DERS ADI

: Sahne IV

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TOM 4004 Sahne IV ZORUNLU 2 4 0 6

Dersi Veren Birim

Oyunculuk

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

HAKKI BARIŞ ERDENK

Dersi Alan Birimler

Oyunculuk

Dersin Amacı

Bu ders, rol kişisi yaratma sürecini tamamlamış öğrenciye, oyundaki diğer karakterlerle ilişkilenmeyi, sahnenin amaçları doğrultusunda yönelişlerin tespit edilmesini öğretmeyi amaçlar. Bu noktadan hareket ederek Shakespeare ve çağdaş oyun yazarlarının oyunlarından 2'şerli ya da 3'erli sahneler kullanılır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Oluşturulan rol kişisinin oyundaki yönelimlerini ve diğer oyun kişileri ile ilişkileri üzerinden varoluşunu teorik ve uygulama düzeyinde anlamış olması,
2   Stanislavski'nin oyunculuk methodu ışığında rol için gereken duygu-ses-hareket çalışmalarını bir sahne gerçekliği noktasında kullanmayı öğrenmesi,
3   Çalışılan oyunun dönem, yazar, uslup özelliklerini araştırması ve bunları kuramsal bilgiyle birleştirmesi,
4   Oyun ve karakter analizi yapabilmesi ve bunu sahne üstü eylemleriyle eşleyebilmesi,
5   Ders içinde, eleştiri ve değerlendirme aşamasında etkin katılımı beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

TOM 4003 - Sahne III

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 20. yüzyılın ilk otuz yılındaki oyun yazarlarından sahneler ve çalışma modelleri Buradaki program sınıftaki öğrenci sayısına göre değişebilir bir takvimdir.
2 20. yüzyılın ilk otuz yılındaki oyun yazarlarından sahneler ve çalışma modelleri Değerlendirmeler 20. Yüzyılın ilk elli yılındaki yazarlardan oyunlar ve çalışma modelleri Değerlendirmeler
3 20. yüzylın savaş sonrası oyunlarından sahneler ve çalışma modelleri
4 20. yüzylın savaş sonrası oyunlarından sahneler ve çalışma modellerı Değerlendirmeler
5 Geleneksel tiyatro ve Batı senteziyle yazılan oyunlardan sahneler ve çalışma modelleri Değerlendirmeler Müzikli Tiyatro (şarkılı, danslı) oyunlardan sahneler ve çalışma modelleri
6 Müzikli Tiyatro (şarkılı, danslı) oyunlardan sahneler ve çalışma modelleri Değerlendirmeler
7 Stanislavski'nin Methodu üzerine kurulu Epik Tiyatro sahne çalışma modelleri- Çağdaş Oyun Yazarları
8 Stanislavski'nin Methodu üzerine kurulu Epik Tiyatro sahne çalışma modelleri- Çağdaş Oyun Yazarları
9 Stanislavski'nin Methodu üzerine kurulu Epik Tiyatro sahne çalışma modelleri- Çağdaş Oyun Yazarları
10 Stanislavski'nin Methodu üzerine kurulu Epik Tiyatro sahne çalışma modelleri- Çağdaş Oyun Yazarları Değerlendirmeler 21. Yüzyıl yazarlarının oyunlarından sahneler ve çalışma modelleri
11 21. Yüzyıl yazarlarının oyunlarından sahneler ve çalışma modelleri
12 Değerlendirmeler
13 Dönem sonu çalışmalarının değerlendirilmesi
14 Dönem sonu çalışmalarının değerlendirilmesi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Stanislavski, Bir Aktör Hazırlanıyor
Stanislavski, Bir Rol Yaratmak
Oyunculuk Tarihi, 2. cilt, Özdemir Nutku, Dost Kiutebevi, Ankara 2002.
Aktörlük Sanatı, Stella Adler, Çev. N.Uğur Özüdoğru, Mitos Boyut, Istanbul2006.
Oyunculuk Sanatında Doğaçlama, Gerhard Ebert, çev. Turhan Yılmaz, Mitos/Boyut, Istanbul 2004.
Fütursuz Oyunculuk, Eric Morris, çev. İpek Bilgin, Dost Yayınları, Ankara 2002.
Çağdaş Yazarların Oyun Metinleri
Yardımcı kaynaklar:
Aziz Çalışlar- Tiyatro Oyunları Sözlüğü
Aziz Çalışlar-Tiyatro Yazarları Sözlüğü
Gösterim Terimleri Sölüğü, Özdemir Nutku, İnkilap Kitabevi Yayınları, Istanbul 1998.
Çağdaş Oyun Yazarları ve Dönemleri ile ilgili her türlü Kaynak
Diğer ders materyalleri:
Ödevlerin sunumu sırasında kullanılan dekor, kostüm, aksesuvar parçaları,
Müzik ya da görseller.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1-Dersler
Öğretim üyesi öğrencinin tüm meslek yaşantısında yer alacak olan temel yapıyla tanışmasını sağlar. Bir oyun metni kullanılarak, rol kişisinin fiziksel ve ruhsal dünyasının varedilişi önemlidir. Bu noktada oyun metnin belirleyenlerini kullanmak esas olacaktır.
2-Uygulamalar
Derslerde anlatılan ve uygulama çalışmalarıyla örneklenen konular, öğrenci tarafından izlenebilir olma özelliğini taşıyacak şekilde ödev düzeyine getirilir. Bunlar tek kişilik tiradlar olmalıdır. Ödevler için ihtiyaç duyulan müzik, ışık, dekor, kostümlerin nedensellikleri açıklanmalıdır.
3-Sınıf Tartışmaları
Öğrenci tarafından hazırlanan ödevler, tartışma-eleştirmeye açılır. Bu noktada yapılan çalışmanın doğru olması ve etki yaratması kriter olarak kabul edilir. Öğrenci yaptığı çalışmanın izleyen üzerindeki etkisini sınar. Bu da daha sonraki üretimlerinde kalitenin ve yaratıcılığın artmasına yardımcı olur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 UGG Uygulama
2 ODV Ödev
3 BSN Başarı Notu UGG * 0.50 + ODV * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında, öğrencinin hazırladığı tiradla ilgili yapacağı teorik ve uygulama çalışmasındaki başarısı, sınıf içinde yapılan çalışmalarda konsantrasyonunu bozmaması, ödev eleştirilerine etkin olarak katılması, yaptığı çalışmalarda yaratıcı ve özgün olma konusundan kendisini zorlaması ve mutlak disiplin göstermesi üzerinden bir değerlendirme yapılacaktır.
Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) ders katılım durumuna, (2) öğrencinin devamlılığına (3) yaptığı ödevlerindeki başarısına, (4) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

YUKARIDA BELİRTİLMİŞTİR.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1-Dersin %80 ine katılım zorunludur.
2-Öğrenci ders başladıktan sonra sınıfa giremez.
3-Derse katılım için o derste çalışılacak oyunun okunmuş olması zorunludur.
4-Ders esnasında sınıfın konsantrasyonunu bozan davranışlar, dersten çıkarılma nedenidir.
5-Ödev günlerinde derste bulunmamak, ödev hazırlamamış olmakla aynı anlamı taşır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

baris.erdenk@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Yok

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 2 20
Uygulama 10 4 40
Ödev Hazırlama 8 4 32
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 6 4 24
Ödev ve Sunum 0
8 3 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.14535453553
ÖK.255555
ÖK.3555
ÖK.4435
ÖK.5354