DERS ADI

: Eleştirel Söylem Analizi*

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STR 5008 Eleştirel Söylem Analizi* SEÇMELİ 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Stratejik Araştırmalar Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇ. DR. FÜSUN ÇOBAN DÖŞKAYA

Dersi Alan Birimler

Stratejik Araştırmalar Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Bu ders ideolojilerin söylem içinde kurgulanma biçimlerini ele almaktadır. Toplumsal gerçekliği belli bir ideolojiye göre kurgulayan söylem, önemli bir siyaset aracı olarak bir yandan bağlamı oluşturan olumsal koşullara göre oluşurken, diğer taraftan da durumları, bilginin nesnelerini, toplumsal kimlikleri, özneler-arası ve gruplar-arası ilişkileri var eder. Bu derste bir çözümleme yöntemi olarak sunulacak olan "Eleştirel Söylem Çözümlemesi" ile çeşitli metinler incelenecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Söylem ve İdeoloji hakkında bilgi sahibi olma.
2   Söylem analizi ile ilişkili temel kavramları öğrenme.
3   Söylem Analizi yapabilme.
4   Dersin gerektirdiği terminolojiyi sözlü ve yazılı olarak kullanabilme.
5   Edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla değerlendirebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İdeoloji tanımı ve söylemin rolü Tanışma
2 İdeoloji Yapıları Sınıf Tartışması
3 Zihinsel ve Bağlam Modelleri Sınıf Tartışması
4 İdeoloji ve İktidar Sınıf Tartışması
5 İdeolojik Söylem Yapıları (Anlam: Konular, Tanım Düzeyi, İmalar, Varsayımlar, Karşıtlık) Sınıf Tartışması
6 Önerme Yapıları (Aktörler, Kiplik,) Sınıf Tartışması
7 Formal Yapılar, Sözdizimi, Söylem formları Sınıf Tartışması
8 Vize Sınavı
9 Retorik Sınıf Tartışması
10 İdeolojik Analizin Kategorileri (Aktör, Otorite, Kategorizasyon) Sınıf Tartışması
11 Karşılaştırma, Uzlaşma, Yadsımalar Sınıf Tartışması
12 Mesafe Koyma, Empati, Genellemeler, İroni Sınıf Tartışması
13 Mecaz, Ötekini olumsuz gösterme, Sayı Oyunu Sınıf Tartışması
14 Açıklık, Kutuplaşma Sınıf Tartışması
15 Genel Değerlendirme Sınıf Tartışması
16 Final Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Van Dijk, Teun A. Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction, SAGE Publications, 2011.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilere interaktif sunumlarla konuyu açıklamak ve görsel materyallerle desteklemek, ardından öğrenci tartışmalarıyla konuyu derinlemesine analiz etmek.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYS YARIYIL SONU SINAVI
3 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + YYS* 0.60
4 BUT BÜTÜNLEME
5 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.40 + BUT* 0.60


Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Vize Sınavı %40
Final Sınavı %60

Değerlendirme Kriteri

1. Temel kavramları doğru bir şekilde anlayabilme ve tanımlayabilme
2. İlgili kavramları birbiriyle ilişkilendirme ve bağlamında kullanabilme.
3. Verilen bir metni ya da söylemi analiz etme ve ders içeriğinde geçen terminolojiyi etkin bir şekilde kullanma.
4. Dilin doğru ve etkili bir şekilde kullanılması.
5. Öğrenilen bilgileri gerçek dünya örnekleriyle ilişkilendirme ve uygulama.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Öğrencinin derse %70 devamı zorunludur.
2. Derslere katılım ve konuyu önceden okuyarak derse gelmek önemlidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

fusun.doskaya@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 08:30-09:30
Salı 08.30-09:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 16 16
Final Sınavına Hazırlık 1 22 22
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 5 65
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6
ÖK.1
ÖK.2
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.5