DERS ADI

: Eğitimde Liderlik

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
EYD 5812 Eğitimde Liderlik SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Eğitim Yönetimi Tezli Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROF.DR. ALİ AKSU

Dersi Alan Birimler

Eğitim Yönetimi Tezli Yüksek Lisans (İ.Ö)

Dersin Amacı

Eğitimde liderliğe ilişkin günümüz tartışmalarının incelenmesi, okul yönetimi için yeni bakış açıları ve uygulamaların geliştirilmesi

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eğitim liderliğinin kuramsal temellerinin öğrenilmesi
2   Okul yönetiminde liderliğin güncel durumunun anlaşılması
3   Eğitim liderliği araştırmalarında yeni yaklaşımların incelenmesi
4   Okul müdürlüğü ve yönetimin yeniden düşünülmesi
5   Okul yönetimi ve gelişiminde liderliğin etkilerinin kavranması.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Liderlik tanımı
2 Eğitim liderliği kuramları
3 Okul yönetimi süreçlerinde liderliğe ilişkin günümüz tartışmalarının incelenmesi;
4 Liderliğin okullarda ve okul gelişimindeki etkileri
5 Müdürlük kavramının yeniden düşünülmesi, işbirlikçi yönetim;
6 Dönüşümcü liderlik,
7 Paylaşılan liderlik ve öğretmen liderliği,
8 Ara sınav
9 Kültürel liderlik,
10 Sürdürülebilir liderlik,
11 Etik liderlik, moral liderlik,
12 Yapısalcı liderlik vb. güncel liderlik tartışmaları;
13 Eğitim liderliği araştırmalarında yeni bakış açıları.
14 Okulda liderlik uygulamaları
15 Yarıyıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Arrowsmith, T. (2005). Distributed leadership: three questions, two answers: A review of the Hay Group Education research, July 2004. Management in Education, 19, 30-33.
Begley, P. T. (2001). In pursuit of authentic school leadership practices. International Journal of Leadership in Education, 4, 353-365.
Bogotch, I. E. (2005). A history of public school leadership. In F. W. English (Ed.). The SAGE handbook of educational leadership: Advances in theory, research, and practice. (7-33). London, New Delhi: Sage Publications.
Bush, T. (2003). Theories of educational leadership and management. (3. Ed.) London: Sage.
Crowther, F., Kaagen, S., Ferguson, M., and Hann, L. (2002). Developing teacher leaders: How teacher leadership enhances school success. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Dantley, M. E. (2005). Moral Leadership: Shifting the management paradigm. In F. W. English (Ed.). The SAGE handbook of educational leadership: Advances in theory, research, and practice. (34-46). London, New Delhi: Sage Publications.
Dimmock, C. (1996). Dilemmas fo school leaders and administrators in restructuring. In K. Leithwood, J. Chapman, David Corson, P. Hallinger & A. Hart (Eds.). International handbook of educational leadership and administration. (135-170). Dordrecht: Kluwer Academic.
English, F. W. (2003). The postmodern challenge to the theory and practice of educational administration. Springfield: Charles C Thomas Publisher.
Evers, C. W. and Lakomski, G. (2000). Doing educational administration. Oxford: Pergamon/Elsevier.
Fullan, M. (2003). The moral imperative of school leadership. Thousand Oaks: Corwin Press.
Gronn, P. (2002). Distributed leadership. In K. Leithwood & P. Hallinger (Eds.). Second International handbook of educational leadership and administration. (653-696) Dordrecht: Kluwer Academic.
Gunter, H. M. (2001). Leaders and leadership in education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Harris, A. (2002). School improvement: What s in it for schools London, New York: Routledge.
Leithwood, K. (2003). Transformational leadership effects on student engagement with school. In M. Wallace and L. Poulson (Eds.), Educational Leadership and Management. (194-212). London: Sage.
Sergiovanni, T. J. (2006). The principalship (5th Ed.). Colombus: McGraw-Hill.
Spillane, J. P (2006). Distributed leadership. San Francisco: Jossey-Bass.
Sisman, M. (2002). Öğretim liderliği. Ankara: Pegema Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Tartışma, grup çalışması, anlatım, soru-yanıt, işbirlikli öğrenme teknikleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YYIN YARI YIL İÇİ NOTU
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 BNS Başarı Notu YYIN * 0.40 + YYS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYIN * 0.40 + BUT * 0.60


*** Bütünleme Sınavı Yapılmayan Birimlerde Bütünleme Kriteri Dikkate Alınmaz.

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kadir.begcioglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 25 25
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 30 30
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8
ÖK.155555555
ÖK.255555555
ÖK.355555555
ÖK.455555555
ÖK.555555555