DERS ADI

: GELENEKSEL YAPILARDA TAŞIYICI SİSTEM ANALİZİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CON 5015 GELENEKSEL YAPILARDA TAŞIYICI SİSTEM ANALİZİ ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT MİNE TANAÇ ZEREN

Dersi Alan Birimler

Kentsel Koruma Planlaması Yüksek Lisans
Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Bilimsel Hazırlık (YL)
Kentsel Koruma Planlaması Bilimsel Hazırlık (YL)

Dersin Amacı

Ders öğrencilere, geleneksel taşıyıcı sistemleri doğru okuyabilme, geleneksel yapılarda strüktürel tasarım ilkeleri, yapım sistemleri, malzeme kullanımı, bozulma nedenleri bağlamında analiz yapabilme becerisi kazandırma ve karşılaşacakları strüktürel ve malzeme bozulmalarına teşhis koyabilme ve çözüm önerileri yaratabilmelerini sağlamayı hedeflemektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Geleneksel yapım yöntemlerini ve malzeme kullanımı tarifleyebileceklerdir (Bilgi)
2   Kullanılan müdahale ve koruma yöntemlerini tarifleyebileceklerdir (Bilgi)
3   Geleneksel taşıyıcı sistemlerin davranışlarını anlayabileceklerdir (kavrama)
4   Koruma kavramını pratiğe aktarma becerisini kazanacaklardır (uygulama)
5   Strüktürel sistem ve malzeme bozulmalarını tarifleyebileceklerdir (analiz)
6   Strüktür sisteminde meydana gelen bozulmalara çözüm önerileri getirme yöntemlerne hakim olacaklardır (sentez)
7   Güncel koruma methodlarını yorumlama, eleştirme ve yenileme becerisini kazanacaklardır (değerlendirme)

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse giriş, amaç ve kapsamın ortaya konması, dersin işleyişine ilişkin bilgilerin aktarılması. Bu hafta öğrencilere bir okuma listesi verilecektir.
2 Geleneksel yapı tarifi ve tipolojilerinin sivil ve anıtsal yapı türleri üzerinden aktarılması. Bu hafta öğrencilere yapı analiz konularının tariflenmesi ve çalışma alanının tanıtımı yapılacaktır
3 Geleneksel sivil mimarlık örneklerinin mimari, taşıyıcı sistem ve yapım sistemi özellikleri bağlamında tanımlanması ve tartışılması Yığma yapım tekniği (Ahşap, kerpiç, taş, tuğla malzemeli örnekler), Ahşap destekli yığma yapım tekniği, Ahşap karkas yapım tekniği, Karma sistemler.
4 Geleneksel sivil mimarlık örneklerinin mimari, taşıyıcı sistem ve yapım sistemi özellikleri bağlamında tanımlanması ve tartışılması. Geleneksel yapı elemanı tanımı ve taşıyıcılığına göre sınıflandırılması, malzeme ve yapım yöntemlerinin aktarılması
5 Geleneksel anıt yapı örneklerinde karşılaşılan mimari, taşıyıcı sistem ve yapım sistemi özelliklerinin tanımlanması ve tartışılması Yük Aktarma elemanları (duvar, atkı ve kemerler, konsollar), örtü elemanları (kubbe, tonoz).
6 Geleneksel anıt yapı örneklerinde karşılaşılan mimari, taşıyıcı sistem ve yapım sistemi özelliklerinin tanımlanması ve tartışılması Geçiş elemanları (tromp, Türk üçgeni, pandantif, stalaktit, bindirmelik), mimari elemanlar (kapı, pencere, merdiven, mihrap, niş ve hücreler), minareler.
7 Geleneksel yapılarda, strüktürel ve malzeme bozulmalarının genel olarak aktarılması ve tartışılması
8 Geleneksel yapılarda, strüktürel ve malzeme bozulmalarına yönelik genel çözüm önerilerinin aktarılması ve tartışılması
9 Uygulama Öğrencilerin belirledikleri geleneksel yapı örneklerinin taşıyıcı sistem analizlerinin tartışılması
10 Uygulama Öğrencilerin belirledikleri geleneksel yapı örneklerinin taşıyıcı sistem analizlerinin tartışılması
11 Uygulama Öğrencilerin belirledikleri geleneksel yapı örneklerinin bozulmalarının tartışılması ve yapılan yapı analizi çalışmalarının teslimi. Bu hafta öğrenciler yaptıkları taşıyıcı sistem analizi çalışmalarını teslim edeceklerdir.
12 Uygulama Öğrencilerin belirledikleri geleneksel yapı örneklerinin bozulmalarına yönelik çözüm önerilerinin tartışılması.
13 Uygulama Öğrencilerin belirledikleri geleneksel yapı örneklerinin bozulmalarına yönelik çözüm önerilerinin tartışılması
14 Uygulamanın sunulması Bu hafta öğrenciler çalıştıkları yapılara ait analiz ve bozulmalara getirdikleri çözüm önerilerinin sunumunu yapacaktır.
15 Uygulamanın Sunulması Bu hafta öğrenciler çalıştıkları yapılara ait analiz ve bozulmalara getirdikleri çözüm önerilerinin sunumunu yapacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ahunbay,Z.(1999). Tarihi Çevrede Koruma ve Restorasyon, İstanbul, Yem Yayın.
Icomos. (2005). Mimari Miras Yapılarının analiz ve restorasyonu, İstanbul, Maya Basın Yayın.
Caple, C. (2003), Conservation Skills: Judegement, Method and Decision Making, İngiltere, Routledge.
Günay, R. (2007), Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları, İstanbul, Birsen Yayınevi
Yürekli, H., Yürekli, F. (2007). Türk Evi, İstanbul, Yem Yayınevi.
Kuban, D. (2007). Osmanlı Mimarisi, İstanbul, Yem Yayınevi.
Uluengin, F. Uluengin, B. Uluengin, M.B. (2001) Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları, İstanbul, Yem Yayınevi.
Türkçü Ç. (2003), Yapım, İstanbul, Birsen Yayınevi.
Altın, M.(2010), Pantheon dan günümüze kubbelerin gelişimi, İstanbul, Yalın Yayıncılık.
Proceeding of International Conference on structural Health assessment of Timber Structures. (2011). Lizbon.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste öğrencilere öncelikle geleneksel taşıyıcı sistemleri, strüktürel tasarım ilkeleri, yapım sistemleri, malzeme kullanımı, bozulma nedenleri bağlamında aktarımlar yapılacaktır. Daha sonra seçilen örnekler üzerinden öğrencilere anlatılan konuların uygulaması yaptırılarak konuyu daha iyi anlamaları ve derse aktif katılımları sağlanacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin, 11. hafta yapacakları yapı analizi çalışmalarının teslimi %20, Dönem içerisinde yaptıkları uygulamaların sunumu yıl içi notunu %30 oranında etkileyecektir. Öğrenciler yarıyıl sonu sınav notlarını dönem içerisindeki uygulamalarının aldıkları kritikler doğrultursunda yeniden düzenlendikten sonra yazılı olarak tesliminden alacaklardır ve bu not sonucu %50 oranında etkileyecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, bilgi aktarımı ve uygulama projesi üzerinden yapılacak biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

mine.tanac@deu.edu.tr, ozgul.yilmaz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Daha sonra belirtilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 4 32
Uygulama 5 4 20
Öğrenci Sunumları 2 4 8
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 6 5 30
Final teslimine hazırlık 1 10 10
Ödev ve sunumuna hazırlık 2 4 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.1111111
ÖK.2111111
ÖK.31
ÖK.411
ÖK.51
ÖK.611
ÖK.711