DERS ADI

: Toplumsal Cinsiyet ve Medya Söylemi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 6012 Toplumsal Cinsiyet ve Medya Söylemi SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. GÜLSÜM SONGÜL ERCAN

Dersi Alan Birimler

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin medyanın toplumsal cinsiyet normlarını ve ideolojisini söylemi aracılığıyla nasıl inşa ettiğini, yeniden ürettiğini ve/veya yeniden kurguladığını, ilgili kuram ve yöntemleri kullanarak eleştirel bir bakış açısıyla toplumsal cinsiyet ile ilişkili medya metinleri üzerinden örnek çözümlemelerle tartışarak bu metinlerindeki toplumsal cinsiyete yönelik açık ya da örtük ideolojik sezdirimleri saptayabilmelerini ve böylece medya söyleminin yönlendirici etkisi konusunda farkındalık kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Medya söylemi ile ilgili temel kavramları betimleyebilme
2   Medya söylemi ile ilgili kuramları açıklayabilme
3   Toplumsal Cinsiyet ve Medya Söylemi arasında bağlantı kurabilmesi ve bu ilişkiyi açıklayabilme
4   Medya söylemini toplumsal cinsiyet ideolojisi açısından eleştirebilme
5   Medya Söylemi ve Toplumsal Cinsiyet temsilleri üzerine bir araştırma yapabilme
6   Medyada toplumsal cinsiyete ilişkin örtük ya da açık olarak sunulan ideolojiyi ortaya koyan bir araştırma makalesi hazırlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Medya söylemi: temel kavramlar
2 Medya söylemine eleştirel bakış: medya ve ideoloji ilişkisi
3 Medya söylemi çözümlemelerine ilişkin eleştirel kuram ve yaklaşımlar (1)
4 Medya söylemi çözümlemelerine ilişkin eleştirel kuram ve yaklaşımlar (2)
5 Medya söyleminde toplumsal cinsiyet ideolojisi ve temsilleri
6 Metin çözümlemelerinde işlevsel bakış açısı: Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi (1)
7 Metin çözümlemelerinde işlevsel bakış açısı: Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi (2)
8 Ara-sınav
9 Medya metinlerinin üretiminde toplumsal cinsiyet etkisi
10 Medya ve toplumsal cinsiyet: Haber metinleri
11 Medya ve toplumsal cinsiyet: Köşe yazıları
12 Medya ve toplumsal cinsiyet: Reklamlar
13 Medya ve toplumsal cinsiyet: TV programları
14 Örnek metin çözümlemeleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Can, Ö. ve Ercan, G. S. (2020). Discursive Functions of Reported Speech In Turkish Op-Ed Articles. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 31(2), 265-288.
Can, Ö. ve Ercan, G. S. (2020). Discursive Functions of Reported Speech In Turkish Op-Ed Articles. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 31(2), 265-288.
Eggins, S. ve Iedema, R. (1997). Difference without diversity: semantic orientation and ideology in competing women s magazines.(içinde) R. Wodak (haz.) Gender and discourse, ss.165-196. London: Sage.
Ekici, C. ve Ercan, G. S. (2019). Gazete Köşe Yazıları Söyleminde Süreç Seçimi: Toplumsal Cinsiyet ve Politik İdeoloji Etkisi. Dilbilim Araştırmaları Dergisi, 30(1), 123-144.
Ercan, G. S. ve DANIŞ, P. (2019). Söylem, Söylem Çözümlemesi ve Eleştirel Söylem Çözümlemesi: Tanımları ve Kapsamları. Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(2), 527-552.
Ercan, G. S. (2018). Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi. (içinde) Can, Ö. (haz.) Dilbilim Kuramları: İki Düzlem Beş Kuram. İstanbul: İthaki, ss. 154-212.
Ercan, G. S. ve Dizdarcı, E. (2016). Medyada Yargı: Gazete Köşe Yazıları Örneği. UHUVE Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi. Sayı 12, ss. 99-119
Ercan, S. Yağcıoğlu, S. (2007). Gazete köşe yazılarında kaçınma kullanımı ve cinsiyet ilişkisi. Dilbilim Araştırmaları, s. 1-16.
Fairclough, N. (1995). Media Discourse. New York: Arnold.
Greenberg, J. (2000). Opinion discourse and Canadian newspapers: The case of the Chinese boat people . Canadian journal of communication, 25(4), 517-537.
Işık, M. (2004). Medyada Yeni Yaklaşımlar. Konya: Eğitim Kitabevi
Jeffries, L. (2007). Textual construction of the female body: A critical discourse approach. Springer.
Marco, M. J. L. (1997). Linguistic choices for the representation of women in discourse. Bells: Barcelona English language and literature studies, 247-259.
Mills, S. (2008). Language and sexism. Cambridge University Press.
Şendur, G. ve Atabek, Ümit. (2007). Medya metinlerini çözümlemek: içerik, göstergebilim ve söylem çözümleme yöntemleri. Ankara: Siyasal
Kalemus Brighton, P. ve Foy, D. (2007). News Values. London: Sage
Litosseliti, L. (2002). Head to Head : gendered repertoires in newspaper arguments. Gender identity and discourse analysis, 129-148.
Van Dijk, T. A. (1988). News as discourse. University of Groningen.
Van Dijk, T. A. (1995). The mass media today: discourses of domination or diversity . Javnost-The Public, 2(2), 27-45.
Van Dijk, T. A. (1995, December). Opinions and ideologies in editorials. In 4th International Symposium of Critical Discourse Analysis, Language, Social Life and Critical Thought, Athens (pp. 14-16).
Van Dijk, T. A. (2006). Discourse and manipulation. Discourse ve society, 17(3), 359-383.
van Dijk, T. A. (2008). Discourse and context: A sociocognitive approach (p. 117). Cambridge: Cambridge University Press.
Van Dijk, T. A. (2009). News, discourse, and ideology. In The handbook of journalism studies (pp. 211-224). Routledge.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders Anlatımı ve tartışma
2. Soru-Yanıt
3. Haftalık Okumalar
4. Ödevler
5. Sunumlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + YYC * 0.30 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-6: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ve ödev ve sunumlardaki performanslar ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Ara sınav, ödev, sunum ve final faaliyetlerine katılma, değerlendirmede dikkate alınacaktır.
3. Ara sınav, ödev, sunum ve final sınavında kopya ve aşırma (intihal) girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

songul.ercan@deu.edu.tr
DEU Edebiyat Fak. Dilbilim Böl. C Blok
Ofis No:153
Tel.: 0232 3018632

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı ve Çarşamba
12:00-13:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 4 56
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Bireysel Ödev Hazırlama (CBİKO Yetenek Kapısı) 2 8 16
Sunum Hazırlama 2 8 16
Final Sınavı 1 3 3
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 152

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.132
ÖK.2322
ÖK.3344
ÖK.443353
ÖK.554553
ÖK.655555355