DERS ADI

: Kukla Tiyatrosu Tarihi I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STS 2009 Kukla Tiyatrosu Tarihi I SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

AYTEN ÖĞÜTCÜ

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

Antik uygarlıklardan günümüze kadar olan dönemi kapsayan süreç içersinde, kukla tiyatrosunun gelişimi, kukladaki ve dekor anlayışındaki teknik, estetik değişim ve gelişimin anlatımı. Klasik ve modern kukla sahneleme biçimlerinin ve bunların teknik donanımlarının benimsetilmesi, kullanım şekillerinin öğretilmesi. Gösteri sanatlarında kuklanın kullanımı hakkında teorik bilgilerin aktarılması.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kukla tiyatrosunda kullanılmak üzere gerekli olan kukla tarihine yönelik teorik ve kuramsal bilginin aktarılması
2   Kukla tiyatrosu alanı ile ilgili olan temel kukla formları, dekor anlayışları ve bunların tarihsel süreç içersindeki kullanım biçimlerinin öğretilmesi
3   Kukla tiyatrosu alanında alt yapı oluşturacak kukla tarihi konusunda gerekli olan temel form, teknik, kullanım biçim ve amacı konusunda bilgi aktarılması ile birlikte neden sonuç ilişkisinin de öğretilmesi
4   Kukla tarihi ve kullanımı hakkında aktarılan kuramsal bilginin, güncel uygulama biçimleri ile arasında paralellikler kurarak pekiştirilerek öğretilmesi
5   Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, kukla tekniği, dekor anlayışı, oynatım mekanizmaları ve donanımları hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders tanımı
2 Kuklanın ortaya çıkıçı, kullanım amacı ve antik uygarlıklardaki yeri
3 Kukla sözcüğünün etimolojik kökeni
4 Antik Yunana uygarlığında kuklanın kullanımı
5 İlk kukla gösterileri
6 Ortaçağ döneminde kukla tiyatrosu
7 Ara sınav
8 16. yüzyılda kukla gösterileri
9 Commedia dell'arte geleneğinin kukla tiyatrosu üzerindeki etkileri
10 Gezgin kukla göstericilerinin kukla tiyatrosu açısından önemi
11 17. ve 18. yüzyılda kukla gösterileri
12 Propaganda aracı olarak kuklanın önemi
13 19. yüzyılda kukla tiyatrosu
14 Değerlendirme
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Dünyada ve Bizde Gölge Oyunu, Metin And, İş Bankası Kültür Yayınları
Asya Kukla Tiyatrosu, Jayadeva Tilakasarı, Mitos Boyut
Geleneksel Türk Tiyatrosu: Kukla Karagöz Ortaoyunu, Metin And, Bilgi Yayınevi
Dramatik Bir Gösterim Türü Olarak Türk Kukla Tiyatrosu, Nihangül Daştan, Kitabevi Yayınevi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim üyesi; öğrencilere, kukla tekniği ve dekor kullanımı hakkında yaşanan gelişmeleri ve bu gelişmelerin kukla tiyatrosu üzerindeki etkilerini öğretir. Teknolojinin gelişimiyle birlikte alanla ilgili yaşanan değişim ve gelişmeleri neden sonuç ilişkisi içinde aktarır. Kukla tiyatrosu tekniklerinin, dekor tasarımlarının, oynatım mekanizma ve donanımlarının reji üzerindeki etkilerinin öğrenci katılımlarıyla değerlendirilmesini amaçlar.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Her bir öğrenciye sınıf içinde farklı bir tarihsel döneme ait kukla tekniği özellikleri araştırma ödevi olarak verilecektir. Bu ödevlerin hazırlanması esnasında, kaynak araştırma ve tarama yöntemleri, kaynakçaları kullanma biçimi, elde edilen bilgilerin bir dosya olarak hazırlanması ve mevcut elde edilmiş bilginin yalınlaştırılarak stilize edilmesi istenecektir. Ödevlerle ilgili verilen süreler bazında gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk saatinde gerçekleştirilecektir. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, araştırmaları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında öncelikle, ders katılımına, hazırlık yaparak derse gelmeye, verilen ödevleri zamanında teslim etme ve sunmaya, ödev hazırlamada yeterince kaynak araştırması yapılıp yapılamadığına, sunumda bilimsel koşulların gözetilip gözetilmediğine bakılacak ve bunlar üzerinden puanlama yapılacaktır. Yapılacak olan dönem içi ve dönem sonu sınavlarıyla öğrencinin derste edindiği bilgi ölçülecektir.


Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve ödev çalışmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Derse devam durumu
Sınavdan geçer not almak
Verilen ödevlerin zamanında ve eksiksiz sunumu
Derse aktif katılım

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar


1.Dersin % 70 `ine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ, SAHNE SANATLARI BÖLÜMÜ, ADATEPE MAHALLESİ DOĞUŞ CADDESİ, NO:209, 35390, BUCA İZMİR,
TEL. 0533.154 88 17

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

HERGÜN 16:30- 17:30 SAATLERİ ARASINDA

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 1 1
Final Sınavına Hazırlık 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 45

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.22
ÖK.33
ÖK.43
ÖK.53