DERS ADI

: İnsan-Bilgisayar Etkileşimi

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EBT 6005 İnsan-Bilgisayar Etkileşimi SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Eğitim Teknolojileri Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Eğitim Teknolojileri Doktora

Dersin Amacı

Öğrencilere, insan-Bilgisayar Etkileşimin doğası, özellikleri, etkileşim süreci ile ilgili stratejiler, arayüz tasarımı, kullanışlılık testi, kullanışlılık ve yazılım mühendisliği, etkileşim stratejileri, menu ve pencere yapıları gibi değişik konular hakkında temel bilgiler kazandırılmasıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Yazılım ve arayüz değerlendirme özelliklerini açıklar
2   Alternatif arayüz örnekleri sunar ve açıklar
3   Arayüz tasarımı, kullanışlılık testi, kullanışlılık ve yazılım mühendisliği kavramlarını açıklar
4   Etkileşim süreci ile ilgili stratejileri tanımlar
5   İnsan-Bilgisayar Etkileşimin doğası, özelliklerini açıklar

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş- İnsan- Bilgisayar Etkileşiminin Doğası, Özellikleri ve Alanla İlgili Gelişen Uygulamalar
2 İnsan-Bilgisayar Etkileşiminde Etkili Faktörler ve Standartlar
3 İletişim Süreci ve Bilgi Prosesi Modelleri
4 Bilgi İşletim Modelleri ve İnsan Beyni
5 Kullanıcı Odaklı Tasarım Kriterleri ve İnsan Algısı
6 Öğrenci Sunumları, Örnek Uygulamalar, Yazılım Mühendisliği
7 Çalışma Haftası
8 Vize
9 Web ve İnternet Örnekleri/ Bilişsel Stratejiler
10 Arayüz Tasarımı ve Bilgisayar Ekranı Arayüzleri
11 Pencereleme Teknikleri ve Alanla İlgili Çalışmalar
12 Web Tasarım Kriterleri ve Kullanışlılık Prensipleri
13 Kullanışlılık Testi ve Kullanışlılık Mühendisliği Uygulamaları
14 Internet Okulları ve Web Tabanlı Uygulamalar: Arayüz Tasarımında Task Analizi
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Acartürk, C. & Çagiltay K. (2006). İnsan Bilgisayar Etkileşimi ve ODTÜ'de Yürütülen Çalışmalar. Akademik Bilişim 2006 Bildiriler Kitapçığı.
Çagıltay, K. (2005). E-dönüsümü Kullanabilmek İnsan Bilgisayar Etkilesimi, Kullanılabilirlik ve e-Devlet Projeleri. Bilişim, 91, 16-17.
Shneiderman, B. (1998). Designing the User Interface:Strategies for Effective Human-Computer Interactions, 3rd edition, Reading, MA: Addison-Wesley.
Booth, P. (1989). An Introduction to Human-ComputerInteraction. Hove, UK: Lawrence Erlbaum Associates.
Norman, K. L. (1991). The Psychology of Menu Selection: Designing Cognitive Control at the Human/Computer Interface. Ablex: Norwood, NJ.
Bailey, S. (1993). Iterative methodology and Designer Trainingin Human Computer Interface design. Proceedings of ACMINTERCHI'93 Conference on Human Factors in ComputingSystems, 98-205.
Goldberg, J. H. & Kotval, X. P. (1999). `Computer Interface Evaluation Using Eye Movements: Methods and Constructs , International Journal of Industrial Ergonomics, 24, 631-645.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Seminerler, beyin fırtınası, grup çalışmaları, uygulama örneklerini inceleme-tartışma, rapor hazırlama

Değerlendirme Yöntemleri

Başarılı / Başarısız


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödev ve sunumlar, tartışma, araştırma sonuçları ve uygulama örneklerini inceleme, yazılan makalenin değerlendirilmesi.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
Doç.Dr. Adil Alpkoçak
Dokuz Eylul University
Dept of Computer Engineering, 219
Tinaztepe, 35160 Izmir, Turkey
Phone: +90-232-301 7408
Mobile: +90-532-548 0632

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 30 30
Rapor hazırlama 1 40 40
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 201

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.111351122
ÖK.212454222
ÖK.312455222
ÖK.422454222
ÖK.542454233