DERS ADI

: Göç ve Kadın

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
KDN 6021 Göç ve Kadın SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROF.DR. İKBAL SİBEL SAFİ

Dersi Alan Birimler

Kadın ve Aile Çalışmaları Doktora

Dersin Amacı

Bu ders, uzun bir neoliberal gelişme ve kötüleşen küresel eşitsizlikler tarihinin, küresel göç bağlamında ırk ve kadın konusunda maddi gerçekliklerinin yanı sıra yapısal olarak belirlenmiş gerçekliklerle nasıl bağlantılı olduğunu araştıracak ve anlamaya çalışacaktır. Derste, küresel göçlerdeki çağdaş eğilimleri, göçmenlerin nasıl ve neden hareket ettiğine dair tarihsel bir anlayışla ve ayrıca modern ulus-devletlerin, kimin katılımcı olarak 'ait olma' potansiyeline sahip olduğu temelinde dahil etme ve dışlama için nasıl bir emsal geliştirdiğini inceleyecektir. Ders, kesişimsel ve disiplinler arası bir çerçeve kullanarak, ulusların inşasına, sınırlara, yasal ve yasadışı göçmen kategorilerine, göçmen bedenine, tümü sorgulama bağlamında entelektüel bir anlatı (veya kılavuz harita) oluşturmaya çalışan kilit konular halinde düzenlenmiştir. Derste mülteci hukukunun kadın konusunda yaklaşımı ve özellikle kadının haklı nedenlere dayanan zulüm sebepleriyle iltica başvurularında ` belli bir sosyal gruba aidiyet kriterinin kullanılmasında karşılaşılan zorluklar ele alınacaktır. Bu kriterin kullanılmasında kurumsallaşmış sosyal normlar sebebiyle zulüm görmek iltica başvurularında en çok içtihat bozukluğuna yolaçan durum olarak derte incelenecek, evrensel hukuk kuralları, universal insan hakları konuları ile hukukun kültürel relativizm noktasında kesiştiği alanlar tartışılacaktır. Derste göç çalışmaları, göçmen toplulukların etnik çalışmaları ve göç ve dışlanma tarihlerine ilişkin yerleşik çalışma biçimlerine ilişkin yeni tartışmalar, postkoloniyal ve post-yapısal kadın-erkek eşitliği incelenecek konular arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ders müfredatında ana hatları verilen ana temaları belirlenmesi ve bunlarla bağlantılar kurmak ve bu temalara atanan tüm sınıf okumalarının eleştirel bir yorumunu sunmak
2   Küresel göç ve mülteci çalışmaları alanındaki kilit metodolojik gelişmeleri anlamak ve bunların tarihsel göç yörüngeleri ve daha güncel zorunlu göç, diaspora ve işçi göçü biçimleriyle nasıl kesiştiği üzerine düşünebilmek
3   Kursun ana temalarına kesişen bir yaklaşım benimsemek ve hem geçmişte hem de günümüzde cinsiyete dayalı deneyimlerin ve göç yorumlarının yeni mülteci krizini kavramsallaştırma yollarımızı nasıl şekillendirdiğini anlamak
4   1945 sonrası dönemde göçü anlamaya yönelik nicel ve sayılara dayalı bir yaklaşıma disiplinler arası nitel çalışmanın nasıl derinlik ve bağlam eklediğini belirlemek
5   Göç teorisindeki temel kavramlardan yararlanmak ve bunları yeni krizin nasıl ve neden küresel olarak göç yollarının ve deneyimlerinin cinsiyetlendirilmesine yönelik yeni araştırma alanları açtığını keşfetmek için doğru ve bütünleştirici bir yaklaşımla kullanmak
6   'Mülteci krizi' kavramı üzerinde siyasi retorik kurabilmek. Mülteci Hukukunu, haklı nedenlere dayanan zulmün ne demek olduğunu öğrenmek. Bir iltica başvurusunun başarılı olabilmesi için Uluslararası Hukukun hangi kriterleri aradığını öğrenmek ve davalar konusunda içtihat bozukluğunun sebeplerini anlamak. Kültürel relativist ve evrensel hukuk kurallarının kadınlar üzerinde nasıl etkili olduğunu öğrenmek, hukukun dili konusunda bir bilinç oluşturmak.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Göç ve Tarih: Zaman İçinde Dönüşümler veya Ani Değişim: Kitlesel Göçler ve İnsan Yaşamlarına Tarihsel Perspektifler
2 Kimliği ve Eşitsizliği Tespit Etmek: Kimliğin Anayasası: Yeni milliyet, vatandaşlık, aidiyet ve varlık kipleri
3 Mülteci kimdir, göçmen kimdir: Mülteci hukukundaki tanımlamaların yapılması
4 İltica başvurusu: nedenleri, kadın neden göç etmek zorunda kalır
5 6458 sayılı kanun çerçevesinde mülteci, şartlı mülteci ve kitlesel sığınma tanımlarının yapılması.
6 1951 Cenevre Konvansiyonu kapsamında mülteci koruması
7 Mülteci Konvansiyonunda zulmün sebepleri, hakılı nedenlere dayanan zulüm sebepleri nelerdir
8 Din, milliyet, ırk, siyasi düşünce ve belli bir sosyal gruba aidiyet kriterinde kadın
9 Cenevre Konvasiyonu nun 1F maddesi, mülteci statüsüne layık olmayan kişiler
10 Mülteci statüsünü sona erdiren sebepler
11 Entegrasyon, yasal indikatörleri ve kadın
12 Kadınların, toplumsal rollerinden kaynaklanan iltica sebepleri: Kültürel relativist yaklaşımlar ve evrensel hukuk kurallarının analiz edilmesi, iltica başvurularında rolü
13 Kadınların iltica başvuruları ve İçtihat bozukluğuna ilişkin dava örnekleri
14 Kadınların iltica başvuruları ve İçtihat bozukluğuna ilişkin dava örnekleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

-Death by Culture: Accountability in International Law-Sibel Safi- LAP LAMBERT Academic Publishing ( 2013) https://www.amazon.com.tr/Death-culture-Accountability-international-law/dp/3659467499

-Refugees and Gender: Law and Process-Heaven Crawley-RWLG-Jordans (2001) https://www.amazon.com/Refugees-Gender-Process-Heaven-Crawley/dp/0853086907

-Mülteci Hukuku- Sibel Safi-Legal yayınevi (2017) (https://www.legalkitabevi.com/sibel-safi/multeci-hukuku-.htm

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ikbalsibel.safi@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba: 13:00-15:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 2 28
Vize Sınavına Hazırlık 1 30 30
Final Sınavına Hazırlık 1 45 45
Sunum Hazırlama 1 26 26
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.13311
ÖK.2333
ÖK.334333
ÖK.411
ÖK.533433
ÖK.6332312