DERS ADI

: Dijitalleşme, Eşitsizlik ve Ayrımcılık

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 6014 Dijitalleşme, Eşitsizlik ve Ayrımcılık SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. TİJEN ERDUT

Dersi Alan Birimler

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Amacı

Bu derste, dijitalleşmeden kaynaklanan yeni eşitsizlik ve ayrımcılık türlerinin ve var olan eşitsizlik ve ayrımcılık türlerinin dijitalleşme ile etkileşiminin incelenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dijital ekonomi kavramını açıklamak.
2   Dijital ekonominin kuramsal temellerini ve işleyiş ilkelerini tanımak.
3   Çevrimiçi platformları, endüstri 4.0 modelinin yenilikçi özelliklerini ve istihdama etkilerini ayırt etmek.
4   Mal ve hizmetlerin üretimi ve tüketimi sürecinde dijital eşitsizlik ve ayrımcılığı analiz etmek.
5   Dijitalleşmenin toplumsal kutuplaşma etkisini değerlendirmek.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dijital Ekonomi Kavramı Dijital Eşitsizlik ve Ayrımcılık: Taciz ve Cinsel Taciz, Şiddet, Vandallık
2 Dijital Ekonominin Kuramsal Temelleri ve İşleyiş İlkeleri Mal ve Hizmetlerin Tüketimi Sürecinde Dijital Eşitsizlik ve Ayrımcılık
3 Dijital Ekonomi ve Çevrimiçi Platformlar Dijital Eşitsizlik ve Ayrımcılığın Diğer Boyutları
4 Endüstri 4.0 Modelinin Yenilikçi Özellikleri Dijitalleşme ve Toplumsal Kutuplaşma
5 Dijitalleşme ve İstihdam Etkileri Genel Değerlendirme
6 Mal ve Hizmetlerin Üretimi Sürecinde Dijital Eşitsizlik ve Ayrımcılık Yarıyıl Sonu Sınavı
7 Dijital Eşitsizlik ve Ayrımcılık: Mesleki Dağılım
8 Ara Sınav
9 Dijital Eşitsizlik ve Ayrımcılık: İşlerin Niteliksel İçeriği ve Dağılımı
10 Dijital Eşitsizlik ve Ayrımcılık: İstihdam Biçimlerinin Dağılımı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

De Stefano, Valerio; The rise of the "just-in-time workforce": on-demand work, crowdwork and labour protection in the "gig-economy", Conditions of work and employment series No. 71, International Labour Office, Geneva, 2016.
Erdut Tijen; "Yeni Teknolojilerin İş İlişkilerinin Yapısı Üzerindeki Etkisi," Çimento İşveren Dergisi. C. 11, Sa: 5, Eylül 1997, s. 13-28.
Erdut, Tijen; Yeni Teknolojilerin İş İlişkileri Üzerindeki Etkisi. Türk Ağır Sanayii ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikası (TÜHİS), Yayın No. 28, İzmir, 1998.
Erdut, Tijen; "Dijitalleşme ve İşgücü Piyasası," Karatahta İş Yazıları Dergisi, Sayı: 19, 2021, s. 25-59.
Gillis, Talia B., and Jann L. Spiess; Big Data and Discrimination," The University of Chicago Law Review, Vol. 86, No. 2, 2019, s. 459 488.
Carlsson, Christer; "Decision analytics-Key to digitalisation," Information Sciences, 2018, s. 424 438.
Cherry C.E., Pidgeon N.F.; Is sharing the solution Exploring public acceptability of the sharing economy, Journal of Cleaner Production, No. 195, 2018, s. 939-948.
Degryse, Christophe; Digitalisation of the economy and its impact on labour markets. Working Paper 2016.02, European Trade Union Institute, Brussels, 2016.
Erdut, Tijen; "İstihdam ve İstihdam Edilebilirlik," Mercek Dergisi. Metal Sanayicileri Sendikası, Temmuz 2002, s. 80-91.
Erdut, Tijen; "Çalışma Yaşamında Esneklik ve Kuralsızlaştırma," TÜHİS Dergisi. Cilt. 18, Sa. 4, Kasım 2003, s. 8 35.
Eurofound; Work on demand: Recurrence, effects and challenges. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2018.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, haftalık okumalar, sınıf içi tartışmalar, araştırma ödevleri ve sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ölçme ve değerlendirme araçları tüm öğrenme çıktıları için yazılı sınavlar, araştırma ödevleri ve derse katılımdır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine devam zorunludur.
2. Her türlü intihal ve intihal girişimi fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrencilerin dersten önce ilgili materyali okuması ve sınıf içi tartışmalara katılması beklenmektedir.
4. Öğrenciler öğretim üyesi tarafından dağıtılan konularda ve belirlenen tarihte sunum yapacaklardır.
5. Final sınavının yapıldığı gün teslim edilmeyen araştırma ödevleri kabul edilmeyecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tijen.erdut@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi: 15.30 17.00
Salı : 15.30-17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.15
ÖK.23
ÖK.335445
ÖK.424545
ÖK.553454