DERS ADI

: Gotik Edebiyatta Kadın

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 6018 Gotik Edebiyatta Kadın SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. YEŞİM BAŞARIR

Dersi Alan Birimler

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Amacı

Toplumsal, tarihsel ve entelektüel bağlamda kadının gotik anlatılardaki imgelerine yönelik algı modellerini dünya roman ve kısa öykü örnekleri üzerinden incelemek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kültürel hafızada kadının rolünü ve taşıdığı toplumsal etiketleri anlamaya yönelik metin ve söylem analizi yapmak,
2   Gotik edebiyat geleneği içerisinde tematik ve sembolik oluşumların kadın imgesi açısından eleştirel okumalarını yapmak,
3   Toplumsal cinsiyet politikalarının gotik edebiyattaki yansımalarını, dil ve anlatının kadın varoluşuna getirdiği katkılar çerçevesinde anlamlandırmak,
4   Toplumsal algıda kadın kimliğini oluşturan kültürel tanımların gotik imgelemde izlediği yapılanma sürecini ve aldığı yeni biçimleri incelemek,
5   Edebi ortamda kadın sesinin özel dokusunu ve farklılığını, gotik anlatı modelleri içerisinde yorumlamak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Güzelin Tekinsizliği Güzelin Ölümü "Ligeia" (E. A. Poe, 1838) "Lenore" (1843), "Annabel Lee" (1849)
2 Kadın Hayaletler ve Geçmişin Laneti "Usher Evinin Çöküşü" (E. A. Poe, 1839)
3 Bilimin Nesnesi olarak Kadın Bedeni ve Kusursuzluğun Korkutuculuğu "Doğum Lekesi" (Nathaniel Hawthorne, 1843)
4 Karanlık Bilimlerin Zehirli Kadınları "Rappaccini'nin Kızı" (Nathaniel Hawthorne, 1844)
5 Erkeğin Cenneti, Kadının Cehennemi "Bekar Kızlar Cehennemi" (Herman Melville, 1855)
6 Delilik ve Gotik Patolojilerde Kadın "Sarı Duvar Kağıdı" (Charlotte Perkins Gilman, 1892)
7 Perili Evler ve Hayalet Sahibeler "Perili Ev" (Virginia Woolf, 1921) "Hayalet Kızlar" (Joyce Carol Oates, 1995)
8 Püriten Geçmiş ve Kadın Ötekiliği "Piyango" (Shirley Jackson, 1948)
9 Grotesk Kadınlar ve Kadın Noir "Pansiyoncu Kadın" (Roald Dahl, 1959)
10 Grotesk Kadınlar ve Kadın Noir "Emily için Bir Gül" (William Faulkner, 1930)
11 Gizem ve Gerilim Öykülerinde Kadın "Boş Kafes" (Patricia Highsmith, 1970)
12 Masalların Grotesk Kadınları: Cadılar "Kurt Adam" (Angela Carter, 1979)
13 Kadim Dünyaların Bilge Kadınları "Miço'nun Öyküsü" (Karen Blixen / Isak Dinesen, 1942)
14 Gotik Anneler, Gotik Aileler Koralin (Neil Gaiman, 2002)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İkincil Kaynaklar:
Sandra Gilbert & Susan Gubar, Madwoman in the Attic, 1979
Julian Fleenor, ed, The Female Gothic, 1983
Kate Ferguson Ellis, The Contested Castle, 1989
Eugenia DeLamotte, Perils of the Night, 1990
Diane Long Hoeveler, Gothic Feminism, 1998
Helene Meyers, Femicidal Fears, 2001
Donna Heiland, Gothic and Gender, 2004
Andrew Smith & Diana Wallace, The Female Gothic: New Directions, 2009
Avril Horner & Sue Zlosnik, Women and the Gothic, 2016


Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler: Konunun kuramsal zeminini oluşturma ve üzerine bina edilecek materyalin tanıtımı yönünden dersler, öğretim stratejileri arasında doğrudan etkileşim içeren temel formattır. Konuya esas teşkil eden kavram ve terminolojinin aktarımında merkezi öneme sahiptir.
Sınıf Tartışmaları: Derste işlenen kuramsal malzeme ve ilgili metinlerin farklı durumlara uygulanabilirliğini sorgulama ve bilgiyi somutlaştırma sürecidir. Her hafta dersin son saatinde gerçekleştirilir.
Görsel sunumlar ve filmler: Dersin ana malzemesini tanımlayıcı resimler, çizimler, fotoğraflar, haritalar gibi görsel bilginin sunumu ve konuyla ilgili kısa filmlerin ve belgesellerin sınıf içinde gösterimidir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Sınavlar, derste ele alınan malzemenin ana profilini oluşturan anahtar kelime ve kavramların doğru kullanımını ölçmeye ve edinilen temel düşünce modellerini sorgulamaya yöneliktir.

Değerlendirme Kriteri

1. Sorular, önerilen tartışma konusuna göre öğrencinin toplumsal, kültürel ve yazınsal yorumundaki tutarlılığı ölçmeye, analitik ve eleştirel bakış açısını geliştirmeye yöneliktir.
2. Sorular, durum çözümlemeye dayalı olduğu için çoklu yanıtlar içermektedir.
3. Sorular edebiyat tarihi, kuramı ve felsefesini birlikte ele almaya ve değerlendirmeye dayanır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Sınavlar kitap ve ders notu açık olarak sınıfta ve verilen süre içinde yapılır.
3. Sınavlarda kaynak gösterilmeden yapılan alıntılar değerlendirmeye alınmaz ve her türlü kopya girişimi disiplin işlemi ile sonuçlanır.
4. Ara sınav, dönem başından sınav tarihine kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar. Yarıyıl Sonu Sınavı, ara sınav tarihinden dönem sonuna kadar derste işlenen konulardan hazırlanan soruları kapsar ve ara sınavın kapsadığı konulara göndermeler içerir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

yesim.basarir@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Randevu ile

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Kitap Okuma 14 3 42
Web'de Tarama ve Kütüphane Çalışması 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize 1 3 3
Final 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.155545234
ÖK.2454
ÖK.343334
ÖK.4324433
ÖK.5335434