarak Erkeklik: Antikiteden Moderniteye Aklın Eril Karakteri , Posseible, Sayı:5, 2014.
Onur, Hilal ve Berrin Koyuncu. Hegemonik Erkekliğin Görünmeyen Yüzü: Sosyalizasyon Sürecinde Erkeklik Oluşumları ve Krizleri Üzerine Düşünceler , Toplum ve Bilim, Sayı: 101, 2004.
Özbay, Cenk ve İlkay Baliç. Erkekliğin Ev Halleri , Toplum ve Bilim, Sayı: 101, 2004.
Demren, Çağdaş. Hegemonik Erkeklik: Erkeklik Kavramlarına Antropolojik Bakış , (der.Belkis Kümbetoğlu ve Hande Birkalan Gedik), Gelenekten Geleceğe Antropoloji.İstanbul: Epsilon 2005.
Özbay, Cenk. Türkiye de Hegemonik Erkekliği Aramak , Doğu Batı, Sayı 63, 2012.
Kimmel, Michael S. Homofobi Olarak Erkeklik: Toplumsal Cinsiyet Kimliğinin İnşasında Korku, Utanç ve Sessizlik ,Fe Dergi,Cilt: 5, Sayı:2,2013.
Barutçu, Atilla ve Naz Hıdır. Türkiye de Babalığın Değişen Rolleri: (Pro)Feminist Babalar Fe Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 2, 2016.
Özkazanç, Alev veErman Örsan Yetiş. Erkeklik Ve Kadına Şiddet Sorunu: Eleştirel Bir Literatür Değerlendirmesi , Fe Dergi, Cilt: 8, Sayı: 2, 2016.
Altınoluk, Duygu. Cinsiyetlendirilmiş Kurum Olarak Akademi: Erkek Akademisyenlerin Öteki Üzerinden Erkeklik İnşaları , Masculinities: a Journal Of Identity And Culture, Sayı: 8, 2017.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, sınıf tartışmaları, öğrenci ödevleri ve sunumlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Proje, öğrencilere verilen araştırma başlığı çerçevesinde 20-40 sayfa civarında yazılı metin olarak sunulmalıdır. Söz konusu projenin açık ve anlaşılır ifadeler kullanılarak yazılması, eleştirel düşünce biçimini yansıtması gerekmektedir.
Öğrencilerin projenin her aşamasını açıklayabilmeleri, projeyi sınıf arkadaşlarına sunabilmeleri, kendilerine yöneltilen soruları yanıtlayabilmeleri ve yapılan araştırmanın özgün değer taşıması önem arz etmekte, öğrencilerin kuramsal bilgiden ne
şekilde faydalandıkları ve bu bilginin araştırmacıların kendi akademik yolculuklarını nasıl ve ne ölçüde dönüştürdüğünü net şekilde ifade edebilmeleri önem taşımaktadır.

2. Öğrencilerin kendilerine takdim edilen vaka analizlerini sorgulayarak temel sorunları saptayabilmeleri ve okuma listesindeki metinleri yapı söküme uğratarak eleştirel yönetim süzgecinden geçirerek analitik çıkarımlar geliştirebilmeleri,
metinler arası okumalar yapmaları beklenmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrencilerin dersten önce ilgili materyali okuması ve sınıf içi tartışmalara katılması beklenmektedir.
4. Öğrenciler öğretim üyesince birlikte belirleyecekleri konularda sunumlar yapacaklardır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Doç.Dr.Emir Özeren
emir.ozeren@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 12:00-13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Öğrenci Sunumları 1 3 3
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 15 15
Sunum Hazırlama 1 5 5
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Proje Ödevi 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 136

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.14
ÖK.25544
ÖK.355544
ÖK.455444
ÖK.555555