DERS ADI

: Sahne Tasarımına Giriş I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STA 1001 Sahne Tasarımına Giriş I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sahne Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. SELDA KULLUK YERDELEN

Dersi Alan Birimler

Sahne Tasarımı

Dersin Amacı

Tiyatro sanatında metinden sahnelemeye kadar olan süreçlerin,görevlerin,kuralların benimsetilerek teknik olanakların, uygulamaların ve sahne formlarının, tarihsel tiyatro dekor ve kostüm gelişiminin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Sahne Sanatları alt yapısını oluşturacak sanatsal ve kültürel bilgi birikimine sahip olma
2   Sahne Sanatlarına ilişkin yenilikçi, çağdaş yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olması
3   oyunun ya da izlenilen bir gösterinin bilimsel araştırma sürecini ve sonuçlarını farklı görsel ve gösterimsel sunum biçimlerine aktarabilmesi ve bunu sunabilmesi
4   Sahne Sanatlarına yönelik teorik ve kuramsal bilgiye sahip olması
5   Sahne Sanatları ile ilgili farklı yöntemleri kullanarak yeni bir yorum yapabilmesi
6   Alanında ve disiplinler arası alanda bireysel sorumluluk alabilmesi, karar verebilmesi, bireyleri ve takımları yönetme ve yönlendirme becerisine sahip olabilmesi ve tek başına/ takım içinde verimli olarak çalışabilmesi
7   Yazılı ve sözlü iletişim kurarak kendini ifade edebilmesi, zamanını iyi kullanabilmesi
8   . Bilim-sanat-tasarım- teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders Tanıtımı, Tiyatroda yapım ekibinde görev alanlar ve görevleri
2 Tiyatroda yapım ekibinde görev alanlar ve görevleri
3 Tiyatro metninin çözümlenişi( film gösterimi)
4 Tiyatro Dekorunun Gelişimi (Antik Yunan)
5 Tiyatro Dekorunun Gelişimi (Roma) (Ödev sunumu)
6 Tiyatro Dekorunun Gelişimi (Ortaçağ)(Ödev sunumu)
7 Tiyatro Dekorunun Gelişimi (Rönesans)(Ödev sunumu)
8 Tiyatro Dekorunun Gelişimi (Barok)(Ödev sunumu)
9 Tiyatro Dekorunun Gelişimi (Rokoko- XIX. Yüzyıl)(Ödev sunumu)
10 Tiyatro Dekorunun Gelişimi (XX.Yüzyıl) (Ödev sunumu)
11 Bir yapımın sahneleme aşamaları-Dekor ve aksesuar süreci
12 Bir yapımın sahneleme aşamaları-Kostüm - aksesuar süreci
13 Bir yapımın sahneleme aşamaları-ışık-efekt süreci (Bir yapımın sahneleme aşamalarını gösteren belgeselin izlenmesi)
14 Sahne Çeşitleri
15 Sahne Çeşitleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: O. Brockett,Making the Scene: A History of Stage Design and Technology in Europe and the United States,
Publication Date: February 15, 2010

Rosemary Ingham,From Page to Stage: How Theatre Designers Make Connections Between Scripts and Images, Publication Date: May 19, 1998 | ISBN-10: 0435070428 | ISBN-13: 978-0435070427
Oscar Brockett- Robert Ball, Tiyatronun Temelleri, Karakalem Kitapevi, İzmir, 2018.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1.Öğretim üyesi derste ,tiyatroda ışık,kostüm,dekor,efekt tasarımcısı,yönetmeni,yapımcısıyla tüm yapım ekibinin tanımlanması, tiyatro mimarisi ve dekorunun tarihsel gelişimi,sahne formları ve ekipmanların incelenmesi, sahne kostümünün tarihsel gelişimi ve bir oyunun metinden sahneye çıkarken geçirdiği aşamaların açıklanmasıyla ilgili kuramsal bilgileri aktarır.
2.Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları Her ders kuramsal bilgi vermenin yerine bir önceki dersle ilgili görsel sanatlarda daha önce yapılmış uygulamalar barkovizyondan gösterilir yada sanatsal filmler,belgeseller ve oyunlar izlenip tartışılır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı teşvik edilir.
3.Öğrencilerin yaptığı kuramsal ve görsel araştırmalar rapor halinde yazılır ve sunumu yapılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

(1) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi çalışmasına, verilen ödev ve raporların özenli araştırılması, zamanında teslim edilmesi ve verilen tarihte sunulmasına,bu ödevlerden ve öğretim üyesinin aktardığı bilgilerden yola çıkılarak yapılan yazılıları temel değerlendirme kriteridir. (2) Öğrencinin derslere katılım durumuna,öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1.Dersin % 70 `ine katılım zorunludur
2.Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

selda.kulluk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Haftalık ders programına göre dersten sonraki saat görüşme saatidir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 2 6
Final Sınavına Hazırlık 2 2 4
Ödev Hazırlama 2 3 6
Sunum Hazırlama 2 2 4
Final Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav 2 2 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.43
ÖK.55
ÖK.63
ÖK.75
ÖK.83