DERS ADI

: Türk Tiyatrosu Metinleri III

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DYA 3003 Türk Tiyatrosu Metinleri III ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ.DR. ÖZLEM BELKIS

Dersi Alan Birimler

Drama Yazarlığı ve Dramaturji
Dramatik Yazarlık - Dramaturji

Dersin Amacı

1960 1980 yılları arası Türk Oyun Yazarlığı nın örneklerle kavratılması. Bu dönemin Türk oyun yazarlığı gelişimi ve tarihindeki yeri ve öneminin tanınması

Dersin Öğrenme Kazanımları

0   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin
1   1960-1980 dönemi oyun yazarlığının temel özelliklerini kavraması
2   İlgili dönemde yazılmış belli başlı oyunlar hakkında bilgi sahibi olması
3   ilgili dönemin belli başlı oyun yazarları hakkında bilgi sahibi olması
4   İlgili dönemde yazılmış metinlerin teknik ve içeriksel yapıları hakkında analiz yaparak dönem koşulları ile bağlantılarını kurmas
5   metinleri, içsel bir yaklaşım yerine dışsal bir yaklaşımla çözümleyerek tarihsel ve sosyolojik verilerle birleştirmesi, metinler üzerine farklı görüşler arasında karşılaştırma yapabilmesi
6   tüm bu bilgi ve deneyimlerden yola çıkarak bugünün Türkiyesi nin Oyun Yazarlığı üzerine düşünmesi, değerlendirmeler yapabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 1960 a kadar olan Türk oyun yazarlığı üzerine genel değerlendirme ve tartışmalar
2 1960 1980 Türkiyesi siyasal toplumsal yapısı
3 1960 1980 Türkiyesi siyasal toplumsal yapısı 1960-70 tiyatro tartışmaları ve yaşantısı
4 Siyasal ve Ekonomik Yapıyı Neden ve Sonuçlarıyla İrdeleme: Devlet Mekanizması Önder / Toplum ilişkileri bağlamında O. Asena Simavnalı Şeyh Bedreddin (1968) O. Asena Atçalı Kel Memet (1969) H. Taner Keşanlı Ali Destanı (1962)
5 Bireyin yalnızlığı / 1960 sonrası tiyatromuzda biçimsel denemeler Sabahattin Kudret Aksal Kral Üşümesi (1969) Oktay Rıfat Yağmur Sıkıntısı (1969)
6 Siyasal ekonomik yapıyı neden- sonuçlarıyla irdeleme: aile ilişkileri- birey bağlamında: Turgut Özakman Ocak 1962 Vasıf Öngören Almanya Defteri 1965 Orhan Kemal İspinozlar 1964
7 Siyasal ve ekonomik yapıyı neden ve sonuçlarıyla irdeleme: köy gerçekleri bağlamında Recep Bilginer İsyancılar 1964 Fikret Otyam Mayın 1962 ORHAN ASENA - GÖÇ
8 Siyasal ve ekonomik yapıyı neden ve sonuçlarıyla irdeleme: gecekondu, kentleşme sorunları bağlamında Oktay Rifat - Çil Horoz -1964 Cahit Atay Gültepe Oyunları - 1968
9 Toplumsal ve kültürel yapının temelindeki çelişkiler ve bu çelişkilerin yarattığı bireysel sorunlar: köy gerçekleri bağlamında Cahit Atay Pusuda 1961 Cahit Atay Karaların Memetleri 1962 Cahit Atay Ana Hanım Kız Hanım - 1964
10 Bireysel sömürü bağlamında toplumsal ekonomik yapının çelişkilerini irdeleme Vasıf Öngören Asiye Nasıl Kurtulur 1966 68 Mehmet Akan Ham Hum Şaralop 1968
11 Vize sınavı
12 1960 sonrası biçimsel denemeler geleneksel tiyatrodan yararlanma Ünal Akpınar - Bozkır Dirliği Genç Oyuncular Vatandaş Oyunu
13 1960 sonrası oyun yazarlığımızda biçimsel denemeler, absürde eğilim: Adalet Ağaoğlu Çıkış , Gülten Akın - Kapılar, Pencereler Oktay Rifat - Atlarla Filler
14 Kabare ve Haldun Taner Vatan Kurtaran Şaban (1965) Eşeğin Gölgesi (1964)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:

AKINCI, Uğur, Kalemden Sahneye cilt 1, YGS Yayınları, İstanbul 2003.
BELKIS, Özlem, Kalemden Sahneye, cilt 2, YGS Yayınları, İstanbul, 2003.
ÇELENK, Semih, Kalemden Sahneye, cilt 3, , YGS Yayınları, İstanbul, 2003.




















Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Her ders için planlanan başlıklar, metinlerin üretildiği dönemin sosyal ve tarihsel koşulları ile bağdaştırılarak, dış eleştirel bir yöntemle öğrenci tarafından hazırlanan sunumlarla tartışmaya açılacaktır.
Tartışmalar, öğretim üyesi tarafından yönetilir, kuramsal bilgi ile desteklenir, güncel oyun yazarlığına dair çıkarımlar yapılması ve tartışılması için yönlendirilir

2. Sınıf tartışmaları
Eleştirel bir yaklaşımla tartışma ve sunum doğrultusunda oyun metinleri ve dönem üzerine birlikte düşünme tartışmaları gerçekleştirilecektir.

3. Uygulama
Kuramsal alanda dönemin tarihsel toplumsal koşulları ile tiyatro yaşantısı ödev olarak istenecek, bu çerçevede dersin kuramsal yapısı desteklenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.20 + BUT * 0.50


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri


Öğrencinin sunumu hazırlarken konuyu kavrayış ve ele alışı değerlendirilecektir. Bu bağlamda bilgiyi aktarma, yorumlama ve geçmişe bakarak bugünle karşılaştırma yapmak önemlidir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin % 70 ine katılım zorunludur.
Öğrenciler, her hafta işlenecek derse ilişkin oyunları ve oyun metinleri ile ilgili kaynakçaları okumakla yükümlüdür.
Verilecek sunumlar ve ödevleri zamanında ve tam olarak getirmek zorunludur

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozlem.belkis@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

ozlem.belkis@deu.edu.tr
0532 625 7831

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 5 2 10
Vize sınavına hazırlık 1 4 4
Final sınavına hazırlık 1 5 5
Ödev hazırlama 1 8 8
final sınavı 1 3 3
vize sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 58

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.3
ÖK.4
ÖK.5
ÖK.6
ÖK.7